Jump to content

Hvilket kart er best av c-map og navionics?

båtmann87

Recommended Posts

Hei

Jeg kjøpte Navionics Gold kart til min plotter, og dette kartet har flere mangler. Kjøpte en Lowrance 7" plotter uten lodd, som har sine begrensninger noe som igjen speiler seg i prisen.

Navionics kartet derimot skulle jo være av bra kvalitet og standard men min erfaring er at det er dårlig.

I mitt område Vest Agder har jeg sett flere holmer og skjær som ikke er på plotteren, og designet på holmene er kantete.

Har vært i kontakt med både forhandler og " en Navionics kar" i oslo og har fått beskjed at kartene ikke er bedre i mitt området, fantes vist bare orginale kart i målestokk 1:50 000 for nevnte områder.

Bare for å sammenlikne så har Jeg har i ett par andre båter Garmin plotter og kart og dette er som natt og dag i sammenlikning.

Disse feilene har de sjekket og feilene ligger både på Navionics og C-map, ble jeg fortalt. Men jeg kunne velge om jeg ville bytte mellom disse to da jeg klaget.

SYnes det forteller litt når jeg fikk en link til navionics sine nettsider der jeg kunne raportere inn feil en finner på kartene, dette altså i 2014 med dagens teknologi og når en da ser at konkurentene har fått dette til.....

Hørte også om en kar nå i helga som hadde kjøpt en ny type dyr plotter (30 000 +) med Navionics kart som var så misdfornøyd at han hadde levert tilbake alt sammen.

En dette er mine erfaringer, sikkert andre her som er fornøyde :)

larss

Takk for svar :-) har en lowrance hds 5 gen2 og til de har jo de nye n300 karta kommet. Så er litt lysten på og handle det :-) og liker igrunn merkinga av grunner og skjær til c-map bedre. Så om noen hadde testet disse nye karta og kunne fortalt litt om disse hadde det vært fint :-)

Holder meg til C-map. Har brukt det både på PC og kartplotter i 12 år.

Her en test av C-map og Navionics fra år 2000 :diving:http://www.boatingmag.com/gear/chart-to-chart

Gjett hvem som vant... riktignok ikke overlegent men allikevel.

C-map/Jeppesen er et Boeing-eid selskap og har vel vært markedsledende på flynavigasjon og skipsnavigasjon i en årrekke.

"The company was founded in 1934 by Elrey Borge Jeppesen, a pilot working for Varney Airlines, who was the first to make aeronautical charts for pilots to navigate in flight"

"In 2007 Jeppesen purchased C-MAP, a provider of digital maritime cartography, data services and other navigational information. C-MAP became part of Jeppesen's marine division. It has operations in Italy, the United Kingdom, Norway, Greece, Poland, Russia, India,Japan, South Korea, Singapore, Malaysia, Australia and the United States"

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeppesen

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Selv om jeg nesten fullstendig har konvertert til Garmin og Bluechart, er det det fremtidige oppgraderinger som skiller leverandørene. Mens Garmin har en strålende oppdatering på web'en må du med CMAP oppdatere hos leverandør. Jeg er svært fornøyd med Bluechart sålangt..

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 3 måneder senere...

Du kan teste ut hvordan de forskjellige Navionics kartene er for ditt område med Navionics sin Web app. Dette er eksakt hvordan kartene vil se ut på plotteren.

http://webapp.navionics.com/?lang=en

Min kommentar tidligere i tråden hadde ikke noe med hvordan kartmatrialet er, det gikk bare på hvordan C-Map sine kart fungerer på en Navico (Lowrance, Simrad og B&G) plotter.

Da har du greie på Navico plotter og burde lest innleggene og tenkt deg litt om før du svarte. Sånne sure kommentarer

trenger vi ikke her på forumet.

Trådstarter spør om C Map kontra Navionics og han har en Lowrance HDS 5 som jeg vet bruker Navionics.

C-Map vil mest sansynlig ikke fungere der.

Om han kjøper en ny plotter som tar flere kart format kan jo hende.

Selv har jeg en Sitex plotter som leser C-Map og er fornøyd med C-Map Wide.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Henger meg på denne tråden. Skal selv til å investere i kart for Karibia og litt til, og har valget mellom Navionics og C-Map til plotteren.

Det virker som C-Map støtter et større område (Navionics har delt opp Karibia og Sør-Amerika i to ulike kart, i motsetning til C-Map som dekker alt i ett).

Har til nå brukt både Navionics og C-Map om hverandre, men har problemer med å velge en favoritt. Hvilke begrunnede argumenter finnes det for å velge C-Map foran Navionics?

http://www.mapmedia.com/charts-catalog.html

Har forøvrig Navionics på nettbrettet, så kanskje er det en fordel å ha to separate kartsystem....?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Så du mener at Lowrance ikke støtter C-Map Max N på trådstarters HDS 5 Gen2 ?

Hvor har du dette fra ?

Ser at de nye Lowrance også leser c-map. Gjelder bl.a. for HDS serien.

Da beklager jeg feilinfomasjonen. Får vel hode kjeft da, til jeg vet hva som gjelder.

Mener de gamle apparatene ikke kunne lese begge eller flere typer kart.

Hadde med brikke typen og kortleser å gjøre.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 10 måneder senere...

Jeg skal snart kjøpe kart til en B&G Zeus Touch, og forstår det som at C-map i utgangspunktet er mer til å stole på, men en fordel med Navionics er vel SonarCharts?

De dybdene som følger med SonarCharts her i Norge er i beste fall veiledende, og man får foreløpig desverre ikke lov til å motta dybdeinformasjon som andre har logget, men man får jo en bra dybdelogg på de stedene der man selv har vært (forutsatt at man har dybdemåler koblet til). Og dersom myndighetene kommer til fornuft, så vil man jo sitte på fantastisk bra dybdeinformasjon.

Nå kan man jo hevde at ikke-kvalitetssikret dybdeinformasjon med uproft måleutstyr ikke er til å stole på, men jeg ville allikevel stolt mer på det enn sjøkart ifm feks oppankring. (Og wikipedia er jo et godt eksempel på brukerstyrt informasjon som fungerer bra på ikke-diskutable emner.)

Jeg er ikke umiddelbart enig i at "C-map er mer å stole på". 

Alle kart i kartplotterene tar utgangspunkt i de kartdata som finnes for området, og for Norge er det statens kartverk som står for oppmålinger og grunnlaget for de elektroniske kartene. http://kartverket.no/Kart/Sjokart/Elektroniske-sjokart/D.v.s. at feil på kartgrunnlaget fra statens kartverk (som det er mye av) vil forplante seg videre til alle leverandørene. Men derfra er det avhengig av hvordan C-map, Navionics, Garmin og andre tar dette grunnlaget over til sine kart, hvordan de vises på akkurat den plotteren du har, hvordan du bruker den, zoom, innstilling på plotteren etc. Det er derfor en kjede av mulige feilkilder og du som bruker kan oppleve C-map som bedre ett spesielt område ut fra dine preferanser og din plotter med dine innstillinger, mens andre kan mene Navionics er bedre. 

Genrelt sett kan man vel også si at en kartplotter uansett ikke er noe du kan "stole på" men er et hjelpemiddel du bør bruke med forsiktighet sammen visuelle peilinger etc. Når det gjelder Sonarcharts, synes jeg det er en god ide, og det kompletterer de relativt grove offisielle dybdemålingene. Så vidt jeg kan bedømme virker det som det gir et godt bilde av virkeligheten.

• 4 uker senere...

Hvilken plotter man har kan tydeligvis definitivt være førende for hvilken kartleverandør som burde velges.

Da jeg fikk pris fra NavyTech på C-map MAX-N til min B&G Zeus Touch, fikk jeg samtidig denne informasjonen (gjenngitt med tilatelse fra avsender):

Jeg vil STERKT fraråde deg å kjøpe et C-map kart da hverken kartene eller plotteren fungerer 100% sammen p.d.d.
Jeg kan garantere at du vil oppleve bugs og misvisende kartdata om du velger å benytte C-map. Dette er en bug som gjelder alle Navico sine plottere (Lowrance-Simrad-B&G)
Jeppesen (c-map) og Navico for å løse problematikken men jeg vil ikke tro at det skjer noe i nærmeste fremtid. Dette fordi de har snakket om å rette denne feilen i flere måneder allerede.
Om jeg hadde vært deg ville jeg heller valgt Navionics da både kartet og software i plotteren er laget for passe sammen og vil gi deg en langt bedre brukeropplevelse!

Tidligere var C-maps helt klart bedre enn Navionics, men nå har Navionics fått full tilgang til kartverkets database og oppdaterer kartene sine daglig. C-MAP derimot henger fortsatt igjen på det tidlige stadiet og oppdaterer kartene sine 2 ganger i året.
For all del, ikke misforstå meg. C-MAP lager gode kart de også, men ikke til Navico sine produkter p.d.d.

I tillegg har Navionics kommet med en betydelig oppdatering, eller mer korrekt å si, De har bygd opp hele kartbasen sin på nytt og kartene er etter min mening helt nydelige.

Hvis vi ser bort i fra kun det visuelle, datamengde og brukeropplevelse står vi igjen med service og support.
Navionics har en expert her i Norge som kan alt om produktene deres.
C-MAP også kalt Jeppesen har hovedkontoret sitt i Italia og «pent sagt» ikke så runde i kantene.

Ergo: Jeg går nok for Navionics+ :smiley:

• 1 år senere...
Guest Avmønstret#

Ikke vet jeg men har en gammel Raymarine plotter med c-map NT kart og ipad med navionics ved siden av når jeg seiler. Navionics fordi det er så enkelt å planlegge ruter både på padda men også via nettsiden til navionics og dele rutene med padda. 

Rent kartmessig er det liten tvil, jeg ville heller vert uten rute enn uten plotteren med c-map. Kartene er nøyaktige og ekstremt enkle å lese av/skjønne vha et lite blikk. Navionics er rotete og blir for uoversiktelig. Ville aldri i livet hatt slike kart på en plotter. Hvis kartene på websiden deres er det samme du får på plotter så er i hvert fall mitt råd å styre unna :-) Men for all del, veldig mange som elsker Navionics, så det er vel kanskje også smak og behag? 

• 2 måneder senere...
Sitat

Jeg vil STERKT fraråde deg å kjøpe et C-map kart da hverken kartene eller plotteren fungerer 100% sammen p.d.d.
Jeg kan garantere at du vil oppleve bugs og misvisende kartdata om du velger å benytte C-map. Dette er en bug som gjelder alle Navico sine plottere (Lowrance-Simrad-B&G)

Noen som vet om dette fortsatt gjelder?

Har brukt C-map plotter (Samyong) siden 2010 og ingen problemer med det iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...