Jump to content

Kjøpe Galia 620, 2005-modell?


Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er på utkikk etter en Daycruiser rundt 20 fot, med et lite rom der man kan mini-toalett/hvile.

Etter tips her inne, har vi forstått at utenbordsmotor er å anbefale. Og så ny motor som mulig. Vi så i utgangspunktet på båter til rundt 100 000,-, men har nå økt budsjettet litt.

Vi vil helst ikke over 150 000,-.

 

Det var en her som tipset om denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49206710&searchclickthrough=true

 

Vi liker designet på båten, størrelsen, alder er ok, og den har utenbordsmotor.

 

Siste eier har hatt den i 3 år, og har hatt service på den hvert år. Det har ikke vært behov for reperasjoner. Har alltid gått uten problemer. Det er ikke timeteller på motoren, så vet ikke hvor langt den har gått.

Vi får garanti ut sesongen.

 

Ser denne ok ut?

Hvor mye er ok å prute? Er 150 000,- realistisk for denne?

 

Mannen min og jeg er HELT grønne når det kommer til båt, så er takknemlige for alle råd :-)

 

Link to post

Siden jeg tipset om den kan jeg svare også! Jeg vurderte selv samme båttype, men ble ikke sånn(uten at det var noe galt med den) båten har relativt romslig kabin som jeg likte godt. Takhøyden er ofte dårlig i så "små" båter.

Ellers likte jeg løsning bak med at du kan lage solseng.

 

Johnson 4takt er akkurat samme som suzuki som er noe av det beste(min mening) går som en symaskin, knapt hørbar på lav fart. Jeg har samme selv i 140 hk som er omtrent samme motor. Om alt funker på den tror jeg det er et bra kjøp om du liker typen.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Siden jeg tipset om den kan jeg svare også! Jeg vurderte selv samme båttype, men ble ikke sånn(uten at det var noe galt med den) båten har relativt romslig kabin som jeg likte godt. Takhøyden er ofte dårlig i så "små" båter.

Ellers likte jeg løsning bak med at du kan lage solseng.

 

Johnson 4takt er akkurat samme som suzuki som er noe av det beste(min mening) går som en symaskin, knapt hørbar på lav fart. Jeg har samme selv i 140 hk som er omtrent samme motor. Om alt funker på den tror jeg det er et bra kjøp om du liker typen.

 

Takk for tips, både om båt og svar her :smiley:

 

Vi er ikke avhengig av særlig takhøyde, da det i hovedsak er snakk om en båt vi skal bruke i helger/etter jobb, ikke overnatting.

Ønsker bare å kunne ha mulighet til å bruke toalett, slik at man kan være ute hele dagen. Så da skal vel det gå fint.

 

Den har 115 HK, og jeg mener vi så at det ble anbefalt f.o.m. 115. Mulig det er litt i grenseland lite?

 

Ellers liker vi setene, plassen ("planløsningen") osv som du også nevner.

Redigert av Båtkjøper (see edit history)
Link to post

Jo, ingen problem med å plane med 4 mann om bord, men tror den reelle maksfarten ligger rundt 30, og marsjer fint på 20-25.

35 knop så står i annonsen er litt i overkant med en 115 hk.

 

Hadde lik båt i 2004 med Johnsen 140 HK, så erfaringen kommer fra den.

 

Veldig kjekk båt, stødig og bred med god plass, fin kalesjeløsning.

Link to post

Jo, ingen problem med å plane med 4 mann om bord, men tror den reelle maksfarten ligger rundt 30, og marsjer fint på 20-25.

35 knop så står i annonsen er litt i overkant med en 115 hk.

 

Hadde lik båt i 2004 med Johnsen 140 HK, så erfaringen kommer fra den.

 

Veldig kjekk båt, stødig og bred med god plass, fin kalesjeløsning.

 

Aha, jeg skjønner. Tusen takk for tilbakemelding :smiley:

Link to post

115 hk holder nok lenge på denne båten, også mtp planing med langt flere enn 4 personer. Større motor betyr vel mest for høyere toppfart.

 

Jeg hadde en 18,5 foter med 115 hk Mercury Optimax. Gikk ca 38 knop, men som oftest lå jeg mellom 17 - 25 knop. Da gikk båten veldig behagelig i sjøen, kom fort nok fram (man må jo nyte omgivelsene), og billig. Så min erfaring er at det er sjelden man bruker toppfart, annet enn i helt korte strekk (bøllekjøring :lol: ).

 

En kamerat hadde en Galia, tror den var ca 21 fot den og. Ble imponert over gode sjøegenskaper.

Link to post

35 knop med 115-hesteren er nok ren fantasi. Jeg hadde Galia 620 med 140-hesteren noen sesonger, og opplevde da at 32-33 knop var mulig, men kun med tom båt, nytt bunnstoff, halvfull tank og bare meg ombord. Med litt last og 3-4 personer om bord får man ikke båten opp i 30 knop, verken med 115 eller 140 hk.

 

Med Suzuki sin 150-hester er derimot saken en annen. Den motoren har rundt 35% større slagvolum enn 115 og 140-hesteren. Skulle jeg kjøpt Galia 620 i dag ville jeg valgt Suzuki DF175 for å ha nok krefter. Link til innlegg jeg skrev om båten i 2010:

 

https://baatplassen.no/i/topic/63875-noen-med-erfaring-av-galia-620-daycruiser/?p=895785

 

Får du båten for 150.000,- syntes jeg du har gjort et godt kjøp.

 

 

Link to post

35 knop med 115-hesteren er nok ren fantasi. Jeg hadde Galia 620 med 140-hesteren noen sesonger, og opplevde da at 32-33 knop var mulig, men kun med tom båt, nytt bunnstoff, halvfull tank og bare meg ombord. Med litt last og 3-4 personer om bord får man ikke båten opp i 30 knop, verken med 115 eller 140 hk.

 

Med Suzuki sin 150-hester er derimot saken en annen. Den motoren har rundt 35% større slagvolum enn 115 og 140-hesteren. Skulle jeg kjøpt Galia 620 i dag ville jeg valgt Suzuki DF175 for å ha nok krefter. Link til innlegg jeg skrev om båten i 2010:

 

https://baatplassen.no/i/topic/63875-noen-med-erfaring-av-galia-620-daycruiser/?p=895785

 

Får du båten for 150.000,- syntes jeg du har gjort et godt kjøp.

 

 

 

Topp, takk for hjelpen. Skal få lest innlegget du linker til ordentlig etterpå.

Mulig dumt spørsmål, men hvem "bestemmer" at det er maksfart? Er det her selger som bare synser, eller er det noe form for fakta?

Jeg snakket med forsikringsselskapet, og der var det veldig avgjørende med toppfart mtp pris. Type 1000,- billigere dersom man gikk ned fra 35 til 30 knop. Vi er ikke ute etter en båt som må gå så fort, så sånn sett spiller det ingen rolle at den ikke går i 35 knop.

Men da kan vi kanskje bruke det i evt forhandling?

Og hvordan får man evt avklart toppfart mtp forsikring?

 

Båten vi vuderer har bensin. Er dette ok?

Redigert av Båtkjøper (see edit history)
Link to post

"Alle" påhengere er bensin, så det er helt ok. (Dvs. det finnes dieselpåhengere også, men de er mildt sagt sjeldne og upopulære)

 

Toppfart på båt er så mangt. Skal du finne ut hva båten maks kan klare blir det litt som den båtløse kapteinen sier, å ta en tur med alle forutsetninger på plass. Tømme båten for alt av ekstra vekt, nysmurt bunnstoff, en person om bord som helst veier minst mulig etc etc, men denne toppfarten er da heller uinteressant, siden den ikke har noen som helst sammenheng med normal bruk.

 

Det mest realistiske er vel heller å ta en tur med normalt lastet båt, gi full gass om måle hastighet med GPS. Har du som de aller fleste smarttelefon finnes det lassevis av GPS-baserte speedometere du kan benytte.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post

"Alle" påhengere er bensin, så det er helt ok. (Dvs. det finnes dieselpåhengere også, men de er mildt sagt sjeldne og upopulære)

 

Toppfart på båt er så mangt. Skal du finne ut hva båten maks kan klare blir det litt som den båtløse kapteinen sier, å ta en tur med alle forutsetninger på plass. Tømme båten for alt av ekstra vekt, nysmurt bunnstoff, en person om bord som helst veier minst mulig etc etc, men denne toppfarten er da heller uinteressant, siden den ikke har noen som helst sammenheng med normal bruk.

 

Det mest realistiske er vel heller å ta en tur med normalt lastet båt, gi full gass om måle hastighet med GPS. Har du som de aller fleste smarttelefon finnes det lassevis av GPS-baserte speedometere du kan benytte.

Takk for informasjon/tips!

Link to post

Mål med GPS hva farten er. Det er toppfarten.. Om du slår av et par knop på forsikringen er det nok ingen som bryr seg.

 

Suzuki/Johnson 115 og 140 hk er vistnok ikke så forskjellige. Er samme motoren med noen små forskjeller. Viktigere med grei marsjfart enn toppfart.

 

Bensin er dyrere i drift enn diesel, men også litt enklere vedlikehold.. Så totalen er ganske lik. Den største forskjellen ligger på støy og lukt på lav fart. Diesel rister og ryker en god del, mens 4takt bensin må du omtrent sjekke om den går, da den er rimelig lydløs på tomgang.

 

Skal dere på lange turer ofte kan diesel være løsningen, på småturer rundt holmene er bensin like bra.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Mål med GPS hva farten er. Det er toppfarten.. Om du slår av et par knop på forsikringen er det nok ingen som bryr seg.

 

Suzuki/Johnson 115 og 140 hk er vistnok ikke så forskjellige. Er samme motoren med noen små forskjeller. Viktigere med grei marsjfart enn toppfart.

 

Bensin er dyrere i drift enn diesel, men også litt enklere vedlikehold.. Så totalen er ganske lik. Den største forskjellen ligger på støy og lukt på lav fart. Diesel rister og ryker en god del, mens 4takt bensin må du omtrent sjekke om den går, da den er rimelig lydløs på tomgang.

 

Skal dere på lange turer ofte kan diesel være løsningen, på småturer rundt holmene er bensin like bra.

For vår del er det i hovedsak snakk om kosekjøring, så har absolutt ikke behov for noen racerbåt. Bensin bør også da passe bra, utfra det du skriver.

 

Det virker hvertfall som om denne båten er "godkjent" utfra svarene, så vi får ta en ordentlig vurdering :)

 

Takk igjen!

Link to post

 

Filmen glalaks linker til er her det jeg som tok av Galiaen vi hadde, for å bruke i Finn-annonsen da vi skulle selge båten. Så lenge du på forhånd er klar over at båten ikke akkurat har hva man kaller et sportslig skrog, dvs. et skrog som har gode sjøegenskaper over 30 knop, så vil jeg påstå at Galia 620 er det beste kjøpet du kan gjøre i den prisklassen/båttypen/årgangen/størrelsen. Litt mer film av båten vi hadde:

 

Link to post

Denne er vel et bedre kjøp, med rett motorstørrelse iallefall http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49334952&searchclickthrough=true

Men spørs jo hvor prutbar den er.

Som du ser oppgir han 38 knop, det syns jeg var noe lavt. 40 knop burde være oppnåelig med korrekt propell iallefall.

 

Motoren kan uansett omprogrammeres til vesentlig mere hk om ønskelig, da den er stort sett identisk med E-tec 200 :smiley:

Hvilket vil si at 42-43 knop er fullt mulig om man vil.

Behagelig marsjfart på drøyt 30 knop er iallefall fullt mulig med den i standardtrim.

 

Men toppfart 35 knop med 115 hk er nok litt optimistisk.

Her oppgis 30 knop med 115 hk http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47952111&searchclickthrough=true

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...