suarez Startet 16.Juni.2014 Del på Facebook Startet 16.Juni.2014 (redigert) Heisan, Jeg har en 2006 mod Yamaha 9,9 F, 2 takter. Ønsker å oppgradere denne til 15 eller 20 hk. Fikk i utgangspunktet bare 3/4 gass men har fjernet en sperre ved forgasseren og får nå full gass, men den siste 1/4 gir ingenting, ingen turtallsøkning eller mer futt. Kan noen gi et tips om hva jeg må gjøre videre? Hvor er den/de andre plomberingen/e? Redigert 16.Juni.2014 av suarez (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Vi hadde en slik noe eldre motor tidligere. Husker ikke alle forskjeller mellom 9,9 og 15 hk, men vet i hvert fall at vi åpnet opp reed-ventiler noe (bøyde de litt ut for større åpning). Mener det var et mål på hvor mye disse skulle åpne men husker ikke det nå. Muligens også nødvendig med bytte av dyser i forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
suarez Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ok, takk for svar. Er reed ventilen noe man kan bøye selv? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Det er en stopper på hver side av huset der reed ventilene sitter. Disse kan du bøye forsiktig ut med en tang. Fant mål nå, 9,9 skal ha 1.3 +/-0.1mm, 15 hk skal ha 6.0 +/-0.1mm. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Søkte opp deler til -06 9,9 / 15 hk på boats.net. Fremgår av skjema her at tomgangsdyse og hoveddyse er samme på disse. Så på eldre 9,9 / 15 hk, der var det større tomgangs- og hoveddyse på 15 hk. Det ligger nok flere eldre tråder vedr. oppgradering av Yamaha 9,9 til 15 hk her på forumet, du kan jo søke etter disse øverst opp til høyre på forum-siden. Sitér dette innlegget Link to post
suarez Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ok, mange takk for svar. Tenker jeg prøver meg på reed-ventilen i første omgang...og se hvordan dette fyker av :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Vil anbefale at du bruker et skyvelær for å måle avstand, enklest. Reed-ventiler / stoppere / hus ser du øverst på skjemaet under. Mulig det er lurest å skru av stoppere før du bøyer disse, du får prøve deg forsiktig fram. Reedventiler må ikke skades. Sitér dette innlegget Link to post
suarez Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Mange takk igjen, også for tegning..Flott :) Har lest litt om dette på forumet, er ny her og ikke klar over at det lå så mange tråder om dette. Tror jeg bestiller nye reed-ventiler til 15 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Er ikke noen stor operasjon å justere stopperne, men du ser. Reedventilhuset sitter lagelig til, om jeg ikke husker feil. Og om det ikke avstand på stopperne blir helt på tiendedels mm er det ikke SÅ nøye. Går jo an å prøve å bøye stopperne slik de står i huset, jeg gjorde nok det når jeg tenker tilbake. Var litt usikker på hvor stive disse var i godset. Men du kan jo godt sjekke priser på nye. Det koster jo ikke noe Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 15 hk yamaha har litt mer vridning enn 9,9 på propellen også. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Finn et skrujern e.l. med diameter 6 mm og skyv dette inn under alle stopperne samtidig. Da blir alle bøyd ut likt. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Går fint an å prøve med et skrujern med 6 mm diameter "rør", men er nok for mye spenn i metallet til at dette lar seg bøye så lett. Men er jo en god ide å bruke et slikt skrujern som "bladføler" for å sjekke at det har blir rett avstand på stopperne. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jeg har brukt denne metoden mange ganger, har fungert greit for meg da..... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 OK, da anbefaler vi det Smart Sitér dette innlegget Link to post
suarez Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Mange takk for alle svar, råd og tips. Dette er fantastisk :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.