The Master 820 Startet 12.Juni.2014 Del på Facebook Startet 12.Juni.2014 Innser at det er stor fare for at nok en båtsommer ryker, med mindre gode råd kan redde meg. I fjor opplevde jeg at oljetrykket sank da vi skulle på sommertur. Fant ut at oljenivået hadde steget, noe som nesten helt sikkert skyltes at det var kommet diesel i olja. Det ble bilferie.. Skiftet alle 6 dyser da det kunne være en årsak. I tillegg oppdaget jeg at det kom svart røyk og at jeg ikke fikk turtall etter bytte av olje. Turboen ble sjekket og er nå byttet. Med håp om at alt nå var greit hadde jeg en liten prøvetur. Fikk start og gikk rimelig greit. Etter å ha fått temperatur på motoren dro jeg opp på marsjfart og ca 2900 omdr. og hadde oljetrykk spot on på 4 bar. Etter noen minutter så jeg at oljetrykket sank littegrann. hadde etterhvert rundt 3 bar i marsjfart og 2 i sakte fart. Da jeg sjekket olja var den nok steget litt på peilepinnen og da jeg sjekka (det nye) luftfilteret var det temmelig oljete. Etter telefon til motorverksted mente han dette var kompresjon gjennom stempelene og at stempelringer trolig må skiftes. Ser at det er en del med erfaringer og kompetanse på dette her og jeg lurer på om dette er noe man kan gjøre med motoren i båten eller er det bare å glemme? Har forstått at Motorteknikk i Oslo har en del av det jeg trenger (toppakninger, stempelringer etc.). Andre kontakter og råd mottas. Verkstedhåndboka har jeg. Sitér dette innlegget Link to post
NorWolf Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Generelt sett uten at jeg har peiling på Bmw. Det enkleste kan være lekkasje i memberanen på matepumpen for diesel, da renner det diesel rett inn i bunnpanna. Kan også være simring på høytrykkspumpe. Det blir nok mer og mer gjennomblåsning etterhvert som oljen tynnes ut og denne ventilasjonen går vel rett i luftfileret, gjennomblåsningsgassene drar jo da med seg mye av den tynne oljen rett i filteret. At årsaken til at oljen tynnes ut er dårlig kompresjon og gjennomblåsing er jeg mer tvilende til. Sikker noen her som kjenner den motoren bedre. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hvis oljenivået stiger så fort høres det jo sannsynlig ut sånn som NorWolf beskriver med den mekaniske fødepumpen. Tynnere og tynnere olje gir jo lavere og lavere oljetrykk. Jeg har "samme" motor som deg bare 5 syl 3.0l og Merc utgave. Monterte en elektrisk fødepumpe i vinter fra BT. Den mekaniske står og pumper i loop som reserve. Tror du ikke nødvendigvis merker noe til dette mtp motoreffekt. Hvis fødepumpen mater noe så klarer innsprøytningspumpen å pumpe resten selv. Sitér dette innlegget Link to post
The Master 820 Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Høres enklere ut å gjøre noe med fødepumpen så hvis det stemmer er jeg mer optimistisk. Svendis: elektrisk fødepumpe? Har du noen bilder og art.nr? Er det denne? http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-25987/ Oljenivået hadde steget ca. fra midt mellom strekene til rett under øvre strek på peilepinnen. Etter ca. 1,5 time inkludert varmkjøring så filteret slik ut: https://www.dropbox.com/sc/5fq6cta6j366uhe/AAAfYM_KW5gOnu9Ez1QYESzKa Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 52-3227 Er nummeret på den jeg monterte. Fant vel ut at den passet bra mtp oppgitt pumpehus trykk på motoren. Fungerer helt topp den. Det blir litt vanskelig å mene noe om oljen i filteret når motoroljen er blitt tynnet av diesel. Det høres ganske sannsynlig ut at det kan være den mekaniske fødepumpen. Det er jo ikke sånn at dysene står og pisser diesel akkurat :) Hvertfall ikke når de er nye. Motoren får nå helst det den klarer å forbrenne og kanskje ørlite ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
The Master 820 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Har fortsatt ikke funnet løsningen. Fødepumpen ser grei ut. Satte den sammen igjen, satte på slange til og fra og pumpet med "hendelen" med slangene tilkoblet. Hører at det renner returdiesel til tanken, men ikke noen dråper fra pumpen. Regner derfor med at jeg ikke trenger den elektriske fødepumpen jeg har kjøpt Det neste er jo da å sjekke simring på insprøytningspumpa. Her er jeg jo redd for å gjøre mer skade enn nytte. Metoden er beskrevet i manual, men med bruk av "special tool" samt gradeskive. Noen grader feil her har jeg fortsått er dramatisk for innsprøytningstidpunkt. Trenger man spesialverktøy? Må man justere pumpa etter å ha hatt den av? Andre råd og konstruktive forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.