Guest Avmønstret# Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Båtsjauer skrev for 1 time siden: https://www.navionics.com/fin/lp/norwegian-mapping-authority kan ikke skjønne at navionics skal være noe dårligere enn noen av de andre. De har jo også oppdateringer hver dag, enkelt og greit å gjøre samtidig som man kan legge inn egne data og se hva brukere selv har lagt inn og delt med navionics. :) Store fordelen med Navionics, syns jeg, er webplanleggeren, det er suverent å kunne sitte å lage ruter på PC som overføres på alle dingsene med Navionics. Syns også det er enkelt å planlegge ruter på pad/telefon med Navionics. Selv er jeg så gammel at jeg startet med papirkart, har aldri klart å omstille meg til Navionicskartene. De er rett og slett uoversiktelige og lite intuitive for meg, ser "fæle" og rotete ut. I forhold til feks Isailor syns jeg grensesnittet til Navionics er utdatert og vanskelig i bruk, men det er ikke umulig, men veldig langt fra "best" når en tenker på appbasert navigasjon. Mangler også integrert AIS, som stadig flere har nå, og nattmodus.. Men Navionics er billig, veldig billige kart og helt greit, stort pluss for webplanleggeren og også enkel ruteplanlegging i app. Men samlet sett, uten ais, dårlig grensesnitt og kart som er bob-bob så tja.. greit nok. Vil tro godt nok i de fleste sammenhenger, men ikke veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjauer Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Enig at kartet ser rotete ut, men på plotteren (lowrance elite) kan jeg ta vekk detaljene på kartet jeg ikke trenger. Ble mye bedre da, uten at jeg mistet noe viktig. men fikk jo litt sjokk første gang jeg så det, streker overalt :) Men et stort pluss er at man kan legge inn informasjon om et kartområde, grunne etc som også andre får sett når de oppdaterer kartet. soncarchart live funker også veldig bra synes jeg :) Jeg tror uansett at man liker best det man er vant til fra før, jeg hadde garmin tidligere og det tok litt tid før jeg ble vant til navionics Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Båtsjauer skrev 17 minutter siden: Men et stort pluss er at man kan legge inn informasjon om et kartområde, grunne etc som også andre får sett når de oppdaterer kartet. Skrekk og gru! Kommer amatørmålinger fra deg og meg og tante Agathe inn på neste versjon av kart? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Lars H. skrev for 1 time siden: Skrekk og gru! Kommer amatørmålinger fra deg og meg og tante Agathe inn på neste versjon av kart? Du kan heldigvis velge selv om du vil ha med oppdateringene fra brukere, Lars H. De kommer inn i et eget lag (Community Edits) som du velger selv om du vil slå på eller ikke. Jeg er skeptisk selv til dette. Prinsippet om mer lokal informasjon inn i kartene er jo greit nok, men hvordan skal man kunne kvalitetsikre dataene? Kalibrering av transducere, feilkilder, posisjonsfeil osv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Bonus skrev for 3 timer siden: ......—. Jeg er skeptisk selv til dette:........ Jeg også.....ikke noe. Kvalititsikring i det hele tatt..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilars Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Disse «amatør målingene» gleder jeg meg veldig til å få på plotteren. Med seilbåt som stikker en meter dypere enn mange motorbåter, vil det være mang en velutstyrt hobbyfisker som kartlegger havner og grunner av interesse som ikke er på dagens kart. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjauer Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Bonus skrev for 5 timer siden: Du kan heldigvis velge selv om du vil ha med oppdateringene fra brukere, Lars H. De kommer inn i et eget lag (Community Edits) som du velger selv om du vil slå på eller ikke. Jeg er skeptisk selv til dette. Prinsippet om mer lokal informasjon inn i kartene er jo greit nok, men hvordan skal man kunne kvalitetsikre dataene? Kalibrering av transducere, feilkilder, posisjonsfeil osv. Er jo faktisk bedre å vite at noen mener å vite at det ligger en grunne der enn å være lykkelig uvitende :) Får bare ta det med en klype salt og faktisk være såpass oppegående at man tar det litt rolig i det området.. vil heller vite at det kan være noe i et området enn å ikke vite noe som helst.. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Nu er det jo heller ikke kun grunner, der bliver kortlagt. Navionics har to former for brugergenereret indhold: Community edits og Sonar Charts Den første kategori, community edits, er waypoints, der kan være både på land og i vandet. På land kan det fx være en restaurant eller en bådbutik, hvor brugerne tilføjer eller beriger data om åbningstid, telefonnummer mm. Til vands kan det være et dykke- eller fiskehotspot men det kan også være en sten, en grund eller andet farligt. Sonar charts er ekkolodsdata fra plotteren, der bliver samlet i en fil og send til Navionics, der så maskinelt processerer data og kvalitetssikret dem efter bedste evne. Nå jeg fx uploader en sonarfil til Navionics, så får jeg besked om den er accepteret eller afvist. Det sker efter at de har tjekket om data afviger fra dem, de allerede har i det pågældende område. Jeg skal naturligvis også oplyse hvor dybt transducerer sidder mv mv Eksemplel på community edit: Eksempel på først normalt kort og så sonar chart over samme område: Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Båtsjauer skrev for 8 timer siden: ... vil heller vite at det kan være noe i et området enn å ikke vite noe som helst.. Enig i det, @Båtsjauer. Skepsisen min er nok mer basert på usikkerheten i hvordan disse data kvalitetsikres og presenteres. Det må jo være kostbart å oppdatere kart med egne eller kjøpte profesjonelle ressurser. Og, vi fritidsbåter beferder jo kystnære områder hele tiden. I tider der ulike former for kunde eller brukertilførsel av data vokser fram (eks. Crowdsourcing) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 MajorAndy skrev 4 minutter siden: Nu er det jo heller ikke kun grunner, der bliver kortlagt. Eksemplel på community edit: Eksempel på først normalt kort og så sonar chart over samme område: Takk @MajorAndy for konkret og god informasjon. Da har i hverfall jeg redusert min usikkerhet (og skepsis) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Bra Majoren..... det forklarer litt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Jeg lurer på hvordan Sonarchart på Navionics egentlig fungerer, synes det virker bra i mitt oppdaterte kart i Norge, men har en gammel kartplotter med Navionics i Hellas. Skulle inn i en bukt jeg ikke kjente og fulgte med på Sonarchart for å finne egnet sted å ankre. Dybdeinfoen i sonarchart der var i alle fall fri fantasi. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 MajorAndy skrev for 1 time siden: Området kalt Lappegrund er et eksempel på hva som skjer hvis man prosesserer på altfor tett grid med altfor lite data. Man kan også få sånne effekter dersom man blander forskjellige datasett med ulike vertikal datum eller feil reduksjon for tidevann. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Ser for meg at det er ok mtp fiske og kanskje om en skal snike seg inn i en bukt. Men forøvrig totalt overkill på info og ødeleggende ifht verifiserte kartdata. Må brukes med stor forsiktighet tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Jeg har brukt Navionics en del år på nettbrett ombord i min skjærgårdsjeep, og synes det er et enkelt og oversiktlig kartverktøy. Veldig fint til fisking og utrulig bra for å finne dykkeplasser, mye enklere å finne vegger med Navionics "Sonar Charts". Jeg har nå kjøpt meg større båt og investert i en Simrad Go med C-map. Jeg har ikke fått testet det enda, men jeg tror jeg kommer nok til å savne "Sonar charts". I tillegg så er autorouting utruleg mye bedre på Navionics enn på C-map. Det er enkelt å velge antall koter på "Sonarkartene", så jeg har aldri følt at det gir overkill av info. Navionics på nettbrett vil nok fortsatt følge med ombord i nyebåten sammen med den nye Simraden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Båtsjauer skrev for 22 timer siden: Men et stort pluss er at man kan legge inn informasjon om et kartområde, grunne etc som også andre får sett når de oppdaterer kartet. soncarchart live funker også veldig bra synes jeg :) Hvis en finner en grunne som ikke står i kartet håper jeg at en har vett til å melde i fra til Kartverket på e-post til efs@kartverket.no per post til Kartverket Sjødivisjonen, Postboks 60, 4001 Stavanger https://kartverket.no/Efs/Innmelding-av-rettelser/ Båtsjauer skrev for 15 timer siden: Er jo faktisk bedre å vite at noen mener å vite at det ligger en grunne der enn å være lykkelig uvitende :) Får bare ta det med en klype salt og faktisk være såpass oppegående at man tar det litt rolig i det området.. vil heller vite at det kan være noe i et området enn å ikke vite noe som helst.. Det er en bra regel når en kommer på grunt vann Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Pinkvin skrev 37 minutter siden: Ser for meg at det er ok mtp fiske og kanskje om en skal snike seg inn i en bukt. Men forøvrig totalt overkill på info og ødeleggende ifht verifiserte kartdata. Må brukes med stor forsiktighet tenker jeg. Enig, totalt ubruklig til navigasjon, prøvde o jmf med vanlig navionics, har hele Europa ekskl. Danmark o England /Irland men på Isailor m Transaskart ser jeg direkte att Lappegrund NNV sør-merket er 3,3m og jeg kan seile rett over med sonarcharts.....legger man «markøren» over og får dybden eller hur får man vist dybden ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Pinkvin skrev for 1 time siden: Ser for meg at det er ok mtp fiske og kanskje om en skal snike seg inn i en bukt. Men forøvrig totalt overkill på info og ødeleggende ifht verifiserte kartdata. Må brukes med stor forsiktighet tenker jeg. Er det ikke det som er hele cluet da ? At man kan veksle mellom sonarcharts og vanlig kart om man fisker eller navigerer. ? Community edits må jo være ett glimrende hjelpemiddel, Kartverket får ikke med seg alt opp mellom bryggene til folk uansett, så om grunna er registrert inn av tante Agathe eller herr Olsen betyr jo nada, man får tipset, om man velger å lese dette - følge dette tipset er jo opp til en selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Gunga Din skrev 1 time siden: men på Isailor m Transaskart ser jeg direkte att Lappegrund NNV sør-merket er 3,3m og jeg kan seile rett over Det ser man da også på kartet som Majoren la ut ovenfor sonar kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Ja ja det er det vanlige kartet, det er ju helt OK å navigere etter, har det i min plotter ombord........jeg mente att sonarkartet er vansklig å navigere etter......sikkert helt topp til fiske eller dykking Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Tja, er man usikker på om man navigerer eller fisker kan det muligens bli ett problem... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Enn må jo lære seg å bruke verktøyet man har tilgjengelig. Navionics er etter min mening utrulig enkel å bruke både til navigasjon og fiske. Og for eksempel sette krabbeteiner akkurat der du vil ha dei, er ingen problem ved bruk av Sonarkart. Skal du over lange strekk og ikke har bruk for Sonarkart, så går du over til vanlig navigasjonskart med bare eit kjapt to kjappe tastetrykk. Du kan også sette din egen sikker dybde som vises med blå farge på skjermdumpene til MajorAndy Sitér dette innlegget Link to post
Molinari Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hvordan er dette forholdet i 2019? Hvilket system er best nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.