Jump to content

kast i propellaksling?

Inframoflag

Recommended Posts

Ja den har noen hakk. Men veit ikke om den propellen har stått på den motoren. Var en jeg fikk med på kjøpet som selger hadde liggende.

blokka blir MYE påkostet nå med totaloverhaling så har ikke lyst til at skjeive akslinger skal kunne gjøre ny skade på blokk. Veit egentlig ikke om kast i aksling kan forårsake skade på blokk da.

Et syv hundredeler ok på propellaksel på en påhenger? Det syns jeg hørtes mye ut. Hvor lang er den akselen? Den kan ikke være særlig lang. I vinter fikk jeg rettet akselen på båten vår innenfor 3/100, den er ca 1500mm lang og kastet 15/100 i utgangspunktet. Hva er disse toleransene i henhold til?

Stiller for øvrig litt spørsmålstegn til å måle kast på denne måten, eventuelt lagerglapp kan være med å gi feilvisning.

Kjenner ikke til denne motoren men har mye erfaring fra sentrifugalpumper og måling av kast i aksel.

På en pumpe der akselen var ca. 50 cm lang oppsto det vibrasjoner, til dels kraftige i pumpa. Pumpe demontert og aksling klokket. Kast/avvik i aksling var på maks 1/10 mm, klokket ved oppspenning i dreiebenk. Ny aksling ble klokket på samme måte og den hadde 2/100mm avvik som maksimalt. Den nye akslingen ble montert og pumpen kjørt igang vibrasjonsfri.

Tenker du får problemer med 7/100 mm. kast.

Ja, jeg mener også at 7/100 er alt for mye kast på en så kort aksel.

Men hvis du klokker i benk må du være klar over et par ting. Setter du den i chuck med senterspiss kan du ikke regne med å bruke resultatet uten videre. Alle chucker kaster litt. Slike aksler har som regel senterhull i begge ender. Da kan du spenne den opp mellom to spisser, det er bedre. Uansett bør du sjekke for kast helt ved opplager (altså ved spissene) før du sjekker kast ellers på akselen. Et alternativ er å spenne opp i bakkskive, da kan du i hvert fall rette opp den ene enden innenfor hundredelen før du måler for kast. Men sjekk enden ved bakdokka også, det er ikke gitt at den løper.

Det er egentlig bedre å klokke akselen i vogge. Da løper den senterløst og man eliminerer kast i opplager.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...