Trophy Startet 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2014 (redigert) Har et 220 ah åpent syrebatteri som har tatt kvelden. Vurderer å sette inn et 220 agm siden det er til invertert og ladespenning er <bare> 0,2 og 0,1v forskjell fra ladespenningen som eg bruker no. Vil stå sammen med et åpent syrebatteri. Grunnen er at agm batteriet bare er 100 kr dyrere og har lenger levetid... Har lader med flere valgmuligheter og 2 for agm. Agm2 er det som er nærmest med 14,6 og 13,7 mens eg lader med 14,4 og 13,6 no siden eg har hatt 2 vedlikeholdsfrie syrebatteri og 2 vanlige. ..De er koblet 2 og 2 sammen og 1 hovedbryter til hver. Invendinger og forslag ønskes :-) Redigert 13.Juni.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
wabby Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg er litt rusten på batteri... Men om jeg husker riktig så skal aldri batterier være koplet sammen over lengre tid når motor er avslått. Grunnen til dette er at selv om batterier er like, så er dem ikke like. Det er alltid noe avvik som vil resultere i at de vil lade hverandre ut.... Så når motor er avslått og man forlater båten for lengre periode bør batteriene separeres med en bryter.Men under drift og korte opphold ser jeg ikke noe problem å kople dem sammen. Når jeg tenker lengre tid, så tenker jeg flere dager. Arrester meg om jeg tar feil, lenge siden jeg har tuklet med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Det er sjelden syrebatteriet som får problemer, men heller AGM og nettopp pga. "bare" tiendels forskjell på spenninger.Min erfaring er at syre på start og AGM på forbruk er greit, men helst ikke omvendt. Og slik kobles ikke parallell på samme bank, det gjelder også for alle andre blandinger. Likevel bør du holde det straight til helst AGM-konforme spenninger og tider.Det betyr først og fremst at bulk/utjevning ligger på minste og float på maksimale spenninger (ja), og at både lader og dynamoen skulle beherske dette så sant den jobber lenge. Finnes det på død og liv ikke anledning for å modifisere dynamoen, mens en regelmessig ligger med landstrøm, da er det ofte bedre å ha litt laver spenning på dynamo men tilpasset lading med landstrøm.Så blir det nok litt for lite mens motoren går, men ikke konstant overspenning isteden og "batteri-massasje" etter hvert.Tross alt er jo lading med landstrøm det som de fleste gjør mest.Jørg Redigert 13.Juni.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Trophy Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Jeg er litt rusten på batteri... Men om jeg husker riktig så skal aldri batterier være koplet sammen over lengre tid når motor er avslått. De er sammenkoblet via hovedbryter, så bare når båten er i bruk... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dreamer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Det meste som kan sies om sammenkobling av batterier er sikkert sagt i tidligere tråder. Et søk vil gi deg mye informasjon om dette tema. Blir det FOR mye informasjon i de trådene jeg nevnte, kan jeg si at det går sikkert bra å koble sammen de to batteriene du har planer om. Men det er lurt å holde et øye med spenningene på de to batteriene for å se om de forandrer seg over tid eller kommer utenfor anbefalte verdier. Separate digitale voltmetre anbefales. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.