staram Startet 17.Juni.2014 Del på Facebook Startet 17.Juni.2014 Hei Som topic sier så er jeg midt inne i en litt innviklet situasjon. Jeg kjøpte min aller første båt i mai. En 1989 mod searay 230 med 260hk mercruiser 5.7 v8. Var å så på denne i April og bestemte meg for å kjøpe den. Selger skulle fikse trim/tilt for den virket ikke (lekkasje). Jeg henter båten og får den hjem. Juni kommer og jeg setter båten på vannet etter flere timer med gnikking og gnukking for å få båten ren. Skifet også cd spiller og fylte full tank før jeg satte den utpå. Første jeg finner ut er at tilt ikke funker. (det står forøvrig i kontrakt at selger skulle fikse tilt/trim før overlevering. Noe som ikke er gjort) Startet den opp og skulle kjøre men styringa hadde satt seg helt. Måtte bruke rå makt med begge hender for å i det hele tatt kunne vri på rattet. Får båten på båtplassen sin og ringer forrige eier. Han påstår at båten ikke har servo og at den skal være tung på rattet. Jeg smører opp det jeg kan og styringa blir bedre men langtifra slik den skal være. Får høre av eier av nabobåten at jo jeg har servo. Og han peker på servo-oljepåfyllinga. Jeg åpner. Og der er det langt under min. nivået. Bestemmer meg etter noen dager at jeg må prøve båten for å se om det er noe mer galt. Båten starter fint og jeg lusker meg ut av havna med den "ikke kjørebare" styringa. Kommer ca 400m da begynner båten å fjuske og stopper. Får ikke start på den igjen. Ender med at jeg må bli tauet inn til havna av redningsskjøyta Har nå hatt mekaniker og sett på båten og funnet ut hva som er feil med den. Det blir reperasjoner for over 20.000,- (motor, tilt, styring) Gir han da serienr som står på motordeksel og han sjekker opp dette. Dette serienr er til en helt annen motor enn det som står i båten. Får da beskjed om å finne serienr som står på motor. Det finnes ikke noe serienr på motor. Nå er jeg blitt veldig skeptisk til hele denne båten og ønsker å heve kjøpet. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hva sier selger? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Og hva er galt ifølge mekaniker? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Kan bare gi noen innspill. Jeg byttet til innsprutning på min motor. Da hadde jeg av topplokket og satte over alt fra det. Det medførte at det ble nytt motornummer, da disse følger med på toppdekslene mener jeg å huske. Riktignok skal samme motornummer stå på blokken med, men ofte vanskelig å finne det. Kan jo være at det har vært større reparasjoner på motor og dermed annet motornummer på toppdekslene? Føler ellers med deg, ikke hyggelig når man føler seg lurt. Servo i seg selv er hverken dyrt eller vanskelig å fikse, og bruktdeler er billige på Finn. Du sier ikke hva som er feil med motor, så vanskelig å si noe. Jeg hadde krevd avslag for manglende utbedring av til/trimsystemet helt klart. Eller kanskje krevd at selger må fikse det asap, ellers heves kjøpet? Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jeg har skrevet en lang mail til selger. Ikke fått noe svar på siste mail hvor jeg skrev jeg ønsket å heve kjøpet. Mekaniker fant metallspon i bensin. Men vi klarte vel å koke det ned til at det er forgasser som trenger en overhaling. Ikke store greia i seg selv dette om det kun er rens av forgasser som skal til. Tilt/trim må fikses. I beste fall er det kun en pakning eller hydraulikkslang. Men dette vet vi ikke før båten er oppe av vannet. Styringa på båten: Her må så å si hele greia byttes. Jeg fikk ikke helt med meg hva mekaniker sa i tlf som var galt. Men han sa hvertfall at det ville være billigere for meg å gå for hydraulisk styring i stedet for å reparere den jeg har. (12-13000,- inkl montering) Jeg er livredd for dette i og med at motorn ikke engang har serienr. Og motordekslet er fra en helt annen motor. Jeg betalte for mye for denne båten med tanke på hvor mye som må fikses. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Men som mekaniker sa.. hva hvis båten er importert og ikke betalt avgift? ikke hk avgift betalt? Jeg blir sjekket og får DEN smellen... Serienr på toppdeksel stemmer ikke overens med motorstørrelse (plastikkdekslet som dekker for motorn)... og ingen serienr på motor... Redigert 17.Juni.2014 av staram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hvor mye betalte du for båten? Det er en helt vesentlig opplysning. Selger skal få mulighet til å rette feil før det er snakk om heving av kjøp. Prøvde du ikke styringa før du fikk båten på vannet? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jeg betalte 115.000,- for båten.. Dette er min aller første båt. Nei jeg prøvde ikke styringa før jeg fikk den på vannet. Hadde aldri trodd det skulle være noe problemer der så vurderte da aldri å vri på rattet....... Så det at motorn ikke har noe serienr betyr ikke noe? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Er den registrert i småbåtregisteret? Du får ikke registrert importert båt uten at pairene er i orden. Er ikke enig med din mekaniker på styringa. Ny servobeholder/pumpe en 1000 lapp. Kan bruke en som sitter på bil, er den samme. Servostyreenheten bak i båten ett par tusen brukt. Kanskje en ny servoslange mellom disse, maks en 1000-lapp. Bytte til nytt hydraulisk blir dyrt da du må trekke nye slanger hele veien fra rattet til styreenheten og du må ha to av de. Så må du bytte styrenavet, siden du må ha servopumpe der på hydraulisk styring. Servostyringen har vanlig wire fra rattet frem til styreenheten bak ved drevet. men, men Spon i bensin skyldes noe arbeid gjort på tank vil jeg anta? Du bør kanskje rense tank eller sette på ett finfilter mellom tank og forgasser for å fange opp flere evt. spon. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jeg betalte 115.000,- for båten.. Dette er min aller første båt. Nei jeg prøvde ikke styringa før jeg fikk den på vannet. Hadde aldri trodd det skulle være noe problemer der så vurderte da aldri å vri på rattet....... Så det at motorn ikke har noe serienr betyr ikke noe? Det finnes ett serienummer på blokken. Hvis det ikke er der, vil du se at det er slipt bort, da bør du bli bekymret. Dette serienummeret vil være stampet inn i godset, ikke noen plate eller noe slikt. Finn ut hvor mercruiser stamper inn blokknummeret og sjekk om du finner det. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Takk for svar. Jeg ble litt lettet av svarene dine Tori. Ja båten er så vidt jeg vet registrert i småbåtregisteret. Fikk beskjed om å se etter en plate på motorn for serienr. Men mulig det er stampet inn ja. Det er ikke gjort noe jobb på bensintank såvidt meg bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Jeg har skrevet en lang mail til selger. Ikke fått noe svar på siste mail hvor jeg skrev jeg ønsket å heve kjøpet. Har selger sagt seg villig til å kompensere økonomisk for noe av reparasjonene som må gjøres? Sa selger noe om at "alt er i orden, alt virker" før salg? Redigert 17.Juni.2014 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
egilwh Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hvis du finner riktig serienummer på blokka, så synes jeg ikke disse dekslene er noe å bekymre seg over... det er jo en 15 år gammel båt/motor. Tilt har du kontrakt på skal fikses, gjør ikke eier det, så kan du vel gjøre det på hans regning. Regn da med at det tar tid å få pengene tilbake... Forøvrig kan vel det være grunn nok til å heve kjøpet, er ikke sikker. Men heving kan også være en laaang vei å gå. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Kjøpe gammel båt er risikosport uten å sjekke nøye det tekniske, prøvekjøre/ teste/ utrede/ papirer osv FØR man handler. Har man ikke kompetanse/ erfaring selv, så må man få tak i noen som har det. Synd å lese om slike episoder, men lignende tråder dukker dessverre opp alt for ofte. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Det er mange som sliter med å finne nr på disse motorene. Mange er det rett og slett ikke nr på. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jeg måtte nedi båten nå og sjekke. Det eneste som står stampet inn på motor er 0ANADA . Jeg skal høre med selger og prøve å bli enige om en løsning. Jeg vil jo gjerne beholde båten. Og ja jeg skulle sikkert sjekket mer nøye før jeg handlet, og da aller helst prøvekjørt. For dette kunne jeg ikke forutse da jeg så båten da den sto på land... Da slapper jeg av litt mtp serienr. Kontakter selger igjen og prøver å få til en løsning. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Det minste han må gjøre er jo å fikse tilt/trim.Men han bør jo være med på å f.eks betale halvparten av kostnadene. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Tilt / trim SKAL han fikse for dette står i kontrakt. Forventer også at han fikser opp i styringa siden han ikke engang visste at båten hadde servo. Ikke fylt på olje osv.... Jeg skal selv stå for rep av motor og kostnadene der. Prisen jeg ga for båten er prisen for en båt som er helt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hvis selger ikke kommer og bytter tilt/trim funksjonen bør du kreve refundert for ny pris på alt. Hvor lekker den? I sylinder eller i tank eller i slange? Krever du refundert for nytt, kan du jo kjøpe brukt og ha litt igjen for jobben. Når det gjelder servo bør du jo starte med å fylle opp olje. Vanlig automatolje. Da finner du ut hvor den evt. lekker. Vil være råtung den styringa når du ikke har nok olje i systemet. tror det der er en ganske grei jobb, bare du finner ut hvor lekasjen er. Kan jo også være styrewire som er treg. Den er billig å bytte, 1000-lapp. Kan jo prøve å kreve å få refundert litt der med, tipper dere blir enige jeg. Husk også at på en båt som er 25 år, vil det alltid være noe hver eneste sesong du sjøsetter den. Ting står seg i hjel rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ja jeg har full forståelse for at en så gammel båt vil by på litt småproblemer av og til. Tilt /trim har nok ikke lekkasje inne i båten. Det kommer MASSE olje i vannet da jeg prøver å tilte opp motor. Kun når jeg prøver å kjøre opp motorn. Ikke da den står urørt. Har fylt opp igjen på servotanken så den er full. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Høres ut som en sylinder er kaputt. Kan sikkert regne med at begge er det da du skal reklamere uansett. Blir noen penger tilbake på deg der :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Ved kjøp av en slik eldre båt og man ikke får prøvekjørt den før kjøp, er det veldig lurt å holde igjen en del av kjøpesummen inntil båten er prøvd. Sånn 10-20%, for nettopp slike ting som evt. ikke funker som tiltenkt/fortalt. Hvis ikke selger går med på det så kan man jo bli skeptisk og avstå kjøpet. Redigert 17.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tskjei Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Tipper servopumpe er gåen siden den sikkert har gått lenge uten olje....Blir spennende å høre hva selgeren sier. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ja jeg tipper servopumpe selv også. Og jeg forventer at selger ordner opp i dette. Det blir spennende å se hva selger sier i morgen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Selger slipper jo særdeles billig mtp at du sjøl vil ordne motor / forgasser, ettersom du kom hele 400m før det ble stopp. Hvis du er villig til å påta deg dette for egen regning, bør jo selger være happy med å slippe utgifter til servo / tilt. Du bør i så fall bruke dette som et forhandlingskort. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.