Jump to content

Timer teller streiker!


storken28

Recommended Posts

Til dokka elektrikar der ute,jeg trenger hjelp.

 

Jeg har ein Yanmar 3YM20 med timer teller som er integrert i omdreings viser.

Omdeingsteler fungere på alle hastigheter men ikke timer teller.

 

Når eg måler strøm til timer teller for jeg målt 7.03V ved 1000 omdreing - ved 3000 få jeg målt 7.34V.

Inpå heile instruement går det 5 ledning,1 Orange og 1 svart som jeg har målt til 7.03V antar jeg er til timer teller(hvis jeg forstår el.tegning i manuelen riktig).det andre 3 er til instruement lys og selv omdreiings teler.Spenning på disse måles til 13.4 på alle hastigheter.

Kan det var riktig at spenning til timer teler er så lavt som 7.03V.Hvi så er dette ein indikasjion på feil i selv display på timer teller eller alternativ spennings fall i ledningsnett til telleren

Link to post
Share on other sites

Hvis timeteller er integrert i turteller tviler jeg på at den har egne ledninger utenfor instrumentet. Den er som regel koblet til innvendig og de fem ledningene er trolig andre ting enn akkurat timeteller. Disse lave spenningene du måler kan være giveren som viser turtallet og har neppe noe med at timeteller ikke virker. Men sikker er jeg ikke da jeg ikke kjenner koblingsskjema til denne.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene,men omdreing teller funger riktig,så det må for riktige strøm/pulsene ville jeg tro, enten det er 7.03V eller 12-13V.

 

Når eg seir instruementen er integrert meiner i det samme hus med eget liten vindue til timer teller.den har som sagt 5 ledninger som betjenner 3 funksjioner _ins,lys-timer teller og omd,viser.Da jeg ikke klar å laste ned e-tegning skal jeg prøve å forklare.

 

1.Red+ tilfelles instruement og til lys

2,Black-feles jord til lys og instruement.

3.Orange frå (så vidt jeg kan sjå) ifrå B terminal på alternater.

 

Det jeg trenger forklaring på er følgende.

 

1,Er det riktig at timer teller og lys trenger strøm 12v konstant ifrå Red ledning, enten på eller av etter behøv.

2.Bruker omdreings teller som ta sin strøm ifrå alternator (Orangeledning) ein varierende pulse avhengige av alternator hastighet?

Link to post
Share on other sites

Det blir litt vanskelig å forklare uten koblingsskjema, men for å si det slik: Turteller fungerer og da skulle også timeteller fungert fordi denne normalt er koblet til inni instrumentet. Det hjelper nok lite og gjøre noe med koblinger på utsiden, og det er neppe noe galt heller på utsiden. Instrumentet må sannsynligvis åpnes for å reparere timeteller, men da er det mye enklere og rimeligere og kjøpe en timeteller på biltema og koble til.

 

Hva de 5 ledningene er til blir bare tipping for det kan være ulikt fra motor til motor, men har du egen bryter for og slå av og på lyset i instrumentet blir jo det en egen ledning Hvilke spenning det skal være på signalledning fra alternator vet jeg ikke, men så lenge turteller fungerer, og viser riktig omdreining er det neppe noe feil.

Link to post
Share on other sites

Fant koblingsskjema og tolker de 5 ledningene nedenfra og oppover : 1( rød + ) Strøm fra nøkkelbryter

2 Koblet sammen med rød og gir strøm til lys i instrumentet

3 Koblet sammen med sort på 4 også til lyset.

4 (sort -) Minus

5 (Orange) Signalkabel fra alternator som leser turtallet.

 

2 og 3 er altså bare for å få lys i instrumentet som går av og på i takt med tenningsnøkkel. Altså er det ikke egen bryter for lys i instrument. På skjema er det ikke angitt farge på 2 og 3, men mulig disse også er rød og sort. Den lille sirkelen med kryss i indikerer lyset.

Mulig du har tolket den avlange firkanten til venstre for turteller som timeteller. Det skal vel heller indikere koblingsbiten som de 5 ledningene er samlet i vil jeg tro. Selve timeteller viser ikke på skjemaet og er nok koblet til inni instrumentet.

Håper dette var forståelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tak for forklaring Hegra.

 

Vi har begge det samme sjema men nå er ein del av problem løst. eller bekreftet.

Det ser utt som jeg må kjøpe et nytt teller.Hvis jeg skal kjøpe heile klokker frå Yanmar regne der bli nytt bank krise!

 

Mekkaniske og treverk klare jeg det meste,men med elektrisk møte jeg veggan :diving:

Link to post
Share on other sites

Her er en som banken bør klare og håndtere :smiley: : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Timeteller-32248/

Selve turtelleren kan vare like lenge som motoren, og volvo har akkurat samme problemet på en del av sine timetellere. Noen kjøper hele instrumentet nytt, bare for og oppdage at også det svikter etter kort tid.

Så bare la instrumentet være som det er, og ta heller turen innom biltema.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen alle sammen,

Jeg fikk tilbud på en ny komplet tur/timer teller (original?) til kr.1850. Jeg har bestemt meg å går for et timer teller frå Biltema Kr 298..Dette gir ein mer enkle installasjion og bank krise bli utsatte til neste gang!

 

Godt summer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...