Jump to content

askeladden 15 fot 1980 mod. maks motorstørrlse?

Geir Hel

Recommended Posts

Litt spesiell Askeladden(?) Ser jo ut som et skrog som ikke har de vanlige Askeladd-linjene. Mer halvplaner denne?

Slet med å få vår Hansvik 16,5 fot til å plane med 9,9 og 15 hk motor, dette er en tung båt med dyp og god kjøl. Når fikk 20 hk på den ble det en veldig grei båt i sjøen :clap: planer fint nå, også med en del vekt om bord. Har prøvd samme båt med 25 hk, dette fører til "skummel" oppførsel (rir på kjølen). Så 20 hk er nok max på din vil jeg tro.

bredden i hekken sier meg at den godt kan tåle litt motor, men man ser jo ikke hvorvidt der er kjøl eller ikke som kan skape problemer om farta blir for stor

Har kjøl ja.Og har steglister pluss flata ut bak,så er vel ein heilplaner

Den båten er IKKE en Askeladden.

Er orange farge rundt som er malt over. Er det spes flere utenom viking som har det?

Endelig båt igjen

legg ut noen bilder som viser bunnen også.

Og kjøl behøver ikke automatisk bety trøbbel, kommer an på størrelse og utforming. Har f.eks kjørt Rana 17fisk som oppførte seg helt fint i 25-26 knop

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjøpt meg ein 1980 mod askeladden 15 fot slepe/fiskebåt med kanon god 9,9 hk motor.

Men får knapt 10 knop med den, så eg lurte på hvor stor motor båten kan ta (er kort stamme)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49188476&searchclickthrough=true

Hev kjøpet, dette er ingen Askeladd og annonsen er totalt misvisende. Er motoren ok (kanon god ?) og fulgte hengeren med på kjøpet så er det kanskje et greit kjøp, da mangler du bare båt.

Redigert av Brakkvannsseiler (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...