Jump to content

Startmotor surrer bare rundt når jeg vrir nøkkelen . mercury 115


tiestot

Recommended Posts

Jeg har en mercury 115, Tannhjulet står bare og surrer når jeg vrir nøkkelen, Den går ikke opp og tar tak i sving hjulet. hva kan jeg gjøre for og fikse dette uten og kjøpe my. finnes det noe jeg kan smørre med eller spraye for og smøre den? ikke noe god på og forklare håper dere forstår :)

 

 

Link to post

Ta av starteren og gjør den rein,du kan ha litt fett el no på bendix hjulet.

Sørg for att du kan dra tannhjulet frem.Det er det som er innslaget sin jobb.

Det er som regel 2 små ledninger som man kortslutter på innslaget

Sjekk att du har god kontakt der..

Start motoren din går rundt,men inslaget slår ikke inn.

Dette kommer som regel av dårlig kontakt i ledningene på innslaget el lite strøm.

Muligens hele innslaget må byttes eller gjøres rent.

 

Se denne linken.https://baatplassen.no/i/topic/110554-startmotor-paa-perkins-4108-starter-ikke-bare-klikker/

Link to post

Nå har jo veldig mange av utenbordsmotorene skrustarter som står loddrett, og da er det vel kanskje heller en mekanisk feil fremfor elektrisk. Så lenge det lille drevet roterer så skal dette slynges/skrus i inngrep av rotasjonen. Releet sitter gjerne et annet sted da det bare skal overføre strøm, og har ingen mekanisk oppgave. Men det kan jo være en mer vanlig starter med innslagrele også. Bilde, eller en link til tilsvarende motor sier ofte mer enn ord.

Link to post

hadde ingen bilde hær nu men det er en Mercury 115 2 takter rekke 4 1994-95 model. har bateriet på lading nu, jeg fikk ikke powertrimmen heller til og fungere, det klikket bare i begge relean. pumpa som pumper vannet ut fungerte så tenkte at det kansje ikke var et strøm problem, men jeg håper det...

Link to post

Mulig du har fått løst problemet ditt nå, men her kommer nå uansett min erfaring med tilsvarende.

Jeg har en Evinrude e-Tec av samme størrelse og opplevde nøyaktig det samme som deg ved sesong-start. Startmotoren spant som en symaskin, men uten at motoren ble dratt rundt. Jeg hadde lenge et håp om at problemet kunne skyldes lav spenning, men problemet fortsatte selv etter fullading av batteri og pussing/kontroll av alle overganger på ledningsnettet fra batteri til startmotor. Det endte med at startmotor ble demontert og årsaken til problemet kom tydelig til syne da denne ble åpnet. Det var tørt som i Sahara inni der. Det er en aksling midt inne i starteren som er laget på en slik måte at rotasjonen som oppstår når startmotoren drar i gang, gjør at akslingen skyter fram og tannhjulet på startmotoren kobler seg dermed mot svinghjulet på selve (hoved-)motoren. Pga. dårlig smøring så fungerte ikke denne mekanikken som den skulle (selv med fulladet batteri). Litt CRC-spray og deretter litt smøring med litt olje og fett på akselen, og vips så var problemet løst.

At to av de tre skruene som holder startmoteren sammen, brakk tvert av i forbindelse med demontering/åpning er en helt annen historie, men det medførte at det som i utgangspunktet kunne vært en 5 minutters vedlikeholdsjobb, ble noe mere omfattende. Et hot tips kan derfor være å være forsiktig med skruene dersom du kommer til det skritt at du skal åpne starteren.

Redigert av Dolfin (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...