Gondron Startet 16.Juni.2014 Del på Facebook Startet 16.Juni.2014 Hei, eg skal lufte fra Tank gjennom gråvfilter og opp til finfilteret, men for å få diesel ut i fra tank til og fylle grovfilter så blåste eg på tanken for å fylle det, men fra grovfilter til fødepumpa og inn på finfilter får eg ikkje fødepumpa til å ta. Har noen eit hint? Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Når jeg hadde slik motor hadde jeg laget meg en sånn gummikulepumpe til påhengs Som jeg koblet meg på mellom fin og grovfilter.så åpnet jeg lufteskruen på motoren/finfilter og pumpet til det kom diesel ut uten bobler. Det virket fint for meg! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Prøv og kjøre startmotoren et tiendels sekund slik at motoren gjør en halv omdreining. Det kan være håndpumpa står på kammen, og da fungerer pumpa dårlig. Har du lufteskrue på grovfilter skal denne være stengt, er den åpen vil du bare dra inn luft. Den på finfilter må derimot være åpen. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hell diesel ned i filteret. Fyll det nesten helt opp. Skru det på og da er du så godt som i mål. Som oftest får man start på det som er i pumpa og da drar motoren ut den lufta som er igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Bare å kinne, denne starter og fusker litt, også går det greit Sitér dette innlegget Link to post
Gondron Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Takker for svar, Årsaken til at eg skifter fitler er at eg får ikkje båten opp i meir enn 12 -13 knop og mistenker tette filter eller luft i system så eg skifter alle filter da eg er usikker på om forrige eiger gjorde dette. Ikkje berre det at eg ikkje fpr den opp i fart, men så funker ikkje omdreiningsmåler :( selger glømte vist å nevne det og at den sensoren på motor koster skjorta! så eg har ikkje turtall til motoren å gå ut i fra. Er det noen annen mulighet å måle farten? RPM! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Takker for svar, Årsaken til at eg skifter fitler er at eg får ikkje båten opp i meir enn 12 -13 knop og mistenker tette filter eller luft i system så eg skifter alle filter da eg er usikker på om forrige eiger gjorde dette. Ikkje berre det at eg ikkje fpr den opp i fart, men så funker ikkje omdreiningsmåler :( selger glømte vist å nevne det og at den sensoren på motor koster skjorta! så eg har ikkje turtall til motoren å gå ut i fra. Er det noen annen mulighet å måle farten? RPM! Her er det noe som skurrer Omdreiningsmåler er det samme som rpm måler også kjent som turteller. Denne henter sine impulser fra Dynamoen på en dieselmotor så vidt jeg vet. Skjønner derfor ikke hva du mener med sensor? Enten gir ikke dynamo gode nok impulser til turteller, eller så er turteller defekt. Ikke uvanlig at dynamoene kan gi dårlig input til turteller. Kjenner ikke md/aq 40, men md/aq 41 virker som jeg beskriver over. Sitér dette innlegget Link to post
Gondron Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-30-18369.aspx Her ser du på punkt 25, tachometer sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ja ser det, men er du sikker på at du trenger den? W på dynamo har jo den samme funksjonen, og det har sikkert blitt byttet dynamo opp igjennom tiden? Er bare ett innspill, finnes sikkert flere andre her med samme motor som kan fortelle deg hvordan deres turteller er wiret i motoren. Ser jo også ut som den sitter i nærheten eller i forbindelse med dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.