Jump to content

Kjøpstips?

Balje40

Recommended Posts

Vi ser etter en seilbåt for dagsturer, weekendcruise og noen to-tre ukers 'tokt', (altså ikke bobåt eller jordomseiling). Plaskedammen vil i stor grad være indre Oslofjord (Middagsbukta og omegn), ytre Oslofjord (Tjøme, Hvaler etc), strekningen Koster-Marstrand, Blindleia osv. Båten skal ikke til Shetland eller liknende steder, maks spenning er Skagen (kun i godvær). Båten bør allikevel være trygg/sikker da tropisk storm også kommer på svenskekysten.

Båten bør helst ha forpigg (til barna) og en dobbeltkøye akter med to meters lengde (på den lengste side av køya, vi er respektive 193 og 160 cm lange).

Komfortkrav utover seperat toalett og noen slags kokemulighet (og noen sitteplasser) er ikke alverden, båtens utseende er også sekundært så lenge alt fungerer slik det skal.

Angåede seilteknisk; vi kan seile (og er båtvante) men pga små barn bør båten være nogenlunde letthåndterlig. Lurer på om mastehead (og ikke brøkdel) kan være fordelaktig, helst ikke langkjøl. Gjerne mast på dekk (og ikke gjennomgående).

Det meste annet (rulleseil, ankervinsj etc) er å regne som monterbart på de fleste båter. Det sentrale er å finne et godt utgangspunkt (visse ting lar seg ikke ombygge). Planen er forøvrig å sikre seg et skrog i teknisk god stand, vi har ingen planer om å bedrive større restaurering, kun nødvendig utbedring.

Budsjett? Vel, kjøpspris er jo kun en del av regnestykket. Men dagens marked virker å ha flere gode rimelige båter for salg, enkelte løsninger virker sterkt overpriset (teakdekk eller interiørdetaljer virker ikke verdt ekstra kostnad).

Angående størrelse er vel romslighet pr fot å foretrekke (heller praktisk 30-foter enn en mer kostnadskrevende 40-fører med omtrent samme nytteverdi).

Hvilken båt er det man egentlig beskriver her? Tips mottas med takk. Ingen skrekk for åttitallsbygg (ser heller for meg lavere anskaffelseskostnad og romsligere budsjett til alt annet som følger båthold). Vi kan som nevnt seile men har ikke så mye eiererfaring.

Jeg hadde ca de samme prioriteringene som deg da jeg kjøpte seilbåt i vår. Havnet på oceanis 323 og er veldig fornøyd. Jeg er dog 187 høy og ikke 193, men denne båten har den beste ståhøyden i denne størrelsen. Ellers mener jeg den oppfyller dine øvrige punkter. disse for under 500 k for tiden

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...