Jump to content

Nyinstallert diesel tok inn sjøvann, har jeg krav på ny motor?


cosmo

Recommended Posts

Jeg har en bekjent som har fått innstallert ny motor i båten sin hos forhandler. Motoren har gått få timer til nå(6t). Stått i båten i ca. 3 uker.For 2 dager siden oppdaget vi at alt var hvitt inni motoren. Man kunne se vanndråper ligge på ventilløfterene og peilepinnen var selvfølgelig full av grå væske. Forhandler tok raskt affære og skiftet olje og har sendt inn til analyse. Det har blitt skiftet olje mange ganger siste dagene. Teorier skal prøves ut og motoren skal testes. Dersom dette er sjøvann og har stått i motoren i 3 uker, bør denne motoren byttes? Virker nesten som at det beste hadde vært å ikke oppdaget det og fått ny når det smalt etter kort tid.
Kan forhandler påstå at en motor ikke tar skade av redusert smøring og sjøvann og nekte å bytte motoren?

Kommentar fra moderator: tittelen er redigert
Link to post

Dieselmotor ?

Vannet vil vel synke til bunns når motoren ikke går. Men ellers lite gunstig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva med sylindere? Dersom noen av disse har hatt vann stående over flere uker? En teori er at det har dannet seg hevert i forhold til sjøvannsfilter. Det vil vel si at vannet har strømmet til eksospotta fylt denne og rent tilbake til motor og inn eksosen, gjennom ventiler og inn på sylinderene. Kjøper er veldig skuffet og føler seg ikke trygg på motoren lenger. Han har ikke betalt for jobben enda.

Link to post

Hadde du hatt vann på sylindertoppene ville du neppe fått motoren til å gå rundt på selvstarteren. Hvis du imidlertid hadde fått den til å gå rundt og tenne, ville sannsynligvis en- eller flere råder bøyd seg. Sjekk om motoren går rent og fint.

 

Fikk vann i motoren på Hulda for over 10 år siden. Tett vakuumventil. Ble stående på sylindertoppene over tid, i flere uker. Plukket opp motoren, honet sylindre, byttet stempelringer, hydrauliske løftere skiftet, råde- og bærelagre skiftet. Siden har motoren gått som en klokke i over 500 timer.

 

Men hadde jeg fått installert ny motor, og selger hadde gjort en slik blemme, ville jeg forlangt omlevering.

Link to post

Ja, det er eneste veien tror jeg uten at det er noe mekanisk galt med motoren. Den nye motoren er endel lavere montert enn den gamle som ikke hadde drop på giret. Fikk din motor plager av dette? Fikk du start på den? Måtte kinne ganske lenge før den harket seg igang rett førvi fant vannet.

Link to post

Fikk din motor plager av dette? Fikk du start på den?

Båten var tungstartet. Jeg trodde det var dårlig batteri. Denne teorien ble styrket av at jeg alltid fikk startet den på reservebatteriet.

 

Leste du hele tråden min? Jeg fikk problemet tilbake fordi de ikke hadde funnet kilden til problemet. Etter denne siste episoden med grå olje ble den ikke åpnet, men den fungerte fint for meg så lenge jeg hadde den.

 

Gerhard

Link to post

Ja jeg gikk gjennom tråden. Forhandler har nå foretatt manglende installasjon og motoren fungerer fint og oljen er fin. Kunden er da blitt rådet til å godta motoren som ordnet. Jeg er skeptisk på at det har blitt skader av vann som må ha stått i sylinderen over tid og argumentert for at han ikke må gi seg og kreve ny motor. I dag snakket han med garantiansvarlig som prøvde å unngå bytte av motor. Utpå ettermiddagen fikk han telefon om at han kan bruke motoren i sommer og forhandler setter inn ny motor etter ferien. Motor ble bestilt i dag fra fabrikk. Gledelig løsning.

Link to post

Jeg fikk samme problemet med min motor for mange år siden. Da var det kommet vann inn via eksosventilene pga. hevertvirkning. Jeg merket at det ble verre og verre å starte, og det kom olje ut eksosen. Dette kostet meg 60000 kroner, nye stempelringer, ventiler lagre osv! Årsaken var at etter mange år hadde jeg fylt opp båten med alt mulig tungt slik at toppen av motoren kom under sjønivået og vannet strømmet inn pga. hevertvirkning etter stopp. Nå har jeg svanehals på eksosbendet med lufting på toppen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner. Koster en tusenlapp og utvilsomt en billig investeing for å unngå slike problemer. Det har i allefall fungert problemfrittt på samtlige motorer så langt :smash: Har også solgt flere motorer til kunder som har druknet motorer som har vært mindre enn 5 år gamle pga feilmontering :headbang: Disse har gjerne kundene montert selv og garantier dekker ikke feilmontering. Da er det kjedelig å vite at det kunne vært unngått hvis de hadde installert en ventil til en tusenlapp :diving:

Link to post

Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner.

 

Jeg var også inne på å bruke en ventil da jeg satte på svanehalsen etter uhellet mitt. Men jeg valgte heller å sette på en tynn slange ut gjennom skutesiden fra toppen av svanehalsen. Jeg var redd en slik ventil kunne slutte å virke. Nå kommer det en tynn "pissestråle" ut der under gange, men det er så lite at det ikke reduserer kjølingen gjennom eksosanlegget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner. Koster en tusenlapp og utvilsomt en billig investeing for å unngå slike problemer.

 

Det var da helt voldsomt herr ØL! Hulda har installert to dieselmotorer. De leverer sine 'vakuumstråler' til en vanlig husholdningstrakt (10 stk for fem kroner-typen). Trakten er koplet til en slange som sender vannet tilbake til sjøen. Iberegnet slanger og staffasje vil jeg tro hele greia for to motorer beløper seg til en hundrings. Når jeg stopper aggregat eller fremdriftsmotor er det tyste ett sekund. Så hører jeg, med ører som har sittet på mitt hode i snart 70 år, slurpelyd. Det betyr at vannet ramler tilbake til sjøen. Og at arrangementet mitt fungerer. Skulle jeg betalt en tusing for en hver såkalt påkrevet dusteinstallasjon, ville Hulda ha kostet mer enn det dobbelte.

 

'Oig', dette er skrevet rett før 24:00, promillen er påtakelig. Essensen er allikevel, dette er ikke 'rocket sience', kun vanlig naturfag.

 

Jævla pensjonister, som ikke behøver å stille på jobben i morra tidlig. Sånn er det vi har det. Men vi skriver allikevel fort som f.. med touch.

Link to post

Kjenner nysgjerrigheten min lurer litt på hva som skjer med motoren som skal ut etter sommeren? Ender den opp som "demo" motor ut fra forhandleren igjen til nesten nypris? Eller går den som pant tilbake til produsenten?

En ser jo innimellom at nye motorer selges som "overliggere" og "demo" motorer. Men er dette egentlig motorer en kan stole på raser om xx år i en verdig alder, og ikke plutselig rett etter reklamasjonstiden går ut, pga den i utgangspunktet har vært igjennom noe tvilsomt...

Jara Wynja

Link to post

Sannsynligvis er motoren god som ny. Hadde motoren vært innom en institusjon som f.eks. Sarpsborg Motorverksted, ville jeg ikke brydd meg et døyt. Og hva skriver jeg? Jo, det handler om kompetanse hos- og tillit til selger.

 

Jeg er nå i en analog situasjon med en bil. Selger skal tygge grus når jeg er ferdig med han. Null kompetanse-, etter hvert null tillit, forsikring og advokat.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...