cosmo Startet 20.Juni.2014 Del på Facebook Startet 20.Juni.2014 Jeg har en bekjent som har fått innstallert ny motor i båten sin hos forhandler. Motoren har gått få timer til nå(6t). Stått i båten i ca. 3 uker.For 2 dager siden oppdaget vi at alt var hvitt inni motoren. Man kunne se vanndråper ligge på ventilløfterene og peilepinnen var selvfølgelig full av grå væske. Forhandler tok raskt affære og skiftet olje og har sendt inn til analyse. Det har blitt skiftet olje mange ganger siste dagene. Teorier skal prøves ut og motoren skal testes. Dersom dette er sjøvann og har stått i motoren i 3 uker, bør denne motoren byttes? Virker nesten som at det beste hadde vært å ikke oppdaget det og fått ny når det smalt etter kort tid.Kan forhandler påstå at en motor ikke tar skade av redusert smøring og sjøvann og nekte å bytte motoren? Kommentar fra moderator: tittelen er redigert Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Dieselmotor ? Vannet vil vel synke til bunns når motoren ikke går. Men ellers lite gunstig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cosmo Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Ingen som vet enda hvor vannet kommer fra. Om det har ligget i sylindere. Kan lagere ha blitt svekket. Ja det er diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Med en ny forhandlermontert motor så trur eg kanskje eg ville blitt betydelig gal over disken. Vann i motor er ikkje bra. En ting er feks når uhell fyller motorrom med vann og man lenser ut og renser motor. Men denne kan jo ha kjørt 4-5-6 timer med vann.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Det er ingen tegn på utsiden at det var noe galt. Oppdaget tilfeldig. Hva forbrukerrettigheter har man. Noen som ville latt seg overtale til å ikke kreve motor byttet? Er motoren som ny å regne nå? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Er oljen hvit av vann og altså blandet med vann og kjørt noen timer er der oppstått slitasje utover normalt på lager. Var det meg og det er et stabilt firma man handlet av så ville jeg forlangt skriftelig lagergaranti godt utover 5 års reklamasjonsretten .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
cosmo Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Hva med sylindere? Dersom noen av disse har hatt vann stående over flere uker? En teori er at det har dannet seg hevert i forhold til sjøvannsfilter. Det vil vel si at vannet har strømmet til eksospotta fylt denne og rent tilbake til motor og inn eksosen, gjennom ventiler og inn på sylinderene. Kjøper er veldig skuffet og føler seg ikke trygg på motoren lenger. Han har ikke betalt for jobben enda. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Hadde du hatt vann på sylindertoppene ville du neppe fått motoren til å gå rundt på selvstarteren. Hvis du imidlertid hadde fått den til å gå rundt og tenne, ville sannsynligvis en- eller flere råder bøyd seg. Sjekk om motoren går rent og fint. Fikk vann i motoren på Hulda for over 10 år siden. Tett vakuumventil. Ble stående på sylindertoppene over tid, i flere uker. Plukket opp motoren, honet sylindre, byttet stempelringer, hydrauliske løftere skiftet, råde- og bærelagre skiftet. Siden har motoren gått som en klokke i over 500 timer. Men hadde jeg fått installert ny motor, og selger hadde gjort en slik blemme, ville jeg forlangt omlevering. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Ligger motoren dypt i forhold til vannet? Stenger han kjølevannet når han ikke bruker båten? Jeg fikk vann inn gjennomkjølevannsinntaket når motoren ikke gikk: Gjennom den stillestående vannpumpa, hele kjølekretsen, til eksosen og fylte opp sylinderene. Jeg måtte innstalere en hevert for å unngå dette. Det begynnte med litt grå olje Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Ja, det er eneste veien tror jeg uten at det er noe mekanisk galt med motoren. Den nye motoren er endel lavere montert enn den gamle som ikke hadde drop på giret. Fikk din motor plager av dette? Fikk du start på den? Måtte kinne ganske lenge før den harket seg igang rett førvi fant vannet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Det virker nå som om at montør har glemt å installere vakuumventil. Motoren har sannsynligvis stått med vann i en sylinder rundt en uke om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Fikk din motor plager av dette? Fikk du start på den? Båten var tungstartet. Jeg trodde det var dårlig batteri. Denne teorien ble styrket av at jeg alltid fikk startet den på reservebatteriet. Leste du hele tråden min? Jeg fikk problemet tilbake fordi de ikke hadde funnet kilden til problemet. Etter denne siste episoden med grå olje ble den ikke åpnet, men den fungerte fint for meg så lenge jeg hadde den. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Ja jeg gikk gjennom tråden. Forhandler har nå foretatt manglende installasjon og motoren fungerer fint og oljen er fin. Kunden er da blitt rådet til å godta motoren som ordnet. Jeg er skeptisk på at det har blitt skader av vann som må ha stått i sylinderen over tid og argumentert for at han ikke må gi seg og kreve ny motor. I dag snakket han med garantiansvarlig som prøvde å unngå bytte av motor. Utpå ettermiddagen fikk han telefon om at han kan bruke motoren i sommer og forhandler setter inn ny motor etter ferien. Motor ble bestilt i dag fra fabrikk. Gledelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Og en KORREKT løsning. En hendelse som dette med fabrikkny motor vil bare sjelden føre til noe annet enn omlevering. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
cosmo Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Kommentar fra montør før oppstart montering" I fix this in one day, for me this is one day." Faktura kom på 40 timer i et tomt motorrom som utgangspunkt. Spesialist. Glemte da å montere vakuumventilen og sirkuset var et faktum. Godt dette er over og at konklusjonen ble full omlevering. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Jeg fikk samme problemet med min motor for mange år siden. Da var det kommet vann inn via eksosventilene pga. hevertvirkning. Jeg merket at det ble verre og verre å starte, og det kom olje ut eksosen. Dette kostet meg 60000 kroner, nye stempelringer, ventiler lagre osv! Årsaken var at etter mange år hadde jeg fylt opp båten med alt mulig tungt slik at toppen av motoren kom under sjønivået og vannet strømmet inn pga. hevertvirkning etter stopp. Nå har jeg svanehals på eksosbendet med lufting på toppen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaftein ØL Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner. Koster en tusenlapp og utvilsomt en billig investeing for å unngå slike problemer. Det har i allefall fungert problemfrittt på samtlige motorer så langt Har også solgt flere motorer til kunder som har druknet motorer som har vært mindre enn 5 år gamle pga feilmontering Disse har gjerne kundene montert selv og garantier dekker ikke feilmontering. Da er det kjedelig å vite at det kunne vært unngått hvis de hadde installert en ventil til en tusenlapp Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Hva slags motor / forhandler er det snakk om? Kan jo være greit å vite for BP-folket, når de ordner opp i sakene såpass raskt kan det jo passe med litt gratis reklame Sitér dette innlegget Link to post
Jossi1973 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Sånn skal det være med seriøse forhandlere. Fornøyde kunder er den beste reklamen. Forhandler kan plukke motor og gå over den og selge den etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner. Jeg var også inne på å bruke en ventil da jeg satte på svanehalsen etter uhellet mitt. Men jeg valgte heller å sette på en tynn slange ut gjennom skutesiden fra toppen av svanehalsen. Jeg var redd en slik ventil kunne slutte å virke. Nå kommer det en tynn "pissestråle" ut der under gange, men det er så lite at det ikke reduserer kjølingen gjennom eksosanlegget. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Jeg bruker alltid Vetus sin Air-vent ventil på alle installasjoner. Koster en tusenlapp og utvilsomt en billig investeing for å unngå slike problemer. Det var da helt voldsomt herr ØL! Hulda har installert to dieselmotorer. De leverer sine 'vakuumstråler' til en vanlig husholdningstrakt (10 stk for fem kroner-typen). Trakten er koplet til en slange som sender vannet tilbake til sjøen. Iberegnet slanger og staffasje vil jeg tro hele greia for to motorer beløper seg til en hundrings. Når jeg stopper aggregat eller fremdriftsmotor er det tyste ett sekund. Så hører jeg, med ører som har sittet på mitt hode i snart 70 år, slurpelyd. Det betyr at vannet ramler tilbake til sjøen. Og at arrangementet mitt fungerer. Skulle jeg betalt en tusing for en hver såkalt påkrevet dusteinstallasjon, ville Hulda ha kostet mer enn det dobbelte. 'Oig', dette er skrevet rett før 24:00, promillen er påtakelig. Essensen er allikevel, dette er ikke 'rocket sience', kun vanlig naturfag. Jævla pensjonister, som ikke behøver å stille på jobben i morra tidlig. Sånn er det vi har det. Men vi skriver allikevel fort som f.. med touch. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Kjenner nysgjerrigheten min lurer litt på hva som skjer med motoren som skal ut etter sommeren? Ender den opp som "demo" motor ut fra forhandleren igjen til nesten nypris? Eller går den som pant tilbake til produsenten? En ser jo innimellom at nye motorer selges som "overliggere" og "demo" motorer. Men er dette egentlig motorer en kan stole på raser om xx år i en verdig alder, og ikke plutselig rett etter reklamasjonstiden går ut, pga den i utgangspunktet har vært igjennom noe tvilsomt... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Sannsynligvis er motoren god som ny. Hadde motoren vært innom en institusjon som f.eks. Sarpsborg Motorverksted, ville jeg ikke brydd meg et døyt. Og hva skriver jeg? Jo, det handler om kompetanse hos- og tillit til selger. Jeg er nå i en analog situasjon med en bil. Selger skal tygge grus når jeg er ferdig med han. Null kompetanse-, etter hvert null tillit, forsikring og advokat. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Sannsynligvis god åpner jo for ganske mye sannsynlighet for at noe kan gå galt også... God betyr sannsynlig liten sjanse for noe dårlig... Men ser jo poenget ditt. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Siden tråden er på ein måte avklart nå, kan nokon forklare litt meir hvor denne vakumventilen monteres og hvilken funksjon den har ? Eg har vert i mange titals båter og ikkje sett noe slik arrangement. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.