meyz Startet 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2014 Hei er det noen som har erfaringer med disse nye båtene? Jeg er på jakt etter en sjøgod båt i mellom 20 - 22 fot. Dvs en båt som kan gå behagelig i plan i noe grov sjø. Har tidligere erfaring fra Askeladden i 5,5m klassen, så jeg er på jakt etter en båt med samme bruksområde men som tåler vesentlig mer sjø enn den før det blir ubehaglig å kjøre i plan. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) De "norske" båtene som har dypest V-bunn og derav går mykt i høy sjø er vel Nordkapp 600 22 grader. Ibiza 22 BR er bare 20 grader i bunnen. Askeladden C75 Cruiser er hele 25 grader. Redigert 20.Juni.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 (redigert) Askeladden gikk bort fra 25 grader på C75 etter testing av prototypen. Den ble vel litt for ekstrem for familiebruk så de valgte vel å prioritere stabilitet. Nå har de vanlig 20 grader. Redigert 21.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
meyz Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Jeg har prøvd en Enduro 605 og den gikk fint i sjøen, men slo/bråket litt ved skrå sidesjø. Jeg tror den Askeladden jeg hadde (535) hadde 17 grader? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Skrå/sidesjø krever aktiv kjøring og bruk rattet for å hindre at man slår med den flate siden av bunnen. Man må gjerne ha en liten kontrastyring for å sikre at v-bunnen treffer sjøen og ikke at den ene siden av bunnen får bølgene. Du blir svett av slik kjøring, men det blir mykere å kjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Min erfaring er med en Nordkapp 620 som skal ha 22 grader v bunn bak. Denne er relativt god i sjøen men virker noe lett. Det blir mye hopp og sprett i litt sjø og kjøring i plan er fryktelig slitsomt. Har vurdert å gå opp noen størrelser til feks. 760 noblesse da skroglengden blir lengre samt betydelig mer vekt. Vil anta at denne er betraktelig bedre i sjøen. Så jeg tror selv de beste 20 foterne vil hoppe å sprette og virke ubehagelig i plan når det er litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Det er jeg helt enig i, og at blant korte lette båter vil en med god balanse og dyp V-bunn være bedre. Men allikevel en kort, lett båt. Da er metoden å banke på med hastighet for å motvirke at bølgende vipper båten til hopp og sprett. Du bruker vekt*hastighet = noe mer at båten vinner over bølgene. Men det fungerer bare opp til en viss bølgehøyde... Skroglengde er viktig, smalt skrog med v-bunn også en fordel! Uansett. Men lengre er bedre (opp til godt over 10 meter) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Saxdor 200 Sport ser ut til å være en kjøremaskin av klasse i denne størrelsen. Dobbelsteppet 22,5 graders skrog. 115-175 hk (takler sikkert fint en 200 hk også). Lang og smalt skrog. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ibiza 19 Sport Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Teerex, ja den båten så rå ut. Skal man først ha en liten og smal båt til gunstig pris så er Ibiza 19 Sport også en kjøremaskin for aktiv kjøring. Skarp v-bunn. Vi har 150 hk på den men ser at andre har både 225-250 og 300 hk på de. Dette er ikke BR men åpen skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Toppfarten er ikke så viktig, bare den er over 45 knop Men viktig at man kan holde 30-35 knop selv i noe sjø. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.