Jump to content

Koble Ilas fjernkontroll mot Quick baugthruster

Mar10n

Recommended Posts

Jeg har Ilas fjernkontroll på ankervinsj og ønsker å tilkoble min Quick baugthruster på ledig utgang (har ikke modellen tilgjengelig).

Har lest begge systemene sine manualer men finner det noe tynt for Quick sin del.

Forsøkte å koble medfølgende for Ilas sin mottaker enhet på "Output 2" som beskrevet.

Har videre koblet direkte mot disse kablene på koblingspunkt like i bakkant av kontroll enheten for Quick baugthruster ved cockpit.

Det skal være skille relé i Ilas enheten så man kan velge om strøm skal tilkobles bare det sikres at hver enhet får dette tilgjengelig.

Har dermed forsøkt både med og uten strøm (+ og - kablene).

Koblet styrbord og babord kabler for thrusteren til Ilas kontrollenhet (via tilkoblet kabel).

Ingen reaksjon ved bruk av fjernkontroll på baugthrusteren!

Alt annet fungerer fint - Thruster via fastmontert panel samt Ilas ankervinsj både via panel og fjernkontroll.

Er Quick systemet minus styrt?

Har lett på nettet og i manualer uten å finne konkret dokumentasjon på dette.

Regner i så tilfelle at man må ha eksterne relé i tillegg?

I motsatt fall - hva annet kan være feil i sammenkoblingene?

• 3 uker senere...

Med litt hjelp fant jeg omsider ut av løsningen.

Fjernkontrollen måtte programmeres for å benytte knappene til baug thruster.

Ilas har oppgitt i dokumentasjonen at disse er forhåndsprogrammert men det var tydeligvis ikke tilfellet her.

Etter en rask programmering fungerte alt uten rele for minus styring el.l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...