rogeri Startet 13.April.2005 Del på Facebook Startet 13.April.2005 Hvor får man tak i rustfri/syrefast eksosmanifold til Ford-Sabb (2704)??? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Har du prøvd Sabb Motor? Om de ikke har en som passer, så kan de ganske sikkert skaffe deg en. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Trophy Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Det står en annonse i båtbørsen. Han lager vannkjølte eksosmanifolder og varmevekslere på bestilling. 51703405 / 48139955 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Har hørt enkelte som påstår at syrefast ikke er særlig godt egnet til manifoiler, da sjøvannet blir særdeles agressivt når det varmes opp over 30 grader. Har hørt at flere har fått tæret hull i sine syrefaste manifoiler på grunn av dette. Noen som kjenner til denne problematikken? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cirkeline Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Da har de nok brukt rustfritt og ikke syrefast stål som materiale. Sven A Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 (redigert) I Nordsjøen brukes ikke syrefaste rør hvis normaltemperaturen er over 60 grader. Hvis det er varmere enn dette og man ikke vil bruke vanlig karbonstål, brukes karbonstål med ekstra korrosjonstillegg, eller edlere materialer (For eksempel duplex stål eller titan) Grensen går altså ved 60 °C, ikke 30 °C. Redigert 13.April.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Cirkeline Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Kan jo tenkes at de har brukt rustfritt stål og ikke syrefast. Rustfritt har jeg selv prøvd på et eksosbend og det var en dårlig løsning. Sven A Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 man ikke vil bruke vanlig karbonstål, brukes karbonstål med ekstra korrosjonstillegg, eller edlere materialer (For eksempel duplex stål eller titan ) Eksosmanifold i titan , det hadde vært stas..., tror du ikke Jokeren hadde kledd dette LH ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Eksosmanifold i titan , det hadde vært stas..., tror du ikke Jokeren hadde kledd dette LH ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jo, bare selg den harrytraktoren du har kjøpt deg, så får du råd til ny fancy manifold. Da kommer jeg og spiser kake rett fra motoren din. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Timeout Skjeberg Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Har hørt enkelte som påstår at syrefast ikke er særlig godt egnet til manifoiler, da sjøvannet blir særdeles agressivt når det varmes opp over 30 grader. Har hørt at flere har fått tæret hull i sine syrefaste manifoiler på grunn av dette. Noen som kjenner til denne problematikken? <{POST_SNAPBACK}> Hei Har akkurat montert en gammel syrefast manifold som jeg kjøpte brukt fra Sverige på en Ford 2712 , den hadde ikke noen tegn på tæring. Men når jeg tenker meg om kan den jo ha stått i ferskvannskretsen, der har forøvrig jeg montert min også. Vidar E Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Jo, bare selg den harrytraktoren du har kjøpt deg, så får du råd til ny fancy manifold. Da kommer jeg og spiser kake rett fra motoren din. <{POST_SNAPBACK}> Harrytraktor ? Blæh - misunnelig du ... Men kake fra motoren, stekt på titanmanifold, er notert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
740 c Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Eksosbendet på min Ford er laget av en legering som kalles KUNI,er ikke helt sikker på hva bestandelene i materialet er av ,men det er relativt mykt,svært korrosjonsbestandig og tåler høye temperaturer.Det har stått på motoren siden 1987. Sitér dette innlegget Link to post
Rino Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 (redigert) Har noe erfaring med syrefast stål utstyr på jobben. Problemet der er ofte ikke tæring på stålet men sprekker spesiellt hvis det er mye varme, som det fort blir på en manifoil. Det virker som stålet blir sprøtt etter en stund. Syrefasten utvider seg også mer en stål, som jeg synes er en bakdel. Hvis jeg skulle laget meg en manifoil, så ville jeg nok vurdert å benyttet vanlig stål istedenfor. Redigert 13.April.2005 av Rino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2005 Takker for innspill og betrakninger!! Har hørt om flere som har fått arbeidet slike manifolder,bla. til Perkins.Uten at det har avstedkommet noe form for tæring på motor.Rustfrie eksosbend har jeg selv hatt på flere av mine tidl. båter, aldri noe problem!! Og de lages jo også av proffesjonelle såvidt jeg vet! Yanmar bl.a! Har ikke hørt at Sabb Motor leverer dette,Skipper_Worsoe Legger ved bilde av en Ford med rustfri manifold. Jeg skal ringe det nummeret du gav meg, Throphy!! https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/rustfri_manifold.jpeg Kanskje finnes det noen som har en delemotor,med en slik?? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 På min 2704ET ser det ut som om manifolden er laget i "vanligt" stål, men er belagt med noe som kan minne om aleminium...... Båten ble kjøpt i 96' og hadde da stått på en del år, litt usikker men 1982 ble nevnt av tidligere eier... Manifolden hos meg er ferskvannskjølt... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
rogeri Svart 13.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2005 Hei bmo! Funnet noen løsning på turboen?? Går nok utfra som sikkert at min manifold også er ferskvannskjølt, det er ihvertfall en orginal Sabb-Ford! Driver jo for tiden på med opptrekking av skott og lakking av interiør i båten. Og har ikke fått røynet og prøvd motoren enda. Har egentlig ikke symtomer på defekt manifold, men selve eksoshalsene ser noe brente ut. Kunne ha vært greit å fått utskiftet denne FØR noe skjer. Er det ellers noe du mener jeg bør være spesielt ops. på med denne Ford motoren som f.ø er min første. (Drømmen er en 5 sylindret 85 HK Nanni Diesel med sluregear)!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Eksosbendet på min Ford er laget av en legering som kalles KUNI,er ikke helt sikker på hva bestandelene i materialet er av ,men det er relativt mykt,svært korrosjonsbestandig og tåler høye temperaturer.Det har stått på motoren siden 1987. Det er nok CuNi (kopper/nikkel-legering). Meget korrosjonsbestandig under gitte forhold, men dårlig på kavitasjon. Dette siste er vel ikke særlig fremtredende i en manifold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.