zooper Startet 19.Juni.2014 Del på Facebook Startet 19.Juni.2014 Jeg er bestillinsklar for en baugmontert ankervinsj til en 36 fots seilbåt. Spørsmålet mitt er hva jeg bør velge for batteri. Jeg ser følgende alt alternativer: 1 Kople til ett av to 100 Ah forbruksbatterier akterut på hver side av motor. 2 Flytte ett av forbruksbatteriene fram i baugen for å få mindre fall i ampere samt kunne spare noen slakter på tynnere kabler. Dagens plassering gir perfekt ballast i båten med ett på hver side akterut. 3 Strekke kabler til eksisterende startbatteri (lite) 4 Kjøpe et nytt stort startbatteri. 5) Legge til et tredje stort forbruksbatteri og plassere dette i baugen. Selv om det høres besnærende ut å ha større kapasitet på forbruksbanken er jeg usikker på konsekvensene i forholdet mellom lading og utladning. I forhold til kopling mot forbruksbatteri lurer jeg på om dette er noen god ide da mye av kapasiteten kan ha vært tømt av forbruk, samt om de vil tåle eller klare å drive en vinsj. Startbatteri koples fra i uthavn og vil således være fulladet bestandig. I tillegg er et startbatteri laget for å kunne levere mye strøm til en starter, og således kanskje mer egnet til å drive en ankervinsj? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.