per_larssen Startet 14.Juni.2014 Del på Facebook Startet 14.Juni.2014 Hei, Skal til høsten kjøpe meg en skjærgårdsjeep på 17-18 fot, med sitteplass til 6-7 personer. Pris mellom 90000 - 120000kr. Har ingen erfaring med båt, og har lite lyst til å gjøre greenhorn tabber med så mye penger. Hvilke båter bør jeg vurdere, med gode sjøegenskaper? Skal brukes til fam turer, jakt på holmer og skjær, fiske. Motor? Noen som er bedre enn andre? Ønsker helst en 4-takter. Hvordan utelukker jeg skader på båten?? Hvordan skal jeg gå frem, når jeg sjekker båt og motor? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 (redigert) Du må kanskje prøve å finne ut om du ønsker aluminium eller plast, ønsket fartsområde og antall personer som muligens skal være med. Med kalesje eller helt åpen løsning. Sitteplass (god) til 6-7 personer er relativt mye, iallefall om de skal være beskyttet for vær og vind. Da er nok ikke skjærgårdsjeep det beste, men en daycruiser/bowrider type. De fleste båter i denne størrelsen er vel ikke godkjent for flere enn 6 personer uansett. Etter bortfallet av hk-avgiften vil kanskje nysalget øke, og dermed blir det kanskje definitivt kjøpers marked etter sommeren. Så det kan jo bli et stort utvalg båter til enda rimeligere priser enn hittil. Og man trenger/bør iallefall ikke å kjøpe båt med for liten motor. Dette er jo også en båtklasse som ikke er preget av de store problemene nesten uansett type og motormerke. Her må man gå litt etter magefølelsen, lese tester og evt. få med seg en erfaren person hvis man føler seg usikker. I den prisklassen slipper du jo dessuten å kjøpe noe gammalt ræl. Ville ha satset på en motor som er max. 7-8 år gammel, men kommer jo an på timetall og vedlikehold også. Båten trenger jo nødvendigvis ikke å være like ny. Plast varer "evig". Men ikke utstyret ombord da. Men noen båtmerker/typer ligger jo høyere i pris enn andre, akkurat som i bilverden. Og noen skrog er stødige og brede men ikke så sportslige, og andre mere motsatt igjen. Min 18-foter er kanskje litt ekstrem med 140 hk som max motor (men jeg klarer meg med 90), men uansett bør man ha iallefall 75-80 hk og kanskje helst 90-100 hk hvis man ofte skal ha med flere folk i båten. Iallefall hvis man liker litt fart. Redigert 14.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.