Herman Startet 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2014 Som emnetittel sier; Jeg ønsker å overføre rutedata fra ipod til en 0183 GPS. Nettet flommer over av konvertere som kan overføre TIL ipoden, men jeg ønsker altså å lage rute på padda (Navionics) og så overføre de TIL GPSen. Meningen er at jeg da ikke er avhengig av at padda fungerer til en hver tid. Neste spørsmål er om steinalderteknologien i en Garmin GPS128 klarer å tolke dataene fra padda. Hva må jeg passe på her i forhold til innstillinger på padda og på GPS? Fra GPS skal dataene oversettes en gang til så autopiloten får NMEA2000/SeatalkNG data å styre etter, men det er ukomplisert. Den vil også sende data til andre 0183-kompatible instrumenter. Dette fungerer greit i dag. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Kan hende du må innom en laptop via wi-fi og laste opp til plotteren via en USB-NMEA gateway. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 (redigert) Dette ble feilpostering. Beklager. Redigert 29.Juni.2014 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Kaptein Klein Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Som emnetittel sier; Jeg ønsker å overføre rutedata fra ipod til en 0183 GPS. Nettet flommer over av konvertere som kan overføre TIL ipoden, men jeg ønsker altså å lage rute på padda (Navionics) og så overføre de TIL GPSen. Meningen er at jeg da ikke er avhengig av at padda fungerer til en hver tid. Neste spørsmål er om steinalderteknologien i en Garmin GPS128 klarer å tolke dataene fra padda. Hva må jeg passe på her i forhold til innstillinger på padda og på GPS? Fra GPS skal dataene oversettes en gang til så autopiloten får NMEA2000/SeatalkNG data å styre etter, men det er ukomplisert. Den vil også sende data til andre 0183-kompatible instrumenter. Dette fungerer greit i dag. Jeg har en trådløs router og en Moxa Nport 5150 som løser dette: Padda (og andre PCer/enheter) mottar og sender NMEA-setninger trådløst via UDP-protokollen (istedet for TCP - og kan forøvrig eksistere parallelt med denne - men TCP kan også benyttes), som Moxa oversetter til RS 422 ( eller RS 232), som kan kobles direkte opp til din Garmin. Mener å huske at Garminen din kan motta og tolke NMEA-setninger med ruteinformasjon - RTE. Når det er sagt kan oppsett/konfigurasjon være litt plundrete å få til, men gjennomførbart. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Interessant. Forstår jeg deg riktig når denne oversetter begge veier? Og hva skjer når du slår av padda og/eller Nport? vil dataene da fremdeles være lagret i GPSen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kaptein Klein Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Ja, kommunikasjonen er toveis. Dersom jeg slår av padde/Moxa skal dataene forbli lagret på GPSen, men det avhenger av GPS, men din Garmin skulle gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.