Bjørn Løvjomås Startet 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2014 Hei. På mitt onan aggregat får jeg ikke strømmen fra aggregatet og ut i båten. Jeg har en bryter på hovedpanelelet som setter på last på aggregatet. Betjener jeg den skjer det ikke noen verdens ting, selv om aggregatet sviver. Har noen tips til hva som er galt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sigurd Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Manglende magnetisering, dårlig kontakt over sleperingene??? Skudd i blinde!! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Det som skjedde var at aggregatet gikk for lading av batteribank. Plutselig falt det ut.som om jeg slo av last bryter . Tydelig releklilkk. Men får det ikke på igjen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bergetun Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 På panda ligger det en ovelast bryter nede på selve agregatet i tillegg . Kanskje det samme på din? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Var å sjekket den. Den er på 35 amp. Ikke i nærheten av å trekke så mye. Kun lading. Ca 8 a gikk ut av aggregatet kort tid før det falt ut. Å de sto innkoblet når jeg sjekket nå i sted Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Er vel en sort vippebryter som kan slås av/på på ene kortenden av gen-settet (generatorsiden), denne styrer levering av 230V ut til system. Iallefall har jeg en slik på min 7kW Cummins Onan. Om denne er slått av får du ikke levert strøm ut til nett selv om generatoren sviver og går. Har hendt at jeg har kommet borti bryteren etter et ærend i akterskipet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Står den på utsiden av isolasjonsplater som dekker agregatet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Ja den står åpent til oppe ved kortenden på generatorsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Det var ikke noen sånn bryter hos meg. Burde jo være en kobling inne i aggregatet det går å måle om det leverer? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Finn ut hvor utgående ledere fra generatoren er forlagt og spor opp nærmeste koplingspunkt, ligger helt sikkert en terminal inne i generatorhuset. Den har nok iallefall et innebygd vern der man kan slippe til med multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Stemmer . Det vernet sitter bak forreste plate. Får.prøve å komme inni der... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Utgående bryter er en original sak på generatoren hos meg og den er den sorte utsparringen du ser lengst vekk fra panelet på dette bildet: http://www.cummins.fr/produits/groupe-electrogene/onan-marine/ Rart om det ikke finnes noe tilsvarende hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Sånn ser panelet ut hos meg. Kommer til det etter å ha tatt vekk frontveggen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Ja der har du jo selve generatorbryteren direkte på panelet, midtre sorte enheten i nedre seksjon. Den står en annen plass hos meg. Da kan du jo ta av det dekselet og måle på polene her om generator leverer strøm til utgående bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Måler spenningen bak på effektbryteren. Der er null og niks 220 volt. På begge sider av den. Hva er så feil? Skrudde løs denne. Fikk den sånn i handa. Målte mellom disse to kontaktpunktene. De to grove. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Var vel derfor jeg hørte kontaktoren fremme falle. Den mistet rett å slett spenning. Siden ikke generator leverer. Dette skjedde brått å plutselig. Uten noe særlig belastning. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Rart, da må du nærmere inn på selve kilden. Kommer kablene fra viklingene direkte inn på generatorbryteren? Isåfall kan det være problemer med magnetiseringskretsen (spenningsregulatoren) som gjør at spenningen faller til null under drift. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Åy. Nå sliter jeg kjenner jeg.. De er slett ikke merket med navn disse ledningene. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Du bør finne fram eller få tak i det elektriske internkoplingsskjemaet til generatoren for videre feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Jeg har ett eller annet slikt ja. Men. Å forstå det. Det er en annen sak. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Dette mener jeg er koblingsskjema. Men forstår egentlig lite av den. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Lurer på om skjema over er til motoren på generatorsettet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Kan dette være til generatoren tro? Her er noen av delene til generator nevnt på dette bildet Disse to bildene er fra samme skjema. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Dette bildet kan se ut som skjematisk fremstilling av forrige bilde. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dinamo Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) 2 ting som kan sjekkast: Der er ein mindre sikring, med kvite ledninger - raud og blå kabelsko heilt framme i dette bildet. Måling mellom desse skal vera 0 ohm, måles uten maskinen i gang. Ei måling større enn 0,5 ohm her indikerer at her er noko galt. Første forsøk er då å trykkja inn den raude knappen for reset. Hvis den holder, er det greit, hvis ikkje er problemet i spennungsregulator / magnetisering Den store sikringen har skrutilkoblinger, der kjem strømmen inn i kvite ledninger og går ut på brun og blå ledning. Er der målt etter spenning på dei kvite ledningane her? Hvis der er spenning på dei kvite, men ikkje på dei andre, kan det vera at den sikringen er defekt. Hvis der er litt spenning (10 - 20 volt) er problemet i magnetisering / spenningsregulator. Redigert 22.Juni.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.