Jump to content

Er seiling risikabelt og farlig ?

kointa

Recommended Posts

Det er jo også langt dyrere å forsikre en motor båt, enn en seilbåt, muligens med unntak for snekker. Hadde det vært farligere med seilbåter hadde de selvsagt vært dyrere.

Trygve

Dette tror jeg ikke alltid er tilfelle. Jeg har hatt mange motorbåter tidligere og var også av den oppfatningen helt til jeg skulle forsikre min egen seilbåt, forskjellen er minimal, og tror ikke alltid den er i motorbåtens favør heller. Er du uheldig og har litt høy mast og store arealer i seilet så svir det mer på pungen.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Fakta er ting man kan like. Denne er meget bra, og stemmer selvsagt med det bilde man ser i Norge. Det er nettopp derfor arbeidsgruppen kom frem til at det var nødvendig at åpne småbåter skulle ha vestpåbud.. Det er av den grunn at disse båtene og dets førere er de som forårsaker flest ulykker..

Og fordelingen på antall motorbåter og seilbåter er selvfølgelig 50:50?

På en gitt dag her på østlandet tipper jeg godt under 10% av båtene man ser med folk ombord fra 10-12 fot og opp er seilbåter.

Det gjør noe med tabellen synes jeg. Tall kan som kjent brukes slik det passer best.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Sukk, dette er altså en båt _med_ badestige, og den er produsert før 1990.

So what? Poenget er det samme.

Venter fortsatt på hifos dokumentasjon på seilbåter uten BADESTIGE!

Løs ut den badestigen når du ligger i vannet da mouche eller quantrum. Og hvis dere virkelig må ha dokumentasjon på at noen seilbåter ikke lar seg komme opp i hvis man er alene i vannet får dere jaggu lete selv.. Og hva hjelper den badestigen for der den henger? Jo til og med dere ser at den må løses ut først for å kunne benyttes. Men det gjør selvsagt ikke en seiler da han kanskje mister 0,003 knop... Mulligan . Hvilken leider? At man har en leider knyttet fest i line oppi båten forandrer ingenting hvis man har glemt å ta forhåndsregler før enhver seilas..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvilken leider?

Den ombordstigingsleideren du ser på bildet. Den med to vertikale rør og horisontale rør du setter beina på.

Den svinger ned i vannet rundt to bolter på akterspeilet.

Den holdes av et klips i oppestilling og felles ned ved å trekke i ei line som er spleiset fast i et trinn.

Denne lina trekkes opp av vannet når man har fortøyd båten.

Når man skal gå lar man gå fortøyningene og slipper ned lina.

Det er jo veldig fristende å utnytte åpent akterspeil til å få MOB ombord, akkurat hvorfor er det livsfarlig?

I grov sjø kan personen i vannet risikere å få badeplattformen/akterspeilet over seg når båten ramler ned av en bølgetopp.

Løs ut den badestigen når du ligger i vannet da mouche eller quantrum.

Et lite tau som dingler rett over vannflaten (slik at man ikke mister 0,000000001 knops fart) løser hele problemet. Klarer man ikke ta selv så enkle forhåndsregler så spørs det om man ikke bør holde seg hjemme, gjerne i sengen selv om statistikken gir dårlige odds mht at det er der man dør.

Du fremsetter påstander og vil at andre skal dokumentere at du tar feil, en kjekk metode som du kanskje ønsker også at rettsvesenet i Norge skal benytte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når man skal gå lar man gå fortøyningene og slipper ned lina.

Og det kan liksom ikke bli glemt i stresset? Folk gjør feil på feil på feil igjennom hele livet så at akkurat den lina omgår den sannheten tror jeg ikke noe på..

.Du fremsetter påstander og vil at andre skal dokumentere at du tar feil, en kjekk metode som du kanskje ønsker også at rettsvesenet i Norge skal benytte?

Påstander som er dokumentert ..Den finn annonsen er jo beviset nok i mine øyne. Der må. man huske å kaste ut linen før avgang. Alle slike nødvendige forhåndsregler kan glippe.

Redigert av hifo (see edit history)

Jeg vet ikke om noen som knyter fast denne lina slik at den hindrer stigen å felles ut (og klarer heller ikke å se at det er slikt på den nevnt båten på finn). Som Mulligan sier er det normalt et plastklips som holder den, mens linen brukes for å trekke stigen opp igjen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja for seilere glemmer ikke eller gjør feil som vanlige dødelige ikke sant.. Gidder ikke mer nå, dere burde se at jeg kan ha et poeng nå eller ?

Hva er egentlig poenget ditt ? At seilere kan gjøre feil som fører til at de drukner ? Der er jeg helt enig.

Men jeg oppfatter deg som om du mener det er omtrent umulig for en person i vannet å komme seg ombord i en seilbåt. Eventuelt at seilere er så sløve at de bare unntaksvis tar de mest elementære forholdsregler med tanke på sikkerheten. Ingen av disse teoriene dine stemmer med virkeligheten.

I grov sjø kan personen i vannet risikere å få badeplattformen/akterspeilet over seg når båten ramler ned av en bølgetopp.

Nettopp, derfor spurte jeg om hvorfor det er livsfarlig når sjøen ikke er så grov. I tilfelle det var noe annet jeg ikke hadde tenkt på.

Påstander som er dokumentert ..Den finn annonsen er jo beviset nok i mine øyne. Der må. man huske å kaste ut linen før avgang. Alle slike nødvendige forhåndsregler kan glippe.

Tilsvarende med motorbåt, man må f.eks. huske å navigere. Ikke alle gjør det, vettø. Det ser ut til at du argumenterer mot en påstand om at seiling ikke medfører noen form for risiko. Det er imidlertid ingen som har framsatt noen slik påstand.

Her er forøvrig en annen seilbåt uten badestige, de er ikke vanskelig å finne for dem som leter, hihi ...

bilde

Jeg tror vi kan sette opp en metafor for faremomentforskjellen seil/motor:

-motorgange er som å gå på langrennski på flat mark

-seiling er som slalåm, der hard regattaseiling kan sammenlignes med utfor....

Og jeg liker meg best i *slalåmbakken* :yesnod::sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Jeg vet ikke om noen som knyter fast denne lina slik at den hindrer stigen å felles ut (og klarer heller ikke å se at det er slikt på den nevnt båten på finn). Som Mulligan sier er det normalt et plastklips som holder den, mens linen brukes for å trekke stigen opp igjen.

Det er også på en motorbåt fullt mulig å knyte fast badestigen så den ikke kan brukes til å redde seg opp ... bare nevner det i tilfelle "noen" her ikke har tenkt på det :giggle:

Ja seiling er farlig antall omkomne i seilbåt, i norske farvann er 17stk fra 1994-2011 !

Det er ju høgt tall og noe man absolutt må jobbe med, både utstyrsmessig på båten og holdninger til sikkerhet

(Motsv tall for motorbåt ca 400 stk under årene 1994-2011, ifølge SSB)

S/Y Gunga Din

Ja seiling er farlig antall omkomne i seilbåt, i norske farvann er 17stk fra 1994-2011 !

Det er ju høgt tall og noe man absolutt må jobbe med, både utstyrsmessig på båten og holdninger til sikkerhet

(Motsv tall for motorbåt ca 400 stk under årene 1994-2011, ifølge SSB)

Og med dette burde diskusjonen vært avsluttet!

Bruk vest!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...