Oystein Ny Startet 14.Juni.2014 Del på Facebook Startet 14.Juni.2014 Skal bytte longblock. Motor sitter i en viking 28 som har kjempe plass i motorrommet. Må båten på land? Må drevet av? Alpha1 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Kjenner ikkje så mykje til drev. Utanom det drev kan føre til, så er det ingen grunn til at båten må på land pga motorbytte så lenge dimmensjon på kjølevannsinntak og eksos skal være den samme. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Oystein Ny Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 En mekaniker mente at motoren kunne fint taes ut men at var vanskelig å få den inn igjen med drevet på. Min første drevbåt så jeg kjenner ikke mye til dette. Er det tannstanga på drevet som blir kronglete å få på plass kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 vil vel tro det å sentrere akslingen vil være problematisk når greiene skal inn igjen? første båten min og, og har aldri tatt av et drev, men jeg vil som sagt tro det er greit å ha tilgang fra begge sider når alt skal sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Noen med erfaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Båten MÅ på land, drevet MÅ av før du løfter ut motor. Når motoren er montert igjen må denne rettes inn til transom platen med en tolk som du setter inn istedet for drivakslingen. Dette er viktig. Tolken skal gli inn og ut uten nevneverdig motstand. Skift transom lager når du har drevet plukket ned. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Har plukket ren motoren nå for å klargjøre de delene som skal gjenbrukes. Må bare få tak i en avdrager til å få av siste hjulet. Motoren skal deles ved den røde blokka og den sorte huset som tannhjulet til starteren er inn i, og sikkert demperplate. Eller? Kan ikke helt se at motoren må ut for å gjøre dette, men det ser jeg vel når jeg skal prøve å dele shiten Blir bra å vaske og male opp motorrommet også. Redigert 18.Juni.2014 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 (redigert) Endelig "ny" motor på plass. Det gikk helt fint å bytte motor mens båten lå på vannet. Har prøvekjørt i noen timer nå og alt virker helt ok. Så å bytte Longblock er helt overkommelig for en hobby mekker :-) Byttet vannpumpe, bensinpumpe, pluggledninger/plugger, alle slanger/slangeklemmer og en del bolter i samme slengen, gjenstår ny coil, harmonic balancer hjulet og montere elektronisk tenning. Så pynte på ledninger ++ Da blir det noen høstturer så får man håpe på like god sommer neste år! Redigert 11.September.2014 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Så bra, ha noen fine høstturer. Husk å gå over alle bolter og evt etterstram med riktig moment nå og da. Tar litt tid før alt "setter"seg. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 du byttet bare blokk, eller topper også? Hvor kjøpte du forresten motor? kan være greit å vite :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Dette ser jo bra ut, bra jobba. Neste gang du har båten oppe, så ville jeg nok sjekket retningen på motor med en tolk. Selv om svinghjulskåpen står igjen, så beveger det alltid litt på seg og det er ikke sikkert alt er helt rett lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 (redigert) du byttet bare blokk, eller topper også? Hvor kjøpte du forresten motor? kan være greit å vite :) Topper også ja, disse: http://www.ebay.com/itm/5-8-351-Windsor-Ford-Marine-Long-Block-Engine-with-24-Month-Warranty-351W-/171296584471?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item27e2127317&vxp=mtr Anbefaller at du også bestiller alt du trenger derfra og får det sendt sammen med motor, frakten blir det samme hvis du da ikke vipper over til neste kilo grense. Altså: slanger (ta mål), slangeklemmer, bensinpumpe, vannpumpe, plugger, pluggledninger, elektronisk tenning kitt, temp giver, oljegiver, pakningsguffe, skrueguffe (locktite), oljefilter (flere så har du i fere år), coil, oilcap, harmonic balanser hjul (ta bilde av det du har, finnes mange typer), komplett skrue sett, motor gummi fester (vibrasjonsdempere) og evnt verktøy som du ikke har. eks momentnøkkel. Det er det jeg kommer på i farten..... Risere og manifolder også da hvis disse er av eldre årgang. Også ville jeg levert alle delene som skal gjenbrukes til et verskted som kan syrevaske shiten, det hadde spart meg for en del jobb. Og levert forgasser til forgasserversted for overhalling. Redigert 11.September.2014 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 Så bra, ha noen fine høstturer. Husk å gå over alle bolter og evt etterstram med riktig moment nå og da. Tar litt tid før alt "setter"seg. Skal man etterstramme selv om en har brukt pakingsguffe? det ødelegger/sprekker ikke den sillikon guffa? Ble overrasket over hvor mange runder jeg måtte ta på innsugsmanifolden før momentet ble riktig på alle skruene når jeg monterte den. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 Dette ser jo bra ut, bra jobba. Neste gang du har båten oppe, så ville jeg nok sjekket retningen på motor med en tolk. Selv om svinghjulskåpen står igjen, så beveger det alltid litt på seg og det er ikke sikkert alt er helt rett lengre. Svigerfar har en dreiebenk så han fikser en tolk for meg, så det skal sjekkes ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 11.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2014 En ting til man bør bestille: termostat. Så bør man trykkteste kjøledelen før man fyller opp kjølevæske. Og det var enkelt å gjøre på denne motoren. Fra den gjennomsiktige beholderen går det 2 slanger, den bredeste proppet jeg igjen. I den tynneste satte jeg en "bilventil" i, kjøpte en sykkelslange (60 spenn) og klippet ut ventilen. Så brukte jeg sykkelpumpe med trykkmåler, pumpet til 1 bar trykk. Første gang så forsvant trykket = lekasje. Brukte Zalo sprayflaske og fant fort ut hvor det boblet, termostat huset var ikke tett grunnet at skrue hadde gått i bånn. En skive til fikset det. Neste test så lot jeg trykket være der i ca 30 minutter, det var fortsatt 1 bar så da var det tut & kjør :-) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Uten at jeg vet hva slags silikon du har brukt, så pleier den å være elastisk nok. Ta hvertfall å kjenn over boltene til innsuget før du setter den på vannet neste sesong. Det gjorde IKKE jeg da jeg startet sesong to med nybygget motor i hobbybilen (Mustang). Resultatet var kjølevann inn i et par sylindre. Hadde heldigvis en del turtall på motoren, så det ble blåst ut eksosen og jeg fikk ikke vaporlock. Dette var med alutopper og alu innsug,som er en del mykere, men better safe than sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Hydraulisk lås skulle det stå Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Liker når det gjøres på en proff måte Hyggelig pris på den motoren også. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Takker :-) Sjekker det elektriske nå og fant ut at coil bare hadde 7volt! Ledningen ble varm. 12v gikk først til choke så til coil, denne ledningen mellom coil og choke var tynn. Byttet den til riktig dimensjon så ble det bra. Blir litt skremt av noens manglende forståelse for strøm, kan bli brann av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.