KarmaZ Startet 12.Juni.2014 Del på Facebook Startet 12.Juni.2014 Fikk et snodig problem i helga. Når jeg drar på turtall så spinner propell eller den stopper opp og får en turtalløkning. Det er ingen skade på propell. Kan det være selve propellen som spinner på akslingen?? Er snakk om en Yamaha 9.9 HK... Har tatt av propell og jeg kan ikke se noe skade på delene. Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hei . trolig vulkaniseringen som har løsnet,kjøp ny propell og problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Det er ikke uvanlig at selve propellen løsner fra selve vulkingen, -har jeg lest. Jeg har ikke opplevd det. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Mellom selve propellen og navet som går inn på akslingen er det støpt fast med en ganske hard gummi (vulkaniseringen). Er garantert dette som har skjedd med din propell også. Har hatt dette på 3 motorer i årenes løp. Også på ganske ny motor. Hvis du vil ha en rimelig og god propell finner du dette på Maritim.no (Solas propeller). Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Ok, bra det bare var propellen da... Men tar motoren skade av å kjøre på lav fart sånn at den ikke spinner? Ser at det ligger på 1000 lappen for en propell, og vet ikke hvilken jeg skal kjøpe. Er på en Pioner 13 jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor-2/yamaha/yamaha-9-9-hp-84-f9-9-4-takt-00-07-15-hp-84- Du skal nok ha en av disse. Pris 779,- (pluss frakt hvis du ikke bor i nærhet av butikk). Vil tro du har en 9 1/4 x 9 propell, men sjekk hva som står mellom propellbladene på den du har. Pleier være slått inn på propellbosset. Motor tar ikke skade så lenge du ikke ruser den opp noe voldsomt over tid. Men propell må jo byttes før eller siden. Har du mye vekt i båten, bølger / motstrøm øker belastning og propell vil spinne i vulking tidligere. Stesønnen min var ute i litt grov sjø med den ene motoren vi hadde dette problemet på, han trodde en stund han ikke kom av flekken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.