Jump to content

Ibiza 20 BR / Sport, erfaringer?


meyz

Recommended Posts

Hei er det noen som har erfaringer med disse nye båtene? Jeg er på jakt etter en sjøgod båt i mellom 20 - 22 fot. Dvs en båt som kan gå behagelig i plan i noe grov sjø. Har tidligere erfaring fra Askeladden i 5,5m klassen, så jeg er på jakt etter en båt med samme bruksområde men som tåler vesentlig mer sjø enn den før det blir ubehaglig å kjøre i plan.

Link to post

Askeladden gikk bort fra 25 grader på C75 etter testing av prototypen. Den ble vel litt for ekstrem for familiebruk så de valgte vel å prioritere stabilitet.

Nå har de vanlig 20 grader.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min erfaring er med en Nordkapp 620 som skal ha 22 grader v bunn bak. Denne er relativt god i sjøen men virker noe lett. Det blir mye hopp og sprett i litt sjø og kjøring i plan er fryktelig slitsomt. Har vurdert å gå opp noen størrelser til feks. 760 noblesse da skroglengden blir lengre samt betydelig mer vekt. Vil anta at denne er betraktelig bedre i sjøen. Så jeg tror selv de beste 20 foterne vil hoppe å sprette og virke ubehagelig i plan når det er litt sjø.

Link to post

Det er jeg helt enig i, og at blant korte lette båter vil en med god balanse og dyp V-bunn være bedre.

Men allikevel en kort, lett båt. Da er metoden å banke på med hastighet for å motvirke at bølgende vipper båten til hopp og sprett. Du bruker vekt*hastighet = noe mer at båten vinner over bølgene. Men det fungerer bare opp til en viss bølgehøyde...

 

Skroglengde er viktig, smalt skrog med v-bunn også en fordel! Uansett. Men lengre er bedre (opp til godt over 10 meter)

Link to post
  • 7 år senere...

Saxdor 200 Sport ser ut til å være en kjøremaskin av klasse i denne størrelsen.

Dobbelsteppet 22,5 graders skrog. 115-175 hk (takler sikkert fint en 200 hk også). 

Lang og smalt skrog.

 

saxdor-scooter-200-sport-2048x1188.jpg.7ab6831f9b921979ccfb64f1268cb0f0.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Toppfarten er ikke så viktig, bare den er over 45 knop :smiley:

Men viktig at man kan holde 30-35 knop selv i noe sjø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...