Jump to content

Onan 7.5 kw generator sviver men får ikke strøm på anlegg.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Er vel en sort vippebryter som kan slås av/på på ene kortenden av gen-settet (generatorsiden), denne styrer levering av 230V ut til system. Iallefall har jeg en slik på min 7kW Cummins Onan. Om denne er slått av får du ikke levert strøm ut til nett selv om generatoren sviver og går. Har hendt at jeg har kommet borti bryteren etter et ærend i akterskipet.

2 ting som kan sjekkast:

bilde

Der er ein mindre sikring, med kvite ledninger - raud og blå kabelsko heilt framme i dette bildet. Måling mellom desse skal vera 0 ohm, måles uten maskinen i gang. Ei måling større enn 0,5 ohm her indikerer at her er noko galt. Første forsøk er då å trykkja inn den raude knappen for reset. Hvis den holder, er det greit, hvis ikkje er problemet i spennungsregulator / magnetisering

Den store sikringen har skrutilkoblinger, der kjem strømmen inn i kvite ledninger og går ut på brun og blå ledning. Er der målt etter spenning på dei kvite ledningane her? Hvis der er spenning på dei kvite, men ikkje på dei andre, kan det vera at den sikringen er defekt. Hvis der er litt spenning (10 - 20 volt) er problemet i magnetisering / spenningsregulator.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...