Jump to content

Må Båt med Ford 351 på land for å bytte motor?


Oystein Ny

Recommended Posts

Båten MÅ på land, drevet MÅ av før du løfter ut motor. Når motoren er montert igjen må denne rettes inn til transom platen med en tolk som du setter inn istedet for drivakslingen. Dette er viktig.

Tolken skal gli inn og ut uten nevneverdig motstand.

Skift transom lager når du har drevet plukket ned.

Link to post

Har plukket ren motoren nå for å klargjøre de delene som skal gjenbrukes.

Må bare få tak i en avdrager til å få av siste hjulet.

 

bilde

bilde

bilde

 

Motoren skal deles ved den røde blokka og den sorte huset som tannhjulet til starteren er inn i, og sikkert demperplate. Eller?

Kan ikke helt se at motoren må ut for å gjøre dette, men det ser jeg vel når jeg skal prøve å dele shiten :smiley:

Blir bra å vaske og male opp motorrommet også.

Redigert av Oystein Ny (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

bilde

Endelig "ny" motor på plass.

Det gikk helt fint å bytte motor mens båten lå på vannet.

Har prøvekjørt i noen timer nå og alt virker helt ok.

Så å bytte Longblock er helt overkommelig for en hobby mekker :-)

Byttet vannpumpe, bensinpumpe, pluggledninger/plugger, alle slanger/slangeklemmer og en del bolter i samme slengen, gjenstår ny coil, harmonic balancer hjulet og montere elektronisk tenning.

Så pynte på ledninger ++

Da blir det noen høstturer så får man håpe på like god sommer neste år!

Redigert av Oystein Ny (see edit history)
Link to post

du byttet bare blokk, eller topper også? Hvor kjøpte du forresten motor? kan være greit å vite :)

Topper også ja, disse:

http://www.ebay.com/itm/5-8-351-Windsor-Ford-Marine-Long-Block-Engine-with-24-Month-Warranty-351W-/171296584471?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item27e2127317&vxp=mtr

Anbefaller at du også bestiller alt du trenger derfra og får det sendt sammen med motor, frakten blir det samme hvis du da ikke vipper over til neste kilo grense. Altså: slanger (ta mål), slangeklemmer, bensinpumpe, vannpumpe, plugger, pluggledninger, elektronisk tenning kitt, temp giver, oljegiver, pakningsguffe, skrueguffe (locktite), oljefilter (flere så har du i fere år), coil, oilcap, harmonic balanser hjul (ta bilde av det du har, finnes mange typer), komplett skrue sett, motor gummi fester (vibrasjonsdempere) og evnt verktøy som du ikke har. eks momentnøkkel.

Det er det jeg kommer på i farten.....

 

Risere og manifolder også da hvis disse er av eldre årgang.

 

Også ville jeg levert alle delene som skal gjenbrukes til et verskted som kan syrevaske shiten, det hadde spart meg for en del jobb.

Og levert forgasser til forgasserversted for overhalling.

Redigert av Oystein Ny (see edit history)
Link to post

Så bra, ha noen fine høstturer.

Husk å gå over alle bolter og evt etterstram med riktig moment nå og da. Tar litt tid før alt "setter"seg.

Skal man etterstramme selv om en har brukt pakingsguffe? det ødelegger/sprekker ikke den sillikon guffa?

Ble overrasket over hvor mange runder jeg måtte ta på innsugsmanifolden før momentet ble riktig på alle skruene når jeg monterte den.

Link to post

Dette ser jo bra ut, bra jobba.

 

Neste gang du har båten oppe, så ville jeg nok sjekket retningen på motor med en tolk.

Selv om svinghjulskåpen står igjen, så beveger det alltid litt på seg og det er ikke sikkert alt er helt rett lengre.

Svigerfar har en dreiebenk så han fikser en tolk for meg, så det skal sjekkes ja :-)

Link to post

En ting til man bør bestille: termostat.

Så bør man trykkteste kjøledelen før man fyller opp kjølevæske.

Og det var enkelt å gjøre på denne motoren.

Fra den gjennomsiktige beholderen går det 2 slanger, den bredeste proppet jeg igjen.

I den tynneste satte jeg en "bilventil" i, kjøpte en sykkelslange (60 spenn) og klippet ut ventilen.

Så brukte jeg sykkelpumpe med trykkmåler, pumpet til 1 bar trykk.

Første gang så forsvant trykket = lekasje.

Brukte Zalo sprayflaske og fant fort ut hvor det boblet, termostat huset var ikke tett grunnet at skrue hadde gått i bånn.

En skive til fikset det.

Neste test så lot jeg trykket være der i ca 30 minutter, det var fortsatt 1 bar så da var det tut & kjør :-)

Link to post

Uten at jeg vet hva slags silikon du har brukt, så pleier den å være elastisk nok. Ta hvertfall å kjenn over boltene til innsuget før du setter den på vannet neste sesong. Det gjorde IKKE jeg da jeg startet sesong to med nybygget motor i hobbybilen (Mustang). Resultatet var kjølevann inn i et par sylindre. Hadde heldigvis en del turtall på motoren, så det ble blåst ut eksosen og jeg fikk ikke vaporlock. Dette var med alutopper og alu innsug,som er en del mykere, men better safe than sorry.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...