Jump to content

Nyinstallert diesel tok inn sjøvann, har jeg krav på ny motor?

cosmo

Recommended Posts

Her mye nyttig info om avgassanlegg og hevertvirkning: trudelutt.com/teknisk/avgassanlegg.pdf

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Meget bra Lars. Men dette handler overhode ikke om ventiloverlapping og greier. Det handler rett og slett om gassers/væskers evne til ekspansjon relatert til temperatur. Sylindre har en evne til å suge til seg 'et eller annet' når de kjøles ned. Og dette 'et eller annet' kan lett bli vannet som kjøler eksosen. Derfor bør man heller kompensere avkjølingens utviklende undertrykk med luft i stedet for vann.

Hulda, please elaborate....

De fleste marine eksosmanifoiler har en liten "loop" på enden for å forhindre dette fenomenet som kun kan oppstå nå innsugssventilen er 100.00% stengt.... og dermed en liten åpning på eksosventilen,,,

I mitt hue så må eksoslangen ligge nærmest høyere enn motoren for at dette skal kunne oppstå, men kanskje jeg ikke har skjønt poenget..... ....

Så please, do elaborate...

Dersom vakuum under kjøling av stempel klarer å suge kjølevann inn eksos så er det små marginer på vannhøyde, då tåler ikkje båten ligge fortøyd i bølger heller. Dessuten er det ikkje meir en 1sylinder med åpen eksosventil og stengt innsugsventil i slengen, så det vakumet begrenser seg.

Eg kjenner fleire tilfeller der manglende svanehals / vannlås har ført til vann i motor. Har dog ingenting med hevert å gjøre.

Eg ser i artikkelen til Lars H at hevertvirkningen kan komme på forsyningssiden av sjøvann. Burde vert en slags ventil på sjøvannsfilter :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...