tiestot Startet 16.Juni.2014 Del på Facebook Startet 16.Juni.2014 Jeg har en mercury 115, Tannhjulet står bare og surrer når jeg vrir nøkkelen, Den går ikke opp og tar tak i sving hjulet. hva kan jeg gjøre for og fikse dette uten og kjøpe my. finnes det noe jeg kan smørre med eller spraye for og smøre den? ikke noe god på og forklare håper dere forstår :) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ta av starteren og gjør den rein,du kan ha litt fett el no på bendix hjulet. Sørg for att du kan dra tannhjulet frem.Det er det som er innslaget sin jobb. Det er som regel 2 små ledninger som man kortslutter på innslaget Sjekk att du har god kontakt der.. Start motoren din går rundt,men inslaget slår ikke inn. Dette kommer som regel av dårlig kontakt i ledningene på innslaget el lite strøm. Muligens hele innslaget må byttes eller gjøres rent. Se denne linken.https://baatplassen.no/i/topic/110554-startmotor-paa-perkins-4108-starter-ikke-bare-klikker/ Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Mål spenningen først da. Kan jo være dårlig batteri eller dårlig kontakt et sted Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Nå har jo veldig mange av utenbordsmotorene skrustarter som står loddrett, og da er det vel kanskje heller en mekanisk feil fremfor elektrisk. Så lenge det lille drevet roterer så skal dette slynges/skrus i inngrep av rotasjonen. Releet sitter gjerne et annet sted da det bare skal overføre strøm, og har ingen mekanisk oppgave. Men det kan jo være en mer vanlig starter med innslagrele også. Bilde, eller en link til tilsvarende motor sier ofte mer enn ord. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ja ett bilde kan si mer enn tusen ord ! Så legg gjerne ut ett bilde el års modell. Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 hadde ingen bilde hær nu men det er en Mercury 115 2 takter rekke 4 1994-95 model. har bateriet på lading nu, jeg fikk ikke powertrimmen heller til og fungere, det klikket bare i begge relean. pumpa som pumper vannet ut fungerte så tenkte at det kansje ikke var et strøm problem, men jeg håper det... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Vannpumpen bruker bare ca 1-3amp. Start motoren trenger nok 50 amp minst. Trimmen bruker også mye strøm. Håper det ordner seg med nyladet batteri. Redigert 16.Juni.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 ja håper det :) tusen takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Sjekk også hovedbryteren, hvis du har en montert. Gamle brytere kan ofte være en feilkilde...... Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Trur ikke denne båten har hoved bryter, det var lite strøm på battteriet krysser fingrenne at det var det som var problemet Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Mulig du har fått løst problemet ditt nå, men her kommer nå uansett min erfaring med tilsvarende. Jeg har en Evinrude e-Tec av samme størrelse og opplevde nøyaktig det samme som deg ved sesong-start. Startmotoren spant som en symaskin, men uten at motoren ble dratt rundt. Jeg hadde lenge et håp om at problemet kunne skyldes lav spenning, men problemet fortsatte selv etter fullading av batteri og pussing/kontroll av alle overganger på ledningsnettet fra batteri til startmotor. Det endte med at startmotor ble demontert og årsaken til problemet kom tydelig til syne da denne ble åpnet. Det var tørt som i Sahara inni der. Det er en aksling midt inne i starteren som er laget på en slik måte at rotasjonen som oppstår når startmotoren drar i gang, gjør at akslingen skyter fram og tannhjulet på startmotoren kobler seg dermed mot svinghjulet på selve (hoved-)motoren. Pga. dårlig smøring så fungerte ikke denne mekanikken som den skulle (selv med fulladet batteri). Litt CRC-spray og deretter litt smøring med litt olje og fett på akselen, og vips så var problemet løst.At to av de tre skruene som holder startmoteren sammen, brakk tvert av i forbindelse med demontering/åpning er en helt annen historie, men det medførte at det som i utgangspunktet kunne vært en 5 minutters vedlikeholdsjobb, ble noe mere omfattende. Et hot tips kan derfor være å være forsiktig med skruene dersom du kommer til det skritt at du skal åpne starteren. Redigert 23.Juni.2014 av Dolfin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.