Jump to content

Gir wire på volvo penta 280 drev

scand245

Recommended Posts

Holder på å montere drevet på den nye båten min, men har aldri montert ett penta drev før. Har skjønt hvordan det meste skal stå men når det kommer til gir wire er jeg litt usikker. Gir wire kommer ut av transom plata på høyre side av drevet (sett bakfra)

men i drevet er det to identiske hull den kan gå igjennom. Hvilke av disse skal jeg bruke?

bilde

Når vaieren kommer ut på høyresiden så skal den inn på samme siden på drevet, og da kommer den helt sikkert ut på en liten trekantdings med en aksel som går opp til girveksleren, det vil si, det sitter en trekantdings på begge sider, men akselen sitter som regel på høyresiden, eller styrbord som vi kaller det i sverige.

Det sitter en liten plate med to skruer som holder vaieren, vent med den og festing av vaieren til drevet er hengt opp på opphengsboltene og belgene er på.

Mutteren på vaieren setter du på etterpå, og kjøp gjerne ny rustfri splint til mutteren.

Kontroller også at det er justert riktig.

Før du setter på drevet, kjenn på girveksleren, du kjenner når drevet er i gir, og veksleren står sånn omtrent 45 grader opp eller ned, kjenn begge veier og husk sånn omtrent hva som er helt i gir, altså maks det armen går,

Når alt er montert, sjekk at girveksleren står helt horisontalt når spaken er i fri, og at den veksler helt opp og ned, dersom drevet ikke går helt i gir vil du ofte ikke merke det før konet ditt er utslitt, det er greit å kontrollere dette nå.

Hvis knutebelgen din er mer enn en sesong gammel, så bytter du den også, og vær særdeles oppmerksom på at sporet på belgen skal i sporet på drevet, det kan være plundrete å få det på plass.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...