Jump to content

Ankervinsj - forlenge ankerkjetting


tobixen

Recommended Posts

Nå har jeg for første gang ankervinsj og ankerkjetting - samt baugspryd for oppbevaring av anker. Det gjør det unektelig enklere å hale inn ankeret (samt å slippe det ut, det er ikke alltid helt trivielt å løfte et overdimensjonert anker ut av en underdimensjonert ankerboks som også er full av ankertau etc) - men det reduserer også friheten til en viss grad. Før var det veldig trivielt å kjøpe inn mer tau og rett og slett knyte sammen tauene, midlertidig bruke det man hadde tilgjengelig av fortøyningstau, lemne ankeret med en liten bøye eller fender dersom man skulle avgårde en tur og ikke hadde lyst/tid til å trekke opp ankeret (eller det satt for godt fast), flytte ankerfestet fra baugen til hekken, etc.

 

Selger etterlot seg 50 meter med ankerkjetting forran - det var evig nok for ham, og han skjønte ikke helt hvorfor jeg synes det bør være mer - men det hender jo nå og da (senest i går) at jeg har lyst til å ankre opp på f.eks. 30 meters dyp, da bør man ha 100 meter med kjetting. Hva gjør jeg?

 

Det bør være mulig å forlenge kjettingen - men hvordan? Normalt har jeg brukt sjakkel for å skjøte kjetting - men det fungerer kanskje ikke på ankervinsjen?

 

En tanke jeg har er å forlenge med tau. I dag er enden på ankerkjettingen permanent festet inne i ankerboksen slik at man ikke skal miste ankerkjettingen - jeg vurderer å endre til et opplegg med karabinkrok e.l. slik at jeg kan feste et tau til kjettingen på utsiden av vinsjen rett før ankerkjettingen er "brukt opp", løsne karabinkroken, kjøre kjettingen helt fri fra ankervinsjen ... og vips har jeg en "fri" tautamp og samme frihetsgrad som jeg hadde før jeg fikk med båt med ankervinsj. Er dette smart, eventuelt hvorfor ikke? Er det andre som har laget seg slike løsninger?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Flom Kjetting AS har koblingsledd for kalibrert kjetting, det er det du skal ha om du har vinsj: http://www.flom.no/galvanisertkjetting

Det enkleste er kanskje å forhøre seg direkte med Flom om hvor de fører disse, ellers er det forhandlerliste her: http://www.flom.no/oslo-akershus

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Gløym desse kjettingskjøytane, og bruk sjakkel. Det har i alle høve funka bra på vår båt i 10, år.

Det fungerte for meg også før jeg fikk meg ankervinsj - nå undres jeg på om en sjakkel vil gå greit gjennom vinsjen?

 

Uansett om du kjøper meir kjetting eller ikkje, bør du ha tau mellom festet i kjettingkassa og kjettingen.

Det kan vera ein naudsituasjon gjer at du vil kvitta deg med ankeret i eit fart.

Det er et godt poeng, jeg tenkte uansett at jeg ønsker en ordning hvor kjettingen enkelt kan frigjøres. Hurtigsjakkel eller karabinkrok burde kunne gjøre nytten.

 

Du kan spleise tauet til den siste lenken paa kjettingen. Da kan vinsjen din, hvis den er av rette typen, handtere baade taudelen og kjettingdelen.

Jeg føler mest for denne løsningen. Skal tenke litt mer over det og undersøke hvordan vinsjen takler tauverk i kjettingvinsjen. Det er en dobbeltvinsj, den har et eget hjul på babord side av vinsjen som tilsynelatende er beregnet kun på tau (mens kjettingen vinsjes opp/ned på styrbord side av vinsjen), men skal man benytte det hjulet må man jo evt gjøre noe koblingsjobb for å få overført ankerkjetting/tau fra styrbord til babord side av vinsjen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er nettop p.g.a. at du har vinsj med kjetting-kabular at du skal ha skjøteledd til kalibrert kjetting. Du kjører ikke med "traktor kjetting" på vinsjen din og da kan du heller ikke bruke sjakkel !!!

En vinsj som skal takle tau har tau-rulle på motsatt siden. Et kjetting-kabular vil spise opp tauet ditt ganske fort.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er nettop p.g.a. at du har vinsj med kjetting-kabular at du skal ha skjøteledd til kalibrert kjetting.

Jeg ble skeptisk da jeg leste over at skjøteleddet vil bli svakeste ledd på kjeden ... men, det er kanskje egentlig ikke noe å være veldig bekymret over, kjettingen er jo (forhåpentligvis) veldig overdimensjonert, grunnen til at man bruker forholdsmessig tykk kjetting er vel først og fremst fordi man ønsker tyngde, ikke at en tynnere kjetting ville røkket ved orkan? (vanligvis slipper vel ankeret uansett taket lenge før ankerkjettingen ryker). (et alternativ kan jo være å selge 50 meterkjettingen og kjøpe 100 meter med kjetting).

 

En spleis vil jo også nødvendigvis medføre et betydelig svakhetspunkt.

 

Et annet aspekt - med bare kjetting kan jeg utvide f.eks. fra 50 meter kjetting til 100 meter kjetting - men da har jeg igjen en grense på 100 meter kjetting å forholde meg til - dvs ca 30 meters dyp ved godt vær, 15 meter ved skikkelig røft vær. Dersom jeg finner på en god måte å få spleiset sammen tau og kjetting, så har jeg langt større fleksibilitet, tau er litt enklere å kjøpe inn, få ombord, stue vekk, bruke til forskjellige formål og generelt sett forholde seg til enn kjetting.

 

Et tredje aspekt, økonomi. Nå har jeg nettopp kjøpt en båt som er i øvre sjikt av hva jeg føler jeg har råd til, og jeg venter fortsatt på regning for båtplassen - jeg føler generelt sett at jeg bør utsette og prioritere hardt når det kommer til videre påkostninger i år. Kjetting vil koste en god del; tau har jeg allerede ombord.

 

Så, etter å ha fått litt hjelp til å tenke høyt på dette forum, må konklusjonen bli at jeg inntil videre ønsker å forlenge med tauverk, og kanskje vurdere lengre kjetting på sikt.

 

En vinsj som skal takle tau har tau-rulle på motsatt siden. Et kjetting-kabular vil spise opp tauet ditt ganske fort.

Akkurat ja, min har jo tau-rullen på motsatt side. Jeg ser for meg å fikse en ordning med en kause på enden av tauet, feste tauet til ankerkjettingen med en kause etter at jeg har sluppet ut ca 49 meter med kjetting, koble kjettingen løs i ankerkassa, og så slippe ut resten av ankerkjettingen. Det blir ikke så veldig mye arbeid, det gir meg mulighet til å ankre på dypt vann, det gir meg den friheten jeg er vant med, og det hindrer meg ikke i å utvide kjettingen senere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Synes du ankrer vel godt hvis du trenger 100 m for ankring på 15 meter.... Overvar en kuling for to år siden der jeg la ut alle 50 metrene på 7 meters dybde. Når jeg skulle ha det opp igjen ble det nesten en svingete vei da kjettingen hadde festet seg rundt diverse ting på bunnen, så jeg ble trukket litt i en retning, og deretter en annen retning før kjettingen var kort nok til at jeg ble trukket i den retningen ankeret faktisk lå.

Link to post

Synes du ankrer vel godt hvis du trenger 100 m for ankring på 15 meter....

Ved "skikkelig røft vær" skal man ihht "boka" bruke mellom 5 og 7 ganger (dypbe + høyde til baugspryd). Jeg har ganske høyt fribord på den nye båten. Menja, mer enn kuling, så holder kanskje ikke bruce-kopi-ankeret, uansett hvor mye ankerkjetting jeg legger ut. (kjøp av Rocna eller tilsvarende var på planen i vår, men nå bremser det litt opp pga økonomien og behov for større anker).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

ingen tvil om at du vil ligge godt, men du vandrer jo 200 meter ved endring i vind, så du kan jo ikke ligge hvor som helst eller så nære andre

 

Jeg innbilte meg at "boka" var omtrent som du sier ved bruk av tau, men at det kunne knipes litt in ved kjetting (3 til 5). Men dette har jeg ikke satt meg så grundig inn i som deg - jeg søker nok grunnere og lunere farvann for oppankring enn det du gjør. Og blåser det skikkelig legger jeg ut det jeg har - og det er 50 meter.

 

Du kan jo også gjøre bruk av forkatting med et annet anker for å ligge trygt i røffe forhold?

Link to post

Jeg har 70 meter......

Ligger man på 30 meter dyp vil ikke 70 meter være nok. Om man har 100 meter kjetting vil heller ikke vandringen være 200 meter når det er 30 meter dypt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei

 

Me har to sjaklar på ankerkjettingen vår, og dei går over kabelaret heilt uproblematisk.

Slik har det vore i ti år, og me har ankra mykje. Særleg det året me var på langtur.

Alternativt kan du ha loctite eller epoxy på gjengene før du skrur sjakkelen saman, teita hardt, og så kappa av auga på sjakkelpinnen.

 

Ulempene med tau er at tau er lettare enn kjetting, og dempar rykk dårlegare, og kan lett bli skamfilt mot botn. Det siste kan du unngå ved å ha ei strømpa på den delen av tauet som er nærast kjettingen. Ei strømpa frå ein gamal løftestropp fungerar utmerka.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post

ingen tvil om at du vil ligge godt, men du vandrer jo 200 meter ved endring i vind, så du kan jo ikke ligge hvor som helst eller så nære andre

Nei, det er et problem - jeg liker ikke å ankre opp på steder med mange andre båter, og jeg liker å ha mye plass rundt meg når jeg ankrer opp. "Det går så fint så, dersom alle ligger ute med 3x, så svaier båtene likt" var det vel noen som skrev - men det stemmer ikke i praksis, alle ligger ikke ute med 3x, båter med kjetting svaier ikke likt med båter som ligger ute med tau, motorbåter svaier ulikt med seilbåter, når det plutselig blir vindstille blir det bare rot, etc.

 

Jeg innbilte meg at "boka" var omtrent som du sier ved bruk av tau, men at det kunne knipes litt in ved kjetting (3 til 5). Men dette har jeg ikke satt meg så grundig inn i som deg - jeg søker nok grunnere og lunere farvann for oppankring enn det du gjør. Og blåser det skikkelig legger jeg ut det jeg har - og det er 50 meter.

Det kommer vel an på hva slags "bok" man leser :-)

 

Peter Smith (som har konstruert Rocna-ankeret) hevder at ved skikkelig ruskevær vil ankerkjettingen være "bar tight" og da spiller det omtrent ingen rolle om man bruker tung kjetting eller tau. Jo lengre, jo bedre, men dette følger "the law of diminishing returns", ved nigangen er det ingen som helst vits i å legge ut mer.

 

I praksis holder de fleste seg hjemme dersom værmeldinga er dårlig, har vi ikke muligheten til å holde oss hjemme oppsøker vi godt beskyttede havner, og Bruce-kopiene våre mister taket lenge før kjettingen er helt stram - så 3-5 ganger holder vel i massevis.

 

Jeg har lest mye om oppankring, og også skrevet en god del om oppankring på båtwiki'en - https://www.baatwiki.no/wiki/Oppankring_p%C3%A5_svai#Oppankring - der har jeg konkludert med at 3X er et "absolutt minimum", men at det sikkert holder dersom man har kjetting, at man bør beregne 5X ved bruk av tau og at det ikke er vits i å legge ut mer enn 8X ... men ankervinsj er altså helt nytt for meg, jeg har ikke hatt interesse for det tidligere pga liten båt.

 

Du kan jo også gjøre bruk av forkatting med et annet anker for å ligge trygt i røffe forhold?

Ja, det skulle jeg mene - men også her er det delte meninger. Peter Smith mener det bare er tull og at man heller bør legge pengene i et dobbelt så tungt anker - men han har allikevel laget et eget hull i ankeret sitt som er beregnet på forkatting. Enkelte hevder man får 4X holdekraft med to ankre - og mange brukererfaringer tilsier at forkatting er nyttig. Jeg har vel lest det meste om forkatting som er skrevet her på Båtplassen samt en del andre kilder, men foreløbig har jeg ingen praktisk erfaring.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Forkatting

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...