Jump to content

Hvor forsikrer dere båter over 40 fot?

Keiseraas

Recommended Posts

Hei

Ja som dere ser så gjelder det forsikring.. igjen mener kanskje noen :)

Nimbus 42 Nova skal forsikres med motorskade forsikring.

Til dere som har stor båt med motorskadeforsikring, hvor forsikrer dere? og til hvilken pris?

Vi har fått en pris på Kr 26.000,- i året. syns det var i drøyeste lage.

Mvh

Keiseraas

Pantaenius är erfaren storbåtsförsäkrare.

Bra villkor, men kanske inte billigast.

Tyvärr är möjligheterna att försäkra sig mot motorskador begränsad till ganska få år i början av båtens (och motorernas) liv.

Därefter finns här risker som kan räknas i 6-siffriga belopp som Du dessvärre står oskyddad mot.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg forsikrer i Norwegian Broker da jeg opplevde at disse ga det beste tilbudet når jeg skulle forsikre. Vilkårene er kurante og gjelder innenfor mitt seilingsområde. Jeg har ikke regattaforsikring. Inkluderer jolle og motor, samt innbordsmotor i båten. Båten er en 2007 Jeanneau SO 49, og prisen er 10.300kr i 2014.

Jeg har plussdekning som tar bort egenandel for en rekke situasjoner, f.eks. ved skade (og innbrudd) i bevoktet havn, skade som ikke er min feil, ansvarsskade, hjemreiseforsikring dersom båten blir satt ut av drift eller en person som utgjør en vesentlig del av mannskapet blir syk/satt ut av 'drift', ikke bonustap ved skade. Det tillegget utgjør ca. 1100kr.

Det inkluderer også fri rettshjelp ved tvister, noe som kan være hendig.

Båten er forsikret for 1.5 mill.

Seilingsområde er 50-65 grader nord og 0-25 grader øst. (altså fra sør for Brighton i den Engelske kanal til helt nordøst i Østersjøen)

Redigert av superman (see edit history)

Hvordan er det med avskriving av verdien av utstyr (som rigg, seil, motor og lignende) i Norwegian Broker? Jeg har Sparebank 1 SR-Bank, men det er kun fordi jeg har lånet hos dem. Så vidt jeg har forstått det kjører de en avskrivning av verdien på utstyr i båten, mens andre selskaper ikke har denne praksisen. Noe å tenke på om man har eldre båt.

Jeg hadde min i NB fra november til idag!

Byttet til atlantica for en mnd siden og den ble gjeldende fra idag!

NB har jeg lest en del dårlig oppgjørssaker om, samt at de har en lik avskrivning som de fleste andre.
Atlantica er vel muligens den eneste som har disse vilkårene lett tilgjengelig på nett.

NB er jo en megler og ikke en tilbyder som jeg har forstått og skulle det oppstå ett problem så må man forholde seg til noen andre enn NB i ett oppgjør. Noe jeg ikke liker helt tanken på.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

NB gir det høyeste av markedspris eller det du har gitt for båten ved totalhavari, det var viktig for meg. Seil, kalesje, rigg osv. kan de ta aldersfradrag på opptil 1/3 av prisen det koster å reparere. Det litt rare er at de ikke oppgir hvor mye, så det blir vel en skjønnsmessig vurdering fra sak til sak. Jeg skal sende en mail til dem og høre.

Jeg skal se på Atlantica. Skal ikke fornye før om en måned.

Har også sjekket ut 3 forskjellige av dei store. Norwegian er desidert billigst for oss men også dei som gir igjen allt ved totalhavari. Forsikre du båten for 2 mill er det det du får ved totalhavari om 5 år feks.

Andre går i markedet og sammenligner.

Avskrivning også hos andre på deler som aksling,propell osv med opptil 20% i året.

Dog er maskinhavari forsikringen slik at motor/båt ikke kan være eldre enn 7 år ved forsikringskjøp. Og varer til 10 år. Der er andre som forsikrer til 15 år. men då med stooore avslag på allslags.

Be om tilbud og les nøye og spør megler på forsikringen om det du lurer på

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg har forsikret hos Atlantica. Egenandel 30.000,-(slik sett er det lite aktuelt å bruke forsikringen annet enn på store skader) og forsikringssum 3.000.000,- (regner med noe avskrivning). Premien kommer da på 6.800,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har nettopp skiftet fra Atlantica til NB, litt av bakrunn finns I denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/77991-atlantica-forsikring-erfaringer/page-3

I Korte trek vil jeg sortere slik

1. Pantaenius, forsikringselskapet med best dekning og minst krav til ettersyn, men desidert dyrest defor falt de ut hos meg

2. NB gir fullverdi ved totalhavari og har mindre avskrivning enn Atlantica . Krever litt mer av ettersyn enn Pantaenius og ligger midt mellom de andre prismessig

3. Atlantica er 45% billigere enn Pantaenius men har klart dårligs vilkår, merk spesielt etter 5 år.. Både med hensyn på ettersyn og avskrivning om uhellet er ute.

(Med ettersyn tenker jeg på avkorting pga av manglende vedlikehold)

Takk for svar alle sammen :)

Jeg har enda ikke knødd meg til å sjekke ut hvem som er best for meg, men har fått en pekepinne på hva som er viktig.

Båten er 2006 mod så jeg ser ikke helt nødvendigheten med motor og drev forsikring da flere selskap operere med at båten må max være 5 til 7 år.

Mvh

Keiseraas

Ett viktigt villkor hor Pantaenius som jag inte vet om andra bolag har är att dom ersätter 'nytt för gammalt' dvs om något skadas eller blir stulet så ersättes det med motsvarande nya prylar, dvs inget värdeminskningsavdrag.

Detta kan betyda mycket om man t ex får besök av tjuvar. Har man larm tror jag inte ens att man behöver betala självrisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...