Tilde Startet 18.Juni.2014 Del på Facebook Startet 18.Juni.2014 (redigert) Vi har antagelig erklært den gamle Marna`n til en bekjent som død, og han vurderer en ny liten diesel på 10-15 hk av anerkjent merke (Yanmar/ Volvo). Båten er en aldrende, men fin Saga 20. Er det noen som vet hva han må regne med å gi for dette ferdig montert? Båten ligger på hytta hans i Vestfold. Er det verksteder der som kan gjøre en slik jobb foruten Framnæs Maritime i Sandefjord?? Redigert 18.Juni.2014 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Vil tippe ca 90K siden alt må byttes. ca 60K for motor, 10 for propellanlegg, og 20 for montering. Dette er bare røffe priser, men ny motorpakke koster litt. Med ny drivlinje er båten klar for nye tiår med båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Denne båten passer etter min mening ikke med diesel. Marna er den optimale motoren for denne. Stille og myk gange. Dette er en kosebåt og vibrasjoner og støy fra en 2 sylindret diesel kan fort bli irriterende. Motoren står såpass høyt oppe at det bare er motorkassens lydisolasjon. Hvis du likevel bestemmer deg for å bytte til diesel tror jeg ikke overslaget til Hanto er så galt, det er nok relativt enkelt å montere i denne båten siden alt ligger lett tilgjenglig og ikke dypt ned i et motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Man ser ofte Saga 20 til salgs for langt mindre penger enn hva det koster å bytte maskineri. 3 syl. motor er å foretrekke fremfor 2 syl med tanke på støy. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Enig ang 3syl kontra 2syl, mye mer behagelig gange. Men vet ikke hvor mye plass der er å gå på? Og går man vekk fra kravet om VP/Yanmar så burde motorprisen bli litt hyggeligere også. Hadde overhodet ikke vært redd for å kjøpe båt med f.eks en Mitsubishi basemotor med anerkjent mariniseringsutstyr og noenlunde lokal leverandør. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tilde Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Takker for dere for gode svar og innspill! De skal bringes videre til eieren i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Jeg og flere bekjente her på stedet har hatt god erfaring med Vetus (Mitsubishi) 3- og 4-syl. Du har antakelig verken behov for eller plass til mer enn 3-sylindret. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Vinylester Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Ta en titt på Lombardini,disse er prisgunstige og stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 ikke dumt å vurdere telemark trade også ang kina dieselmotor. selv så kjøpte jeg en 21hk 3cyl "kubota type" motor. den nærmer seg 80t etter sjøsettinga i vår og i denne perioden har den hatt 2 småfeil. instrumentene kommer fra wema og tenningslåsen derifra fusket-fikk ny i posten etter 2 dager uten diskusjon. så såg jeg at matepumpen lakk littegrann (hang en dråpe under pumpa) fikk ny i posten etter noen dager ingen diskusjon. under monterings prosessen i vinter så var det utrolig kjekt å ha en forhandler som tok tlf både lørdagskveld og søndager utenom kontor tid hvis jeg hadde spørsmål og trengte hjelp.det er ikke mange firma som stiller seg disponible på denne måten. denne kubota kopien er lik mange andre motorer på markedet fant jeg ut etter masse googling. typen er kubota 3m78 og et eksempel er b.l.a. beta 30 hk. samme boring,slaglengde,cyl volun(1123ccm) men beta tar ut 9hk mer og 600 o/min mer.orginal motor heter kubota d1105. mariniserings utstyret/gear varierer self fra td power og dei andre produsentene. min erfaring er "kort"ennå, men- støy,forbruk,forhandler og startvillighet på motor er i toppklasse "so far"......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.