POL Startet 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2014 Har skiftet til lavfriksjonskabler fra manøverhendler til gearmekanismen på ovennevnte drev. I min enfoldighet merket jeg meg ikke i hvilken retning vekselmekanismen på drevet stod når manøverspaken ble satt i forover resp bakover.Det vil si at jeg ikke kan være sikker på om drevet står i forover når manøverspaken inne står i forover eller om drevet da står i revers. Vekselmekanismen vil bevege seg oppover event. nedover alt etter hvilken side på manøverspaken jeg kopler gaffelen på kabelen til. Manøver spaken er en Ultraflex B 58. Er klar over at jeg kan prøve dette når jeg kommer på sjøen, men hadde vært greit å gjøre det riktig før det. Har prøvd og finne noe på nettet uten hell. Legger ved 3 bilder som viser hordan jeg har koplet det nå. Noen som kan si om dette er riktig? Bilde 1: Manøverspaken står i fri. Bilde 2: Manøverspaken står i forover . Se hvordan vekselmekanismen peker. Bilde 3: Manøverspaken står i akterover. Se hvordan vekselmekanismen peker. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2908/img_1262.jpg Bilde 1 https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2908/img_1263.jpg Bilde 2 https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2908/img_1264.jpg Bilde 3 Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det ser rigtigt ud. Når jeg trækker bagover i manøvrearmen, trækkes i kablet, fremover skubbes til kablet - set på fra manøvreboksen. Prøv at sætte drevet i gear, fremover f.eks, drej motoren "for hånd" (med en topnøgle på kilremskiven) i motorens omløbsretning, og få en hjælper til at se hvilken vej propellerne drejer. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det spørs også om du har venstre eller høyreroterende propell. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Så lenge du ikke har flyttet på staget opp til skiftemekanismen så skal det ikke spille noen rolle hvilket av hullene kabelen kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Takker for svar så langt. Vet ikke om det er missforståelser ute og går, eller om jeg har forklart meg dårlig,men spørsmålet er om drevet står i forover når skiftemekanismen peker oppover slik som bilde 2 viser. I denne stillingen står manøverhendelen inne i forover. Etter som jeg ser i vekstedhåndboka til VP skal drevet ha venstrerotasjon når staget (vekselstangen) opp til skiftemekanismen er plassert på venstre side i drevet - sett bakfra- slik som det er på mitt drev. Se bilder. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Vet ikke om det er missforståelser ute og går, eller om jeg har forklart meg dårlig,men spørsmålet er om drevet står i forover når skiftemekanismen peker oppover slik som bilde 2 viser. Du har koblet det den "vanligste" veien på bildene, men her har kromfelgen helt rett, retningen på et drev kommer selvfølgelig an på hva slags propell du har ? Det er altså ikke noe automatikk i at båten går forover når mekanismen peker oppover, men akselen roterer sannsynligvis med klokken, som er veldig kjekt dersom du har høyreroterende propell, men ikke så greit dersom du har venstregående propell, ettersom båten da går bakover når mekanismen står oppover. Om det ikke var klart nok, så endrer man altså kun retning på propellakselen med skiftemekanismen, og hvem vei båten går er da helt avhengig av propellen, og de kommer i høyre og venstregående, altså med og mot klokka. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Tusen takk for svara! Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Har fått konkret svar fra en som er ekspert på Volvo drev. Han skriver: " DP drev kan kun gå en vei p.g.a. propellene.Trekk i wire er forover. Skyv i wire er akterover". Tenkte dette kunne være av interesse for andre som event. lurte på det samme. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Det er jo forsåvidt helt riktig, uavhengig av propeller, at når man flytter spaken forover og trekker i vaieren, så vil man jo gjerne at båten går forover ? På et duoprop drev (som jeg ikke la merke til at du hadde) så skal den fremre propellen gå mot klokken og den bakre som sitter på den indre akselen med klokken. Spørsmålet ditt var hvordan girveksleren skal stå, og hvis du flytter staget over til venstre side så blir det jo motsatt, uavhengig av om du har duoprop, akslene vil fortsatt gå andre veien. Vet du da hvilken vei girveksleren din skal stå når spaken står forover, og i så fall ville det kanskje være en ide å opplyse om det, at båten går forover når spaken står forover er rimelig innlysende ! Redigert 19.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.