staram Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Ja jeg håper at han tenker samme tanke som deg. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Det høres ut som det du trenger mest er en ny mekaniker ? Motornummeret er stemplet inn enten rett over starteren eller på et utstikk på samme anleggsflate som toppene er montert på, nummeret følger blokka og det er irrelevant hva det står på topper, innsug eller annet. Det er også verdt å merke seg at serienummeret kan forsvinne ved maskinering dersom det står på samme anleggsflate som toppene, slik det som oftest gjør. Såkalt "dekking", altså oppretting av annleggsflaten, kan ofte føre til at nummeret slipes vekk. Så er det faktisk slik at GM ikke stemplet VIN nummer på alle blokkene, kun "byggenummer", altså hvor og når motoren er støpt. GM 350 er hyllevare, og det er så usannsynlig at du noen skulle bli ilagt toll på en slik motor at det er strengt tatt ikke noe å bekymre seg over, GM350'er selges over en lav sko på finn.no og andre steder og det er umulig å vite om slike gamle motorer er betalt avgift på eller ikke, og det er egentlig helt uten betydning, og jeg aldri har hørt om noen som har blitt ilagt avgift på gamle V8'ere, hverken i bil eller i båt, og nå som avgift på båtmotorer har falt vekk er det helt sikkert aldri noen som kommer til å sjekke dette, noengang. Du har kvittering på båten, og det skal holde, motoren sto der når du kjøpte båten, og slik er det for de aller fleste som kjøper brukt båt ! Hvor mente mekanikeren din at tollvesenet eventuelt skulle slå opp dette ? Å bytte til hydraulisk styring høres helt idiotisk ut, du har jo servo, og det må være trivielt å finne ut hvorfor denne ikke virker, det er en pumpe og et par slanger ? Hvordan vet mekanikeren at det er spon i bensinen fra en slitt forgasser? En dårlig forgasser skiller da ikke ut metallspon, og bensin som har gått igjennom forgasseren forstøves og ender opp inne i sylinderen, slik at det må være temmelig unikt å hevde at forgasseren trenger overhaling på grunn av metallspon i bensinen? Tilten er umulig å svare på, "virker ikke" kan bety så mye, er det respons i det hele tatt når du trykker på bryteren? På MerCruiser drevene er det ikke så ofte sylindrene ryker, men det hender, det er mest sannsynlig en slange dersom det er lekkasje, dersom det ikke er respons i det hele tatt er det elektrisk, sannsynligvis sikringen, men dette burde en mekaniker bruke fem minutter på å finne ut av ? Redigert 18.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Takk for svaret Da bekymrer jeg meg ikke over motornr lenger. Men hvordan finner jeg ut av serienr på motor slik at jeg får bestilt deler? Spon i bensin ble funnet i bensinfilter så dette kommer vel da fra tank og ikke kommet seg til motor. Forgasseren må renses for at båten ikke starter. Gnist er i orden. Den får bensin. Så vi prøver om forgasser må renses først. Tilten går saaaaakte saaaaaaakte oppover da jeg kjører den. Det bare er en "svirre/ulelyd" da jeg kjører den. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hvis den er solgt som den er, å du ikke har gjort din undersøkelse plikt bedre,Tror jeg ikke du har så mye å hente ,på en så gammel båt Mvh R S Bakkane Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Jeg undersøkte båren så godt som det var mulig da jeg så på den. Ikke noe av dette hadde kommet frem uten prøvekjøring. Dessuten står det i kontrakt at selger fikser tilt og trim. Den saken er grei. Styringa har han kjørt i filler pga ikke passet på og etterfylt på servo. Noe jeg også mener er helt klart at selger bør ordne opp i. Jeg har gått bort i fra å prøve å heve kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Det er jo litt risiko sport å kjøpe en båt fra 1989 u prøvd da Men lykke til,håper det ordner seg for deg Mvh R S Bakkane Redigert 18.Juni.2014 av Ronny S B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Du får holde oss oppdatert. Verden går ikke under må du ta servo selv, som jeg sa, en tusing for .en brukt helt ok servopumpe. Er det wiren frem til servo er det også en tusing. Når det gjelder spon må dette komme fra tank, all slik dritt vil samle seg på laveste punktet i tanken. Du kan gå inn med en sugeslange fra hvor mengdemåler er i tanken, finne laveste punktet og suge opp noen liter bensin. Da bør dritten følge med, så får du vurdere selv hvor mye dritt som kommer opp. Se etter motornummer på de stedene adeneo hentydet til. Han kan disse motorene. En siste ting på disse motorene, i USA er dette forbruksvare. Helt vanlig man kjøper ny blokk etter 10-års tid og setter over alt det maritime utstyret. Ha derfor ikke panikk med dette motornummeret. Dette begynner også å bli mer vanlig i Norge å gjøre, da vi importerer slike blokker for ca. 25000,-. Spesielt har båten bare sjøvannskjøling er sjansen stor for at blokk har blitt byttet. Blir billigere enn å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hvis den er solgt som den er, å du ikke har gjort din undersøkelse plikt bedre,Tror jeg ikke du har så mye å hente ,på en så gammel båt Mvh R S Bakkane Altså, solgt som den er, betyr at den er solgt slikt som det er opplyst av fra selger. Hvis selger sier "det" og "det" fungerer, så behøver ikke kjøper kontrollere dette for å faktisk verifisere at det selger sier stemmer. Og "solgt som den er", betyr ikke at feil / manlger utover det man burde/skulle forvente, er noe man må godta. Jeg sier dette på generelt grunnlag, og ikke med tanke på akkurat hva denne tråden omhandler. Faktisk i enkelte saker så kan det å ikke ha undersøkt objektet selv, være til kjøpers fordel. Da er det selgers beskrivelse av objektet som er utganspunkt for hva som i ettertid kan vurderes som feil feil/mangler - man blir ikke møtt med argumentasjonen, "Du var jo og så på båten! Så klart du burde sett at det var lekkasje i sylinder / blad manglet på propell / aksling var bøyd" Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Ja det sikreste er i teorien å kjøpe usett. Da skal alt fungere om ikke selger opplyser noe annet. I teorien.. Og prisen du har betalt spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er hva som fungerte og ikke fungerte ved kjøpstidspunkt når du overtok båten. Om du betalte 1 kr kan du fortsatt reklamere om det er noe feil som ikke er opplyst om. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jori Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Så, så karer, la oss ikke kverulere i denne tråden. Nok tråder om dette temaet separat. La oss heller se hvordan saken løser seg og om vår hjelp/råd virkelig er til noen hjelp. Kjøper har en ubehagelig opplevelse her, vi er forskjellige, noen vil bare ta saken selv reparere ferdig med det, andre vil sjekke opp, og atter andre vil føle seg snytt/lurt. Tror dette lar seg løse greit jeg og uten for store kostnader, vi får se hva kjøper og selger kan enes om. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Selger sier ikke stort. Og jeg orker ikke vente. Jeg bestemte meg for å fikse båten og betale det så får jeg heller krangle med selger etterpå. Tilt/trim står i kontrakt at han skal fikse så den kommer han ikke unna. De andre tingene får jeg ta som det kommer. Båten må uansett fikses. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Jeg undersøkte båren så godt som det var mulig da jeg så på den. Ikke noe av dette hadde kommet frem uten prøvekjøring. Dessuten står det i kontrakt at selger fikser tilt og trim. Den saken er grei. Styringa har han kjørt i filler pga ikke passet på og etterfylt på servo. Noe jeg også mener er helt klart at selger bør ordne opp i. Jeg har gått bort i fra å prøve å heve kjøp. Hei.Er du no sikker på at servoen er køyrt i filler?Det skal litt til.Forsto det slik at det var litt olje på den?Har du luft i systemet,så får du ei styring som er knallhard.Og det er vel påfylling på rattstammen.Dette lufter du greit ut ved påfylling ved å dreie rattet fra fullt utslag i begynnelsen,og deretter mindre og mindre utslag fleire ganger.Sjekk også kvalitet på gammel olje. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hei.Er du no sikker på at servoen er køyrt i filler?Det skal litt til.Forsto det slik at det var litt olje på den?Har du luft i systemet,så får du ei styring som er knallhard.Og det er vel påfylling på rattstammen.Dette lufter du greit ut ved påfylling ved å dreie rattet fra fullt utslag i begynnelsen,og deretter mindre og mindre utslag fleire ganger.Sjekk også kvalitet på gammel olje. Heisann, servoen her sitter ved motor med påfyllingstank. Drivet av rem fra svinghjul, akkurat som på en bil. Men ellers helt enig, kjøp billigste automatoljen på Biltema og fyll opp. Peilepinnen sitter i påfyllingslokket, viser nivå for varmt og kaldt. Prøv det først du, og uansett vil du da se hvor det renner rød automatolje holder den ikke tett. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Har fylt opp med servoolje så der er det massevis av olje nå. Men fortsatt forferdelig tung å styre. Prøver ny styrekabel først . :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Før du løper å kjøper ny kabel, finn ut hva problemet er. Er rattet like hardt med motoren i gang som når motoren er slått av ? Du kan prøve å ta av kabelen bak og se om rattet er like hardt når kabelen ikke er koblet til, den typen styrekabel er forbruksvare og de varer som regel ikke så veldig mange år, men det er greit å vite at den er ødelagt før den byttes. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Nei det er ingen forandring på styringa om båten er startet eller ei. Vi skal skru den av etterpå for å finne delenr på den så da skal jeg se om den er like tung da den er avskrudd kun bak. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Har fylt opp med servoolje så der er det massevis av olje nå. Men fortsatt forferdelig tung å styre. Prøver ny styrekabel først . :) Høyres rart ut,at du har mekanisk styrekabel frå ratt til servopumpe??!Se om du ikkje har ei påfylling oppe på rattstammen din for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Ingen påfylling ved rattstammen. Der er det bare stag og kabel koblet til på siden ;) (Om jeg ikke tar feil) Dette som er teleflex ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Ingen påfylling ved rattstammen. Der er det bare stag og kabel koblet til på siden ;) (Om jeg ikke tar feil) Dette som er teleflex ? Ja, ett av flere manuelle styresystemer. Wiren går til en styreenhet/sylinder montert ved drevet. Det er denne som får olje fra servopumpen. Marius beskriver ett hydraulisk styresystem. Wiren kan du hekte løs to steder, ved rattet eller ved styresylinderen. Går wiren da tregt er det denne som har irret fast i sin hylse. Husk nå at motor må gå for at din servostyring skal virke. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Ingen påfylling ved rattstammen. Der er det bare stag og kabel koblet til på siden ;) (Om jeg ikke tar feil) Dette som er teleflex ? Ok,da har du teleflex frå ratt til servopumpe.Koble frå på servopumpesida,og sjekk om styringa blir lettare da?Blir den det så ligg problemet hos servopumpa,eg trur fortsatt du har eit luftproblem frå den. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Ja jeg må vel starte den ja for å finne ut av dette.. og båten starter jo ikke så. Bestiller ny styrewire først som sist. Ikke den dyreste tingen å bytte ut uansett. Er jeg heldig så er det den men da finner jeg ut av det når motor er fikset. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Det er såkalt "power assisted steering", og ikke full hydraulisk og heller egentlig ikke teleflex. Som Jori nevner, det er pumpe, slanger og en sylinder, og så går det vaier fra rattet til en ventil som ofte sitter rett på sylinderen som regulerer sylinderen, et helt greit system. Dersom det ikke er noe forskjell på styringen når motoren går så tyder mye på at det er det hydrauliske systemet som er problemet. Redigert 18.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Styrewire kan vere fast i røret etter mutteren på styrekabel.Dersom denne ikkje kan føres tilbake må styrekabel slåes tilbake og røret borres med 16mm borr,smøres med grease,og moves.Når styrekabel er løs skal båten vere lett på rattet,om ikkje må styrekabel skiftes Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Deler er bestilt og båten er forhåpentligvis kjørbar til fellesferien. Jeg håper hvertfall på en båtsommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.