Jump to content

Fairline - lakk/epoksy over innredningspanel har løsnet

Nejo

Recommended Posts

I båten vår har noe av belegget over innredningspanelene løsnet.

bilde

bilde

Jeg har ikke nok kunnskap om disse materialene til å kunne si hva det er laget av. Ser ut som en slags epoksy/lakk. Båten har nok fått en del sterkt sollys som har ført til at limet har løsnet. Ungene klarte selvfølgelig ikke å holde fingrene unna og vips var en del brukket av..

Jeg har ikke lyst å se på dette lengre. Noen tips til løsning?

Der er finèrte plater og det som har løsnet er kantfinèringen. En smeltelimspistol med smeltelim vil lime det fast igjen.

Kan også bruke superlim(Gel-type), men da må du være nøyaktig og ikke søle.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det virker for meg som om det er spenning I kantfineringsbelegget, noe som gjør at det sprekker om jeg presser det ned til fineren igjen. Kanskje det blir mer fleksibelt om jeg varmer forsiktig med en varmepistol?

Virker som det vil tilbake til en annen form når det slipper ja, er nok påvirket av sol, liv i treverket etc. Ser for meg en nedpressing med anlegg ovenfra i tørkingsfasen etter liming. Muligens med et spesiallaget verktøy bestående av et anlegg med gjengestang etc. for justerbart press fra anlegg ovenfor. Det skal nok gå fint.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Kantlister til finèr plater og andre innredningplater er veldig ofte laget i melaminbelagt papir eller abs-plast. De er alltid godt "limbare" på den siden som skal limes og kan også limes med vanlig hvitt-lim, men da må det stå i press inntil limet er herdet. Det mest vanlige i produksjon er hvitt-lim på sidefinèring og smeltelim på kantfinèr.

http://www.ceos.se/produkter/kantlist.html

http://www.ceos.se/produkter/kantlist/kantlist-melamin.html

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...