Jump to content

Rustfri/syrefast manifold???


rogeri

Recommended Posts

Har hørt enkelte som påstår at syrefast ikke er særlig godt egnet til manifoiler, da sjøvannet blir særdeles agressivt når det varmes opp over 30 grader. Har hørt at flere har fått tæret hull i sine syrefaste manifoiler på grunn av dette. Noen som kjenner til denne problematikken?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I Nordsjøen brukes ikke syrefaste rør hvis normaltemperaturen er over 60 grader. Hvis det er varmere enn dette og man ikke vil bruke vanlig karbonstål, brukes karbonstål med ekstra korrosjonstillegg, eller edlere materialer (For eksempel duplex stål eller titan)

 

Grensen går altså ved 60 °C, ikke 30 °C.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har hørt enkelte som påstår at syrefast ikke er særlig godt egnet til manifoiler, da sjøvannet blir særdeles agressivt når det varmes opp over 30 grader. Har hørt at flere har fått tæret hull i sine syrefaste manifoiler på grunn av dette. Noen som kjenner til denne problematikken?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Har akkurat montert en gammel syrefast manifold som jeg kjøpte brukt fra Sverige på en Ford 2712 , den hadde ikke noen tegn på tæring. Men når jeg tenker meg om kan den jo ha stått i ferskvannskretsen, der har forøvrig jeg montert min også.

 

Vidar E

Link to post
Share on other sites

Har noe erfaring med syrefast stål utstyr på jobben.

Problemet der er ofte ikke tæring på stålet men sprekker spesiellt hvis det er mye varme, som det fort blir på en manifoil. Det virker som stålet blir sprøtt etter en stund.

Syrefasten utvider seg også mer en stål, som jeg synes er en bakdel.

Hvis jeg skulle laget meg en manifoil, så ville jeg nok vurdert å benyttet vanlig stål istedenfor.

:wink:

Redigert av Rino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og betrakninger!!

 

Har hørt om flere som har fått arbeidet slike manifolder,bla. til Perkins.Uten at det har avstedkommet noe form for tæring på motor.Rustfrie eksosbend har jeg selv hatt på flere av mine tidl. båter, aldri noe problem!! Og de lages jo også av proffesjonelle såvidt jeg vet! Yanmar bl.a!

 

Har ikke hørt at Sabb Motor leverer dette,Skipper_Worsoe

 

Legger ved bilde av en Ford med rustfri manifold.

 

Jeg skal ringe det nummeret du gav meg, Throphy!!

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/rustfri_manifold.jpeg

 

Kanskje finnes det noen som har en delemotor,med en slik??

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

På min 2704ET ser det ut som om manifolden er laget i "vanligt" stål, men er belagt med noe som kan minne om aleminium......

Båten ble kjøpt i 96' og hadde da stått på en del år, litt usikker men 1982 ble nevnt av tidligere eier...

 

Manifolden hos meg er ferskvannskjølt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei bmo!

 

Funnet noen løsning på turboen??

 

Går nok utfra som sikkert at min manifold også er ferskvannskjølt, det er ihvertfall en orginal Sabb-Ford! Driver jo for tiden på med opptrekking av skott og lakking av interiør i båten. Og har ikke fått røynet og prøvd motoren enda. Har egentlig ikke symtomer på defekt manifold, men selve eksoshalsene ser noe brente ut. Kunne ha vært greit å fått utskiftet denne FØR noe skjer.

 

Er det ellers noe du mener jeg bør være spesielt ops. på med denne Ford motoren som f.ø er min første.

 

(Drømmen er en 5 sylindret 85 HK Nanni Diesel med sluregear)!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet på min Ford er laget av en legering som kalles KUNI,er ikke helt sikker på hva bestandelene i materialet er av ,men det er relativt mykt,svært korrosjonsbestandig og tåler høye temperaturer.Det har stått på motoren siden 1987.

Det er nok CuNi (kopper/nikkel-legering). Meget korrosjonsbestandig under gitte forhold, men dårlig på kavitasjon. Dette siste er vel ikke særlig fremtredende i en manifold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...