Jump to content

3 veis ventil med tømming ?

Ivardraco

Recommended Posts

heisann fikk akkurat tak i en septik krage som jeg skal legge rundt toalettet forrige eier prata om at de hadde brukt en 3 veis ventil med til septik til sjø og mitt stilling for og tømme tanken.

noen som vet noe rundt dette ? som vet hvor jeg kan få kjøpt sånn eller om jeg kan bruke en vanlig 3 veis ventil ?

Den ventilen det er linket til, eller tilsvarende, monterer du på slangen mellom toalettpumpen og tanken. Så kjøper du en ren Y som monteres etter den ventilen.

Direkte til sjø-slange fra ventil inn på den ene oppgrenen av Y. Lensing av septiktank inn på den andre toppen av Y. Så slange til skroggjennomføring fra bunnen av Y.

Det blir mye slanger, så tenk igjennom en fornuftig og pen plassering om systemet blir synlig.

Alternativet er å ha to skroggjennomføringer, i stedet for Y. En for tømming av tank og en for direkte til sjø fra toalett.

Opplegget er jo for å spare på kapasiteten til septiktanken og er smart om tanken er liten.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei

Du trenger ingen 3- veis ventil kunn en Y.

Fra tank inn på Y, fra den ene Y stussen til pumpe. Fra den andre Y stussen opp til dekksgjennomføring for vakuum.

Så lenge gjennomføringen for vakumtømming er tett og det ikke suges luft der vil tanken tømmes når du pumper det ut i sjø, og selvfølgelig motsatt.

En slik treveis ventil er bare fordyrende og ett fremtidig problem.

Jeg har det slik og det virker bra.

Dette forutsetter jo at Y en er plasert over vannlinje så det ikke blir en hevert.

larss

-men han skal ikke ha dekkstømming.

Vil det ikke stå septik i slangen mellom Y og skroggjennomføring hele tiden om man over tid kun pumper inn i tanken? ( dersom man ikke har 3veis ventil.

Dropper man ventil, og det funket, så er jo klart det beste. Men om det står septik av variert innhold mellom Y og skroggjennomføring, så er det for meg litt uhensiktsmessig. Greia er jo å kunne veksle mellom rett i sjø og tank mens jeg ligger i havn. Urin uten papir kan da gå rett ut, og bimelibom og papir sendes i tanken. Da vil jeg ikke ha noe bimelibom som ligger i slangen, og sendes overbord, når jeg egentlig kun vil sende ut urin....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...