A.Olsen Startet 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2014 Hei, Har en Cummins/Mercruiser 4.2 320 Hk Qsd fra 2010 som fungerte helt fint før montering i "ny" båt nå i sommer. Motoren ble koblet opp i garasjen i fjor høst og ble så koblet ned og satt vekk for å vente på en varm vår. Motoren har nå blitt koblet opp i båten etter at Volvo'n ble tatt ut og alt er koblet opp slik den var koblet i fjor høst. Men nå etter monteringen er det ikke tegn til det minste liv alt virker helt dødt - motoren er koblet direkte til batteri for å kunne eliminere feil ombord på det elektriske anlegget. Har feilsøkt her og der og funnet at det går spenning gode 12 volt ut fra VIP modulen hvor man kobler til ledningen som går til starter, instrumenter, kontrollboks osv. Når kabelen som går til de nevnte delene blir koblet til VIP boksen så faller spenningen på tilførselen til tenning, instrumenter osv til rundt 3 volt. Slår jeg på tenningen så faller den til ca 1,5 volt... Har sjekket og målt alt av automatsikringer og her virker alt. Har forsøkt å koble fra en og en del av utstyr som går på kabelen til tenning osv for å se om jeg kan finne ut hva som skjer uten å ha hatt noe hell her så langt, halon og nødstopp koblingene er sjekket og de har jumperen på plass og er funnet i orden. Har heller ikke funnet noe feil på releer, og sikringen som sitter på pluss kabelen som går til motoren med permanet spenning er også i orden og fungerer. Alle kabler er sjekket for brudd og har heller ikke her funnet noe feil og har heller ikke sett det minste glimt av et blink eller bevegelse i instrumentene når tenningen blir slått på - men får som sagt ikke mere enn rundt 3 volt når alt er koblet til. Og kabelen fra instrumentene som skal til jord er også koblet til direkte til batteriet. Så mener at det er en elektrisk feil her og lurer derfor på om det er noen som har vært borti det samme på denne typen motor og kanskje har slitt med samme problemet og kan komme med noen tips... på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Du har dårlig kontakt et sted mellom batteriet, starteren og der du måler 3volt. Finn ut hvor. Sitér dette innlegget Link to post
A.Olsen Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Er bra med kontakt mellom batteriet og starteren, lasket over en kabel til starterens innslag og den slo rett inn og turnet motoren rundt. Så får fortsette å feilsøke i dag Sitér dette innlegget Link to post
KGB70 Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 (redigert) Ups, håper det ordner seg! Redigert 21.Juni.2014 av KnutGrindhaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Dårlig kontakt som DieselDahl sier. Du kan måle rett spenning, men dårlig kontakt gjør at du ikke får nok strøm.. Sitér dette innlegget Link to post
A.Olsen Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hei igjen, Ny dag med feilsøking på alt fra kabler til utstyr med og uten last og alt ser greit ut. God jording og spenning i hele systemet utenom droppen som kommer, og etter å ha testet en ekstra runde på automatsikringene på motoren fant jeg fuktighet i 2 av disse (20 & 15 amp) med spenningsdropp gjennom dem. Laget til en midlertidig løsning med nye sikringer og vips så ble det både lys og liv i motoren - så da blir det bestilling av 2 nye automatsikringer i morgen !! Case closed :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.