Jump to content

Oppgradering av Yamaha 9,9 hk til 15 hk

suarez

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har en 2006 mod Yamaha 9,9 F, 2 takter.

Ønsker å oppgradere denne til 15 eller 20 hk. Fikk i utgangspunktet bare 3/4 gass men har fjernet en sperre ved forgasseren og får nå full gass, men den siste 1/4 gir ingenting, ingen turtallsøkning eller mer futt.

Kan noen gi et tips om hva jeg må gjøre videre?

Hvor er den/de andre plomberingen/e?

Redigert av suarez (see edit history)

Vi hadde en slik noe eldre motor tidligere. Husker ikke alle forskjeller mellom 9,9 og 15 hk, men vet i hvert fall at vi åpnet opp reed-ventiler noe (bøyde de litt ut for større åpning). Mener det var et mål på hvor mye disse skulle åpne men husker ikke det nå. Muligens også nødvendig med bytte av dyser i forgasser.

Søkte opp deler til -06 9,9 / 15 hk på boats.net. Fremgår av skjema her at tomgangsdyse og hoveddyse er samme på disse.

Så på eldre 9,9 / 15 hk, der var det større tomgangs- og hoveddyse på 15 hk.

Det ligger nok flere eldre tråder vedr. oppgradering av Yamaha 9,9 til 15 hk her på forumet, du kan jo søke etter disse øverst opp til høyre på forum-siden.

Er ikke noen stor operasjon å justere stopperne, men du ser. Reedventilhuset sitter lagelig til, om jeg ikke husker feil. Og om det ikke avstand på stopperne blir helt på tiendedels mm er det ikke SÅ nøye. Går jo an å prøve å bøye stopperne slik de står i huset, jeg gjorde nok det når jeg tenker tilbake. Var litt usikker på hvor stive disse var i godset.

Men du kan jo godt sjekke priser på nye. Det koster jo ikke noe :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...