Jump to content

Cummins/Mercruiser QSD 320 Hk - Helt død, elektrisk feil..?


A.Olsen

Recommended Posts

Hei,

Har en Cummins/Mercruiser 4.2 320 Hk Qsd fra 2010 som fungerte helt fint før montering i "ny" båt nå i sommer.

Motoren ble koblet opp i garasjen i fjor høst og ble så koblet ned og satt vekk for å vente på en varm vår. Motoren har nå blitt koblet opp i båten etter at Volvo'n ble tatt ut og alt er koblet opp slik den var koblet i fjor høst.

Men nå etter monteringen er det ikke tegn til det minste liv alt virker helt dødt - motoren er koblet direkte til batteri for å kunne eliminere feil ombord på det elektriske anlegget.

Har feilsøkt her og der og funnet at det går spenning gode 12 volt ut fra VIP modulen hvor man kobler til ledningen som går til starter, instrumenter, kontrollboks osv. Når kabelen som går til de nevnte delene blir koblet til VIP boksen så faller spenningen på tilførselen til tenning, instrumenter osv til rundt 3 volt. Slår jeg på tenningen så faller den til ca 1,5 volt... Har sjekket og målt alt av automatsikringer og her virker alt. Har forsøkt å koble fra en og en del av utstyr som går på kabelen til tenning osv for å se om jeg kan finne ut hva som skjer uten å ha hatt noe hell her så langt, halon og nødstopp koblingene er sjekket og de har jumperen på plass og er funnet i orden.

Har heller ikke funnet noe feil på releer, og sikringen som sitter på pluss kabelen som går til motoren med permanet spenning er også i orden og fungerer.

Alle kabler er sjekket for brudd og har heller ikke her funnet noe feil og har heller ikke sett det minste glimt av et blink eller bevegelse i instrumentene når tenningen blir slått på - men får som sagt ikke mere enn rundt 3 volt når alt er koblet til. Og kabelen fra instrumentene som skal til jord er også koblet til direkte til batteriet.

 

Så mener at det er en elektrisk feil her og lurer derfor på om det er noen som har vært borti det samme på denne typen motor og kanskje har slitt med samme problemet og kan komme med noen tips... på forhånd takk.

 

 

Link to post

Hei igjen,

Ny dag med feilsøking på alt fra kabler til utstyr med og uten last og alt ser greit ut. God jording og spenning i hele systemet utenom droppen som kommer, og etter å ha testet en ekstra runde på automatsikringene på motoren fant jeg fuktighet i 2 av disse (20 & 15 amp) med spenningsdropp gjennom dem. Laget til en midlertidig løsning med nye sikringer og vips så ble det både lys og liv i motoren - så da blir det bestilling av 2 nye automatsikringer i morgen :clap: !!

Case closed :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...