Knutzen1 Startet 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2014 Har solgt båten min, og vurderer begge disse nye båtene. Jeanneau 409 (3 lugarer og 1 bad): - Solid forhandler i Heitmann - Godt serviceapparat - Gode tester og seiler godt - godt ettermarked - gode løsninger Bakdeler: - Litt mørkt interiør i min smak - leveres i slutten av juli Dufour 410 Grand large (3 lugarer og 2 bad) : - ny og flott design med fine linjer - interiøret er finere i min smak enn Jeanneau - kan leveres i slutten av juni Bakdeler: - forhandler w-yachts er ny i år - seiler dårligere enn Jeanneau? - verftet har løsrivet seg fra Bavaria og står for seg selv Jeg tenker at grunnen til at jeg vil ha ny båt er basert på garantier og reklamasjonsrett i 5 år. Det er dermed viktig at forhandleren eksisterer i 5 år. Ser at nyere Beneteau båter har falt mye i verdi etter at Normar kastet inn årene... Er det noen som har synspunkter eller erfaring med disse båtene setter jeg stor pris på input! Kommer til å ta en avgjørelse på mandag... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Hva er forskjellen på båtene ? Har du evnt link til teknisk specs på begge ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Fant noen data som at diesel 200liter på begge som vel er greit til ferieseilas hjemme. Vann der slår dufouren jeanneauen med 50liter. Vekt der skiller det ett tonn ca der dufouren er tyngst. Jeanneau 7860kilo kjølvekt 2260kilo så ca 28,5% Dufour 8940kilo kjølvekt 2600kilo så ca 29% Hva er lastekapasitetsforskjellen mellom de to ? Ellers finner jeg ikke noe om forskjellene på dekksutstyr, er tankene under sengene, er batteriene plassert uventilert under en seng eller sofa osv, disse tingene bør du kanskje vurdere å se på for å finne forskjellene på de tingene som betyr noe i lengden Redigert 14.Juni.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Takk.. Mener Dufour er en mer moderne båt, med relativt flatt bakparti. Hvilke fordeler og ulemper det gir er ikke meg bekjent. Det finnes få tester på 410, siden den er såpass ny. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 50 liter ferskvann fra eller til, generelt no big deal på en turbåt over 40 fot etter min vurdering. Hva skal du med alt vannet når man har barskap som på Dufouren? Til hvilket bruk skal du ha båten? Regatta? Jordomseiling? Generell bruk langs norskekysten? Så om Jeanneauen seiler i snitt 0,1knop raskere enn Dufouren pga. vekt så blir det Jeanneau selv om den skulle være mer ubehagelig å seile pga. spinklere byggemåte (uten at jeg vet om den er spinklere pga. lettere vekt)? Forskjellen er sannsynligvis minimal mht. seilhastighet om i det hele tatt Jeanneauen seiler raskere. Hvilke seil du velger vil med sannsynlighet ha større betydning enn hvilken båt du velger mht. hastighet og ikke minst behagelig seilas som etter min vurdering er viktigere enn marginal hastighetsforskjell på en slik type båt. Dette er jo en turbåt og vil du raskt avgårde bruker du vel kanskje og motor og da bør du teste begge båtene for motor, evt. motorseilas og velge en god motor og propell mht. det. Ellers kan kanskje polardiagrammet gi en indikasjon om det skulle være viktig med den "0,1" knopen. Det er nok ikke bare nyere Beneteau båter som har falt mye i verdi. Nok av både Jeanneau og Bavaria båter som ikke blir solgt. Er båtene fornuftig priset ift. hvor velholdt de er så blir de imidlertid solgt uansett om Normar har tapt nok penger på båtsalg de siste årene til å fortsette eller ei. Selv ville jeg vært opptatt av hvor solid og gjennomført alt er. Motor, Skrog, rigg, dekksutstyr, interiør, elektrisk, osv. Mao. estetikk, funksjonalitet og kvalitet på hele pakken inkl. soliditet til leverandør. Når det er sagt så har vel både W-yachts og Heitmann fått god kritikk på forumet her og begge har jo klart seg i tøffe tider. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Ved kjøp av ny båt er det viktig å tenke på at du har en solid forhandler med et godt serviceapparat som kan følge opp deg og båten din i årene som kommer. Dufour har hatt flere importører og har solgt lite båter her til lands i mange år. Ville personlig helt klart valgt å satse på Jeanneau med Heitmann som forhandler. Vi har tidligere kjøpt ny båt hos Heitmann og har bare gode erfaringer med selskapet. Redigert 14.Juni.2014 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Hvor viktig det er kan diskuteres selv om det alltid er hyggelig å føles godt behandlet. Sannsynligheten for at man må reparere båten på reklamasjon for mer enn 30.000 og leverandør bidrar 100 prosent til det hos den ene forhandler og 0 prosent hos den andre forhandler til det er vel forholdsvis liten. Spesielt om man har sjekket båten skikkelig ved overlevering. Mindre reparasjoner under 30.000 som kanskje er mest sannsynlig blir uansett en liten prosent av båtens kjøpspris for ikke å snakke om at w-yachts som ny på Dufour kanskje er vel så interessert i å gjøre et godt inntrykk som heitmann. Redigert 14.Juni.2014 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Heitmann hyrer vel uansett eksterne firma til å utføre reklamasjonsarbeid på båtene. Er det forskjell i seilarealet? Med selvslående fokk er ihvertfall jeanneau 409 en ganske død båt å seile. Kanskje bedre med overlappende forseil. Kjøp den du liker best. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Knutzen1 Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Det er jo slik at jeg bor laaaangt unna Heitmann. Dermed er det nettopp eksterne som engasjeres. Det jeg tenker er at dette må jo også w-yachts gjøre, og da blir det ikke noe forskjell. Jeg liker Dufour best mtp interiør og eksteriør. Er Jeanneau lettere å omsette i bruktmarkedet? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Hva mener du med lettest? Statoil har større omsetningshastighet enn Norwegian på børsen. Statoil aksjer har mao. flere kjøpere enn NAS men Nas har alikevel utviklet seg best prismessig siste 3 år og er slik sett lettere å selge til en høyere pris til tross for fortsatt færre kjøpere. De som kjøper neste gang vil vel gjøre samme vurdering som du gjør nå, foruten at reklamasjonstitiden vil være utløpt og leverandørfaktoren er minimalisert om du selger etter mer enn 5 år. Mao. det vil sikkert være flere som i utgangspunktet ser etter Jeanneau (pga. den gode posisjonen de har i det norske marked) om det ikke skjer noe spesielt, men så er det sikkert flere Jeanneauer til salgs som du må konkurrere på pris med og. Så spørs det da om du tror Dufour og W-Yachts er up and coming og kan skaffe seg større markedsandeler ift. dagens med et godt produkt eller om de vil bli enda mindre ift. Jeanneau/Heitmann på sikt. Redigert 15.Juni.2014 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Hvis du er redd for å tape penger ved videresalg er vel fabrikkny båt et dårlig prosjekt uansett merke. Hvis du ikke selger den samme året du kjøper den må du regne med å tape endel penger... Det er bedre da å gå for en nyere bruktbåt selv. Eller en katamaran; de holder seg jo bedre i pris :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Helt klart Jeanneau Heitman lever i beste velgående og har gjordt det i både gode/dårlige tider. Jeanneau er godt kjent og verftet leverer Dufour Mange importører Mange klager tidligere. Blue Peter "jobbet gratis" for og utbedre feil og bedre renommé til Dufour. Dufour har akkurat fått penger til og bli selvstendige igjen. Du kjøper en hel pakke, ikke bare produktet. Angående båtene, kan det være smak og behag. Men ville vært åpen for W Yacht og spurt hvorfor akkurat de skal lykkes når ingen før de har lykkes med det. Ref. Antall bytter på imp siden 2007-8. Sjekk også bruktpriser på de nevnte båtene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Knutzen1 Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Har det blitt salg enda Baatsmann? :) Jeg er klar over at Jeanneau har en solid og god importør i Heitmann. Hvis man ser på Dufour i Sverige, så har jo de lykkes på samme måte som Heitmann med Jeanneau i Norge... Båtene skiller ikke mye på kvalitet slik jeg forstår det på diverse internasjonale forum. Jeg liker veldig godt design på Dufour 410. De er rett og slett vakre båter :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Hvor lenge tenker du å ha denne båten?. Kjøper man ny båt må man regne med at det er en hel del ting som må fikses, så en god forhandler er en fordel. Men på sikt er kjøperne mest interessert i om båten er bra og om foregående eiere har passet godt på den eller ikke. Dufour er etter mitt syn minst like bra som Jeanneau, men det er mye smak og behag (jeg har eid begge deler). Som nevnt over her vil jeg anbefale og kjøpe den du liker best. Stort verditap må du uansett regne med, og det mest økonomiske vil så klart være å kjøpe en pent brukt båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jeg tror ikke du skal være bekymret over at W-Yacht er ny forhandler for Dofour. De har handlet mye båt(Clipper og Bavaria) og har en service som går langt utenpå mange i bransjen. Vi brukte W-Yacht og innehaver Ola André Worre som mellomledd da vi kjøpte vår Clipper for en drøy måned siden og de har ikke skuffet. De har strukket seg lengre enn langt for at vi skulle få en perfekt overtagelse og jeg er ikke alene om å ha en masse god-ord å si om dem. Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg om de er der om 5 år. De har solgt en masse Clippere og selv om de(som alle i bransjen) har hatt noen år med vekslende resultater er Worre en kar med ekstrem arbeidskapasitet og han lar ikke dette livsverket gå under. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knutzen1 Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Vanntro: Ola Andre har imponert med sin kunnskap og vilje til å lykkes med Dufour. Han har nettopp vært på verftet i Frankrike og sett hvordan de bruker mer tid på håndarbeid nå, enn tidligere for å lage bedre båter enn konkurrentene. W-Yachts har overbevist meg om at servicen er meget bra, gjennom gode Clipper referanser. Jeg er fullt klar over Heitmanns gode navn og rykte, men her tror jeg faktisk vi har en sterk konkurrent på gang. Tror de vil kunne sammenligne seg med der Normar var med Beneteau relativt raskt. Folkens. Det ble underskrevet kontrakt på ny Dufour 410 i går kveld. I dag har jeg bursdag og skal feire :)) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Gratulerer masse med ny båt ! Husker du handlet Forbina og jammen ble det bytte igjen. Er helt overbevist om at du vil bli meget fornøyd med både skuta og leverandøren ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nord West 420 Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Gratulerer med ny og flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Tror de vil kunne sammenligne seg med der Normar var med Beneteau relativt raskt. Akkurat det ville ikke jeg sett på som noen fordel, håp heller at de leverer service og reklamasjonsbehandling som noen av de beste i markedet. Folkens. Det ble underskrevet kontrakt på ny Dufour 410 i går kveld. I dag har jeg bursdag og skal feire :)) Gratulerer så mye Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Gratulerer :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Knutzen1 Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Takker :) Føles veldig bra. Liker raske avgjørelser! En båt ble omdisponert og tilgjengelig for levering første uken i juli. Så da var saken grei. Båten skal stilles ut på messe i Ålesund neste vår. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Typisk Worre å få til ting som andre ikke klarer. Problemet nå er at han har så mye å gjøre at når jeg ringte nå, så spurte han bare om han kunne ringe meg tilbake da han hørte hvem det var. Det er jeg vant med og da regner jeg med at den telefonen kommer i kveld ved 9-10-tiden. Du skal ikke bli overrasket om du frå e-poster fra han på natten, jeg har et inntrykk av at han fungerer som alt-mulig-mann og gjør kontorarbeidet mellom 22.00 og 03.00 på natten Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knutzen1 Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Hehe får da håpe han ikke går på en smell! Han har vært tilgjengelig store deler av døgnet, helt riktig :) Heitmann var ikke like tilgjengelig i helgen, da jeg hadde endel spørsmål som forble ubesvarte... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 (redigert) Grattis! Hørtes ut som det var riktig valg og at det var den båten du egentlig ville ha. Tror det blir bra! Redigert 16.Juni.2014 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hakkannen Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 .. jeg har et inntrykk av at han fungerer som alt-mulig-mann og gjør kontorarbeidet mellom 22.00 og 03.00 på natten Det kan nok stemme bra, synes alltid det er lys på kontoret hos W-Yacht i de sene nattetimer Gratulerer med båt Knutzen Blir det hentetråd av slikt tro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.