alidal Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Dette problemet gjelder kun på Navico... (Simrad B&G/Lowrance) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Bør tas med en klype salt, har nyere Simrad med C-Map Max-N+ wide, og opplever ingen problemer. Savner kun online oppdateringer.. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Kaffelars skrev for 2 timer siden: har nyere Simrad med C-Map Max-N+ wide, Hvor nytt og hvilken type? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Chris284 skrev On 1.12.2014 at 12.39: Du kan ikke bytte mellom kart typene, en plotter for C-Map leser bare det. Det samme for Navionics plotter, leser bare Navionics kart. Så du må bestille kart for den plotter du har. Dette er ikke helt riktig. Jeg har siste generasjon Raymarine og der er det valgfritt om man vil benytte C-map eller Navionics. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Ja stemmer, det finnes plottere som leser kart fra flere produsenter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Krimart Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Dette er en gammel tråd. Legg merke til årstallet for Chris284 sin kommentar da.... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Siden dette er en gammel tråd, så kan vi jo oppdatere den litt? Hvordan føles forskjellen på C-map og Navionics i dag? Jeg har akkurat kjøpt meg ny Simrad Go7 og valgte C-map i stedet for Navionics. Jeg tenkte at C-map må være bra, siden dem er veldig store på kart til fiskebåter og komersiell skipsfart. Jeg har ikke fått testet plotteren enda siden båten står på land for øyeblikket, men jeg har fått tørrtrenet litt. Har brukt Navionics på nettbrett og har likt det veldig godt, og ser at easy-routing (autorouting på Navionics) er veldig dårlig på C-map i forhold til Navionics, kansje ei oppdatering kan gjøre det bedre? Også sonarkartene fra Navionics er noe jeg tror jeg kommer til å savne. Noen andre med erfaring med Simrad Go og C-map? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Vet ikke hva som er på C-Map Kart I dag, men tidligere var det stor forskjell på CM93 som kystflåten broker og C-Map til kartplottere. Selv har jeg bade gamle CM93 kart på PC, og 6 år gamle navionics kart på Raymarine plotter og personlig liker jeg CM93 kart best Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Jeg har en nyere Simrad plotter (NSS16 evo2) og bruker Navionics Platinum + kart. Merker at jeg bruker Autorouting mer og mer for å generere ruter. Enten på iPad'en først og så over til plotteren, eller direkte på plotteren. Autogenererer da en rute for så å gå gjennom den med en gang etterpå. Sjekker da ruten og flytter - tilføyer - sletter et antall waypoints før jeg godkjenner og lagrer ruten. Synes dette er vesentlig enklere enn å lage en rute helt manuelt. Sikkerheten ivaretas ved at jeg sjekker grundig hele ruten (zoomer langt inn og sjekker detaljert langs hele ruten). Synes det er greit å ha en rute når vi går i ukjent farvann. Da kan jeg bruke mer fokus på finnavigering og utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 alidal skrev On 8.10.2017 at 18.04: Hvor nytt og hvilken type? Juni 2017, Simrad go9, testet ca. 800nm i sommer, Ålesund-Bergen t/r og endel mer lokale turer. Go9 kun som plotter m tilkoblet Ais og autopilot, ikke ekkolodd og radar. Ekstra dybdeinfo, bunntype og koter i c-map Max N+ kartene er grei ved fiske og teiner. Bruker iSailor på pad i tillegg, mer oversiktlig og enkelt, men greit å ha en dedikert plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Andre Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Det som er litt En veldig stor feil og mangler ved c-map elller navionics kart, er at de egentlig ikke er godkjente navigansjons kart i "teorien" så her kan hver av produsentene gjøre som de vill, dette med utforming merking etc, etter min menig er det Ecdis som gjelder men det koster deretter og. hilsen Styrmann Med D4 Sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Hva med en plotter som tar disse karta.?. Eller gå over til PC. https://kartverket.no/om-kartverket/nyheter/norske-elektroniske-sjokartdata-i-opencpn/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Thomas Andre skrev for 5 timer siden: Det som er litt En veldig stor feil og mangler ved c-map elller navionics kart, er at de egentlig ikke er godkjente navigansjons kart i "teorien" så her kan hver av produsentene gjøre som de vill, dette med utforming merking etc, etter min menig er det Ecdis som gjelder men det koster deretter og. hilsen Styrmann Med D4 Sertifikat. Feil og feil, fru Blom. Du blir jo advart igjennom manualen til kartene at dette ikke er et navigasjonsmiddel og skal brukes med forsiktighet. Ecdis vil nok aldri komme i en fritidsbåt og kostnadene med dette er flere hundre tusen bare for å få installert, i tillegg kommer kostnadene med jevnlig oppdatering og klassing som heller ikke er billig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 ECDIS produsenter som bruker C-Map Sitér dette innlegget Link to post
Bella652 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Gammel tråd dette, men mye skjer på mobilfronten med online løsninger. Detaljgraden i i kartløsninger står og faller på kartbrikkene. Det er kun de siste årene at disse har blitt store nok til at man faktisk kan lagre alle dataene som man egentlig kunne tenkt å sett innenfor området. Siden teknologien også skal være bakoverkompatibel med eldre plottere, så er det grenser for hvor store sprang leverandørene kan ta. Her vises det godt hvor detaljert dataene kan være pr i dag, men dette er en løsning som krever internett på pc eller mobil. https://nfs.kystverket.no Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg er vel en ihuga C-map tilhenger. Jeg har en 13 år gammel Interphase 11 tommers kartplotter (Interphase 11CVS+) og den håndterer nye kartbrikker fra C-map uten problemer. Jeg kjøpte min første kartplotter, en 10 tommers svart/hvit Cetrek 345 for 21 år siden i 1997 med C-map kart. Nå er det tid for oppdatering som kommer 2 - 4 ganger i året da kartene mine faktisk nå er 3 år gamle, "shame on me!". Ellers har jeg nå installert de nye norske vektorkartene både på PC og nettbrett, og de kartene ser utmerket ut. Synd de ikke finnes for svenskekysten der jeg tilbringer feriene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) LarsH har du sett Transas Isailor, appen gratis, karten Skagerak/Kattegatt koster om jeg husker rett 379kr ......Transas er proffe vektorkart og veldig likt C-map....... Redigert 27.Februar.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Transas Isailor, finnes det for PC også? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Hei LarsH de har PC-software.....Navi-Sailor 4000 ECS, som er ett litt enklere program for de båter som ikke trenger ECDIS. Dette er veldi proffe program som sikert koster en del. Mitt første Nav-PC-program var ett Navi-Sailor 350, tror navnet var, kostet meg rundt 6-7 tusen kroner 1988.......å da fikk jeg bare Bohuslän og ett oversiktskart Skagerak... Men ISailor-appen bruker de samme karten....til ett bra pris, og er vel det mest proffe av alle apper til fritidsbåter PT http://www.transas.com/products/navigation Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 (redigert) Det er tydeligvis mye spennende på kart og kartprogramfronten. Men jeg tror jeg må styre meg litt. For kysten fra Stömstad til Göteborg har jeg allerede: Kartplotter med C-map kart PC med CM93 C-map kart og NV rasterkart Og egentlig kjenner jeg etter hvert kysten så godt at jeg vel kunne gå etter hukommelsen og sjømerker. Men det er jo artig å vite hva annet som finnes av kart og systemer. Redigert 28.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 OpenCPN er ju ett 'kanon-program', som slår mye av det man finner av software i plottrer/MFDer ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Båtsjauer Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 https://www.navionics.com/fin/lp/norwegian-mapping-authority kan ikke skjønne at navionics skal være noe dårligere enn noen av de andre. De har jo også oppdateringer hver dag, enkelt og greit å gjøre samtidig som man kan legge inn egne data og se hva brukere selv har lagt inn og delt med navionics. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Selv om jeg er meget godt fornøyd med C-map, betyr det ikke at ikke Navionics også kan være bra. Det er vel de færreste av oss som har kjørt disse to systemene parallelt over lengre tid. Jeg har aldri brukt Navionics selv. Men jeg har jo sett at brukere her på forumet har lagt ut kartutsnitt fra samme sted med disse kartene, og det har i hvert fall ikke gjort at jeg har noen planer om å konvertere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Gunga Din skrev for 13 timer siden: iSailor-appen bruker de samme karten....til ett bra pris, og er vel det mest proffe av alle apper til fritidsbåter PT I går kom årets andre oppdatering av kartene i app'en. Lars H. skrev for 12 timer siden: egentlig kjenner jeg etter hvert kysten så godt at jeg vel kunne gå etter hukommelsen og sjømerker. Det er den aller beste kartplotter. Sjømerkene er fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Mulligan skrev 6 minutter siden: I går kom årets andre oppdatering av kartene i app'en. Hmm... Hos meg ser siste oppdatering ut for å være fra 3.12.2017 Var innom både på telefon/ipad og ingen tilgjengelige oppdateringer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.