sol Startet 13.April.2005 Link til dette innlegget Startet 13.April.2005 Hei Skal bytte ut en optimus 55/155 som ikke funker.Har tenkt å anskaffe et 2 bluss med gass,men har blitt advart mot eksplosjonsfaren.Skal stå ute i cockpit.Hva mener folket? Burde jeg heller anskaffe et rødspritapparat (Origo)? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Hei Skal bytte ut en optimus 55/155 som ikke funker.Har tenkt å anskaffe et 2 bluss med gass,men har blitt advart mot eksplosjonsfaren.Skal stå ute i cockpit.Hva mener folket? Burde jeg heller anskaffe et rødspritapparat (Origo)? <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan anbefale Origo 4100 på det sterkeste. Har et slikt ett montert i båten, og det funker som bare det. Det tar ikke alt for lang tid å koke opp for eksempel vannog rødspriten holder lenge på en beholder. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 13.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Hei Origo er helt sikkert bra.Skal vurdere å kjøpe et slikt.Men det var det med gass da?? Er det ok? Prisene på gassapparater er jo mye lavere,og jeg har en 5kg beholder med ventil og slange!! Sol Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Gass er sikkert veldig bra, men det stilles jo krav til korrekt installasjon. Uten at jeg kjenner dette i detalj, så skal vel i alle fall gassflaska stå i tett kasse som er drenert ut i friluft. En gassalarm bør vel også vurderes. Men dette er det vel andre som kan si mer om. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Jeg vil påstå at det er mye tryggere med en korrekt installert og vedlikeholdt gassinstallasjon, enn å stå og søle med rødsprit. Rødsprit er brannfarlig som fy, bare spør de som har prøvd å tenne opp grillen med det. De fleste av dem har ikke behøvd å gå til frisøren på månedsvis etterpå. En gasslekkasje lukter du med en gang (snakker av erfaring), og har du en gassalarm i tillegg bør du være trygg. At jeg syns det er mye enklere med gass enn rødsprit er også et poeng for meg, men der kan jo de lærde strides både lenge og vel (mens jeg steker brød i ovnen) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skipper Worse Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 At jeg syns det er mye enklere med gass enn rødsprit er også et poeng for meg, men der kan jo de lærde strides både lenge og vel (mens jeg steker brød i ovnen) <{POST_SNAPBACK}> Enig. Jeg hadde gass i Nidelven, ett bluss og to kg flaske, helt supert i bruk og lett å stue bort etterpå. Wallas i de to neste båtene. Praktisk og ok med kokeplater, men ting tar tid tid tid ... I Hangarskibet er det gass m/ovn og deter betraktelig bedre. For når Worse trenger kaffe, er det bråttom!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
mons Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Hei Har en tobluss spritbrenner, usikker på hvilket merke, men bytter den gjerne mot en bra gassbrenner hvis du vil.. Synes det er noe søl med spriten ( bruker "finfyr"), og det blir ikke særlig god lukt heller. Koker saktere enn med gass og jeg mener den er adskillig dyrere i drift. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Verrie Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Lars-Herman har kommet med et meget godt svar her, gjør som ham, innstaller gassalarm (koster ikke allverdens), korrekt drenering med utendørs oppbevaring av gassflaske så er det sikrere enn alt annet er også min oppfatning. Bruker gass i båt og på hytta. I båten har jeg montert gassalarm, som er såpass ømfintlig at den reagerer på lightergass. I bruk, er også gass hurtigere enn andre kokemuligheter, raskere kaffe, raskere mat etc., og har du plass, er det komfortabelt med komfyr (kan ikke tenke noe bedre enn en varm sommerdag på holmen døsende, og kona kommer med nystekte boller etc.....) Velger du gass, ha gjerne da to kolber, slik at du er sikret reserve om du går tom for gass i uthavn. Jeg brukte gass både til komfyr og til ovner i fjor, brukte en middels stor kolbe (var på farta i 5 uker + helger). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Fordelen er at rødsprit slokkes lett med vann. Selv har jeg pælma ut Wallasen og sånn møkk vil jeg ikke ha. Apparatet er sikkert bra nok det men lokal service er dønn ubrukelig. Hadde det ikke vært fordi jeg tilfeldigvis fant ut at Wallas Norge var stedet for service så hadde nok varmeapparatet gått i lav bane til Holmestrands store sønn det og. Nå bruker vi 2 bluss gass kokeapparat med 5 kg flaske i gassboks med drenering overbord. Bakdelen jeg har merket meg er at flaska som går tom om morgenen når kaffetørsten river. Gass er topp. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Jeg vil påstå at det er mye tryggere med en korrekt installert og vedlikeholdt gassinstallasjon, enn å stå og søle med rødsprit. At jeg syns det er mye enklere med gass enn rødsprit er også et poeng for meg, men der kan jo de lærde strides både lenge og vel (mens jeg steker brød i ovnen) <{POST_SNAPBACK}> Dette er jeg enig i. Hadde spritapperat i gamle båten som fruen til slutt nektet å bruke. Gikk til anskaffelse av gass med 2kg flaske og det fugerte helt topp, ikke noen problemer lenger. Det var instalert gass i Quantum , kokeapp. samt at varmtvannet gikk/går på gass + nå nyinstalert stekeovn. Enkelt og renslig i bruk og fungerer bra. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Skipper Worse Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 I båten har jeg montert gassalarm, som er såpass ømfintlig at den reagerer på lightergass. You don't say! Min alarm reagerer på "eksosen" fra Pod-ovnen selv om den står metervis bortenfor og høyere enn føleren. Til og med dunst fra "litt" sølt diesel i maskinen ved filterskifte presterer den å skrike og bære seg over. Fabelaktig tingest, det der! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Jeg har hatt (i rekkefølge), Wallas vanlig kokeplate, parafin m/trykkbeholder, gass, og nå Wallas keramikk. Min konklusjon er grei. Gass er best!! Parafinovnen som jeg ikke husker navnet på, nektet fruen å bruke. Det hendte den poffet opp. Wallasen kjennetegnes av dårlig effekt og er kresen på spenningen. 2 morgener uten kaffe i fjor, sendte nesten keramikken til sjøs. Gass er renslig, lett justere riktig varme og enkel å bruke. Hadde 3 bluss selv og var meget fornøyd. Men det er selvfølgelig viktig at det installeres korrekt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
OT-flyktning Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Gass er mye mer praktisk, koker fortere, antagelig billigere også dersom båten din er forberedt på det (oppbevaringsplass for flasken). Og så er gass også enklere å håndtere i tilfelle noe går skeiss: fordelen er at det gjerne blir en eksplosjon istedenfor en brann, som medfører at du ikke trenger brannslukningsutstyr. Du har også enklere muligheter å inspisere dårlig tilgjengelige hullrom når dekk og overbygg har blåst bort. Husk å si ifra til dine etterkommere at de skal gjør det, i tilfelle du har blåst bort sammen med dekk og overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 He he,du liker ikke gass tror jeg gitt? Uhell vil alltid skje men et velholdt/ettersett gassanlegg er vel temmelig ufarlig. Kan bare huske 1 uhell jeg har hørt. Det var båten som eksploderte i Holmestrand eller Horten for 2-3 år siden. Heldigvis overlevde han. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 For ganske mange år siden var det en farsott som gikk. Maten skulle tilberedes på lav varme, langtids-tilbereding. Gjerne maaaange timer i ovnen. 8 -12 timers "steketid" skulle gi så flott resultat. Tror det var på denne tiden Wallasen kom på markedet. Apropos sprit-apparat; http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...hl=frognerkilen Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
KOB Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Det må da være en grunn til at det leveres gass i "alle" nyere båter av en viss størrelse. Ulykker skjer selvsagt og vil fortsatt skje, men med en forskriftsmessig installasjon, normalt vedlikehold, og gassalarm kan jeg ikke forstå at dette skal være problematisk. Ikke synes jeg vi hører om mye ulykker heller? Og gass finnes da i alle campingvogner. Og drar du til utlandet finner du gass i de fleste hjem også (faktisk en del i Norge også). Selv har jeg hatt Wallas i alle båtene. Forsøkte å skrike meg til gass i Hannah III men Windy nektet å levere (som vel den eneste produsent av litt større båter som ikke leverer gass - hevder at isntallasjonen ikke blir lovlig pga. avstand til brennbart materiale. Da ville jeg vurdert å bygge om byssa.). Selv om Wallas'en fungerer greit skulle gjerne byttet den i gasss, og fått steikovn på kjøpet. Men neste gang.... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
OT-flyktning Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Det må da være en grunn til at det leveres gass i "alle" nyere båter av en viss størrelse. Ulykker skjer selvsagt og vil fortsatt skje, men med en forskriftsmessig installasjon, normalt vedlikehold, og gassalarm kan jeg ikke forstå at dette skal være problematisk. Ikke synes jeg vi hører om mye ulykker heller? Og gass finnes da i alle campingvogner. Og drar du til utlandet finner du gass i de fleste hjem også (faktisk en del i Norge også). Selv har jeg hatt Wallas i alle båtene. Forsøkte å skrike meg til gass i Hannah III men Windy nektet å levere (som vel den eneste produsent av litt større båter som ikke leverer gass - hevder at isntallasjonen ikke blir lovlig pga. avstand til brennbart materiale. Da ville jeg vurdert å bygge om byssa.). Selv om Wallas'en fungerer greit skulle gjerne byttet den i gasss, og fått steikovn på kjøpet. Men neste gang.... <{POST_SNAPBACK}> Det er jo bra til bruk! Derfor leveres det gjerne. Og billig er det også. Og ja, brukes mye i utlandet. Og dersom du følger med i utenlandske medier hører du også am mange ulykker. Typisk eksplosjoner i bolighus hvor det bare er et steinhaug igjen etterpå. I norske medier dukker bare de virkelig store eksplosjoner opp. Og i tillegg er det 2 forskjeller til: 1) i båt bruker vi propan som er tyngre enn luft, i boliger brukes naturgass som er lettere enn luft. 2) en båt er pottetett i bunnen, et hus rimelig åpen oppe (men når det gjelder hus betyr det ikke så mye). Videre oppstår branner med sprit gjerne mens du er igang med væsken, du er derfor noenlunde forberedt. Gasseksplosjoner oppstår gjerne på tilsynelatende uberegnelige tidspunkt. Først har gass samlet seg opp en stund gjennom smålekkasje og først når gassen så - gjerne mye senere - har steget opp til en tennkilde sier det plutselig bang. Nå det gjelder hus finnes det tilfeller såvidt jeg husker at noen trykket på ringeknappen og det var det siste vedkommende gjorde. I en båt kunne det være omlegging av hovedbryteren når du ankommer båten fredag kveld. Men men, så lenge alt er iorden så er alt iorden Under visse betingelser ville også jeg installere gass i båt, men da gir jeg meg ikke med de kravene som stilles idag. Ikke i båt. Andreas - som vokste opp med gassfyring på barnerommet. Legger til: en av de større som allikevel ikke dukket opp i norske medier svjv: http://www.netzeitung.de/ausland/298096.html - minst 15 drepte i juli 2004 http://www.thw-lvbebbst.de/html/gas_berlin.html - ikke noe hjemmelaget eksplsjon april 2004 http://www.freies-wort.de/nachrichten/arch....phtm?id=655084 - uvanlig årsak riktignok: lynnedslag http://kdka.com/local/local_story_095133521.html i USA i år Google gir 19800 treff på 'gasexplosion' og 112000 på 'gas explosion' (som jo også innebærer brannvesenets øvelser) 'gas explosion boat' gir 251000 treff - men mye er jo saker som akkurat dette hva jeg skriver her Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Kan bare føye meg inn i rekken av gass-elskere. Har nå Wallas i min båt, men hadde gass i den forrige. Innstallert skikkelig finnes det ikke noe bedre. Dessuten benytter jo alle store kokker, uten noen som helst sammenligning med undertegnede, gass til matlaging. Enkelt, raskt og presist med hensyn til varme. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Victora III Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Selvsagt må du ha gass! Har to bluss + komfyr og vil aldri byttet til Wallas, Origo eller andre systemer for den del. Her er noen + og -: + Enklere + Raskere + Rimeligere + Rimelig med komfyr - Krever forskriftsmessig instalasjon - Bør ha gassalarm - Faren med gassansamling i kjølsvinnet ved lekkasje Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 13.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Takk for mange gode svar.Tror nok jeg vil satste på gass Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Propan/butan (gasoler) er selvfølgelig et meget effektivt brensel til oppvarming, matlaging etc., men det har sine ulemper: -Eksplosjonsområde på 2,1 - 9,5 % (innblanding i forhold til luft, ca det samme som bensin 1-7%) -1,5 - 2 ganger tyngre enn luft (husk gassvarsler så lavt som mulig) -En brann vil være intens og vanskelig å slokke med håndslokkeapparat (avhengig av intensitet og slokkeeffekt/tilgang Husk propan er en væske ikke en gass, men det er fordampnningen av væsken som vi ønsker å bruke i husholdning/båt/fritid etc. Det er derfor at propanflasker alltid skal stå oppreist :nono: slik at ved en eventuelt lekkasje/overtrykk så slipper overtrykksventilen ut gass og ikke væske. Har brukt propan/butan til demo i mange år og sett hus blitt flyttet på grunnmuren etter eksplosjoner. Men ved forsiktig bruk og godt vedlikehold er det et meget bra brensel. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.April.2005 Link til dette innlegget Svart 14.April.2005 Det er et par komponenter som bør (skal?) være inkludert i en sikker gassinstallasjon i tillegg til det som er nevnt allerede. Det ene er en fjernavstengingsventil for gassflasken. Denne ventilen installeres så nær gassflaska som mulig. En lekkasje mellom ventilen og gassblusset vil da ikke resultere i at flasken tømmer seg ut i båten. Ideelt sett bør den installeres inne i gasskassen, slik at en eventuell lekkasje mellom ventilen og gassflasken resulterer i at lekkasjen ender opp inne i gasskassen og blir drenert overbord. Jeg har plassert bryteren til denne fjernventilen i byssa. Den slår samtidig på strøm til elektrisk tenning og lys i stekeovnen. Kommer det ikke gass, trenger jeg ikke å tenne ovnen heller. Dessuten er lysbryteren til stekeovnen litt for lett å komme borti. Vanligvis er fjernventilen i stengt posisjon, den åpnes bare i den korte tiden jeg trenger gass. Det andre du må ha er en gnistsikker gassvifte. Den plasseres så du kan suge ut en eventuell gassansamling i kjølsvinet og sende det overbord. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 14.April.2005 Link til dette innlegget Svart 14.April.2005 Det andre du må ha er en gnistsikker gassvifte. Den plasseres så du kan suge ut en eventuell gassansamling i kjølsvinet og sende det overbord. <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig! En måte å bli kvitt gassen. Har allerede alarm med utgang for fjernavstenging og lekkasjetester. Til byen igjen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Baltic Svart 14.April.2005 Link til dette innlegget Svart 14.April.2005 Hvilken gassalarm er å anbefale og hva koster den? Er det noen i nærheten av Oslo som kan montere slike alarmer, gjerne med fjernavstegningsventil også, i en ny Scand 29 Baltic??? Hva må man i tilfelle betale for slikt utstyr, ferdig montert? Vi har tre små gutter som sover nærmere gaskomfyren enn oss foreldre. På Baltic'en er gassflasken (m/stengeventil) plassert bak på plattformen i egen drenert kasse. Herfra går det et heltrukket kobberrør frem til byssa i cabinen. Her (v/byssa) er det også en stengeventil før overgang til slange som fører frem til selve komfyren og ytterligere justerings- og stengeventiler. Men altså ingen fjernavstengningsventil og ingen gassalarm. Hvis vi stenger ventilen helt bak på selve flasken er vi vel helt sikker, men det er tungvint og blir ikke alltid gjort i praksis (lett å utsette/glemme)... Vi pleier alltid å stenge ventilen fremme v/byssa (før overgang til slange), denne sitter inni et lite skap, men det kan jo bli lekkasje i overgangen rør-ventil (altså før ventilen). Det er vel i dette tilfellet at det ville være en ytterligere sikkerhet m/gassalarm. Òg kanskje også en fjernavstegningsventil (hvordan kan man forresten vite at denne faktisk har stengt, at den fasktisk fungerer)? Er det nok med en sensor, eller bør man ha flere, og hvor bør disse i så fall plasseres/monteres i en Scand 29 Baltic? Forslag på noen seriøse som selger slikt utstyr og som også kan montere dette forskriftsmessig, i Oslo-området??? Jeg har faktisk fått pris/tilbud på montering av gassalarm (m/en sensor) fra Scand Boats A/S, men syntes prisen var høy. De skal ha kr. 4.000,- ferdig montert. Fjernavstegningsventil hadde de ingen informasjon om. Hva synes dere om dette, godtfolk/båtfolk? Hva bør jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.April.2005 Link til dette innlegget Svart 14.April.2005 Hei Baltic En rimelig løsning kan være ClasOhlsons gassalarm til kr. 349,-. (artikkelnr. 32-8624) Om denne plasseres rett under punktet hvor du anser mulighten for lekkasje vil den varsle alle ombord ved lekkasje. Kanskje en i kjølen også? Forøvrig har jeg CE godkjent anlegg fra leverandør i båten, og der er lekkasjetesteren plassert inni den samme boksen som gassflasken står i. Dette for å kunne detektere alle eventuelle lekkasjer utenfor boksen. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.