cosmo Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Den monteres på høyeste punkt på sjøvannssløyfen. Dersom det blir hevert funksjon med vakuum, slipper denne ventilen inn luft og nuller ut dette. Motor d2-40. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 På en gjennomsnitt motor. Hvor mye av syklusen gjennom alle sylinderne er det ventil overlapping? Om denne tiden er ganske høy så vil en jo automatisk ikke kunne få en hevert effekt når motoren stoppes? Eller? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Her mye nyttig info om avgassanlegg og hevertvirkning: trudelutt.com/teknisk/avgassanlegg.pdf Lars H. Redigert 27.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Meget bra Lars. Men dette handler overhode ikke om ventiloverlapping og greier. Det handler rett og slett om gassers/væskers evne til ekspansjon relatert til temperatur. Sylindre har en evne til å suge til seg 'et eller annet' når de kjøles ned. Og dette 'et eller annet' kan lett bli vannet som kjøler eksosen. Derfor bør man heller kompensere avkjølingens utviklende undertrykk med luft i stedet for vann. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Hulda, please elaborate.... De fleste marine eksosmanifoiler har en liten "loop" på enden for å forhindre dette fenomenet som kun kan oppstå nå innsugssventilen er 100.00% stengt.... og dermed en liten åpning på eksosventilen,,, I mitt hue så må eksoslangen ligge nærmest høyere enn motoren for at dette skal kunne oppstå, men kanskje jeg ikke har skjønt poenget..... .... Så please, do elaborate... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Dersom vakuum under kjøling av stempel klarer å suge kjølevann inn eksos så er det små marginer på vannhøyde, då tåler ikkje båten ligge fortøyd i bølger heller. Dessuten er det ikkje meir en 1sylinder med åpen eksosventil og stengt innsugsventil i slengen, så det vakumet begrenser seg. Eg kjenner fleire tilfeller der manglende svanehals / vannlås har ført til vann i motor. Har dog ingenting med hevert å gjøre. Eg ser i artikkelen til Lars H at hevertvirkningen kan komme på forsyningssiden av sjøvann. Burde vert en slags ventil på sjøvannsfilter Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Vi greide ikke å åpne sjøvannsfilteret på grunn av vakumet. Med en gang motor stoppes høres luften i ventilen. Jeg tror rett og slett at vannivået jamnet seg ut gjennom kjølesystemet til eksospotta var full. Da vil vannet stige oppover til eksosmanifoilen og renne inn der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.