Jump to content

Turteller på Hitachi dynamo på en 2qm15


Stig Å.

Recommended Posts

No begynner min kunnskap om slike dynamoer å bli noko rusten, men eg trur ikkje at denne dynamoen har uttak for turteller. Eg vil likevel sei at det bør gå greit å få til, fordi det er rimelig lett å få på plass eit slikt uttak. Hvis eg husker heilt feil, so fins det eindel slike DIY prosjekt her på forumet, og dynamoane er so like i dei grove trekka, at ei oppskrift frå ein dynamo kan nesten direkte overførast til ein annen, ein variasjon kan vera størrelsen på skrujern.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Mja.

Akkurat det viktigste, nemlig betegnelser og kontakter, kan man ikke lese.

Eldre Hitachi har enten ingen W eller P uttak, eller en kabel som stikker ut på side.
Nyere har flest en egen kontakt som er betegnet med enten P eller W.

 

Det du nå kan gjøre er å måle på kontaktene (mot minus) mens motoren går.
Måler du DC og du finner omsider en som gir halve spenning enn andre (gjerne noe ved 7V) da kan du måle AC også.
Det i så fall er flest en slik uttak, eller kan brukes for å gi et turtall signal.

 

Ellers kan denne kontakten også lages enkelt.
Man behøver kun å lodde en kabel til en av fasene (før diodebroen) og føre dette godt isolert ut av dynamoen.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mja.

Akkurat det viktigste, nemlig betegnelser og kontakter, kan man ikke lese.

 

Eldre Hitachi har enten ingen W eller P uttak, eller en kabel som stikker ut på side.

Nyere har flest en egen kontakt som er betegnet med enten P eller W.

 

Det du nå kan gjøre er å måle på kontaktene (mot minus) mens motoren går.

Måler du DC og du finner omsider en som gir halve spenning enn andre (gjerne noe ved 7V) da kan du måle AC også.

Det i så fall er flest en slik uttak, eller kan brukes for å gi et turtall signal.

 

Ellers kan denne kontakten også lages enkelt.

Man behøver kun å lodde en kabel til en av fasene (før diodebroen) og føre dette godt isolert ut av dynamoen.

 

:seeya:

Jørg

Som jeg skrev i toppen så er de 3 ledningene som går inn i den merket med B, L og E :)

Link to post
Share on other sites

Ja, men kabelen som jeg beskriver (som stikker ut på dynamoens side, i så fall) har ikke noe betegnelse heller.

Så, da har du trolig verken W eller P på den.
Men man kan jo lage en slik kontakt.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Bortsett av evt. mekaniske avvik blir det det samme som med alle andre.
I så fall må den åpnes, så lodder man en stykke (godt isolert) kabel på enden av en av de tre statorkablene.
Kabelen føres ut, isoleres og festes ordentlig, mer er det ikke.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mja, glemte du kanskje å holde børstene med en tråd på plass mens du satt den sammen igjen.
 

Ang. priser.
Det frister ofte med dynamoer fra USA og Ping-Pong landene.
Men ofte er det slik at det finnes flere etterliknere som kopierer dynamoene, men flest med mye dårligere innmat.
Det skal si at det ikke er sikker at du får det samme kvalitet som originalen har vært.

 

Et alternativ kunne være å spørre nærmeste dynamomannen om de lagerfører kullbørster.
Evt. er du heldig at de har noe som passer, da blir det både billig og enkelt å bytte den.
..eller få byttet den for en gangs skyld.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mja, glemte du kanskje å holde børstene med en tråd på plass mens du satt den sammen igjen.

 

 

 

:seeya:

Jørg

Det var nettopp det jeg forsøkte, men for jeg fremstod det som en tilnærmet umulig oppgave, og til slutt knakk børsten...

Jeg gjorde det enkelt for meg selv og bestilte ny dynamo fra USA. Mulig det ikke er topp kvalitet, men motoren er fra 76, og jeg ser på den som avskrevet og hver eneste start som en bonus :-) Riktignok gikk den som en klokke i hele fjor..

Den gamle dynamoen beholder jeg, og den dagen jeg får lyst skal jeg reparere den. Forhåpentlig vis før den nye dynamoen tar kvelden :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Mmmh, men det er nettopp slik det gjøres.
Men greit.

 

Ja, men da får du ha lykke til med ny dynamoen.
Og det er jo heller ikke sikker at du virkelig får dårlige greier.
 

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny dynamo i posten i dag.

Typisk billigsak fra nettet, uten noe koblingsskjema eller noe som helst...

 

bilde

 

BAT og E er jo greie og like den gamle. Men de to kabelskoene er umerkede. Jeg tipper den med en ledning på er den som het L på den gamle dynamoen, og at det ledige punktet kan være W.

Men har jo egentlig ikke peiling!! Er disse farlige å koble feil for å teste, eller er det mulig å måle?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ja, og at den er enkelt enepolt mens den originale er topolt, og at den mangler W (tutallmåler), og at spolene ...., oooog....,
Det var det jeg ville fram til da jeg skrev, en får hva en betaler for.

Ang. T-kontaktet.
Den med kabel på pleier å være L = Ladelampe.
Andre kontaktet (den ytre) pleier å være R (konstant spenning fra tenningslås)

Tilkobler du originalpluggen til den da må ladelampen slukne når du starter motoren.

Skjer ikke det da kan du prøve å snu kontaktene.
Men det tror jeg ikke at du må.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo helt enig meg deg når det gjelder kvalitet.

Men det er bare det at bankkontoen ikke er utømmelig, og et dynamokjøp til 5500kr (som original byttedynamo koster av Yanmar) krever økonomisk planlegging fra min side. Jeg er på ingen måte fattig, men ikke særlig likvid.

Da blir ofte det dårligste, men billigste alternativet det eneste mulige. 

 

Så nå sitter jeg igjen med en tilsynelatende dårlig dynamo, uten turteller. Klarte ikke åpne den nye, og gidder ikke risikere å ødelegge den også. 

 

 

Uansett, tusen takk for hjelpen Joerg!  :flag_bp:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...