Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 De to hvite. Er det falt vikingene? Der sitter en sånn rød knapp til å trykke på. Den er helt inntrykket. Regner med den spretter ut om den ryker? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dinamo Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det ser ikkje ut som det bildet vil fram Men den raude knappen er sikring i feltviklingane, ja. Eg vil ogso tru at den knappen sprett ut om der er noko galt, men å tru og å vite er to forskjellige ting, so for sikkerhets skuld ta ei måling av dette - ein sikring kan ryka uten å slå ut den knappen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Målte 0.4 ohm over de to hvite. Så da er vel sikringen i orden. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nor star 290.. Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) Mål om det er spenning på klemme 3 og 4 på spenningsregulator når den sviver, still inn på vekselstrøm på multimeteret. visst det ikke kommer spenning her her , har du nok mistet magnetiseringen. da kan du prøve å gi et flash med 12 v på pluss på rekkeklemme 1 eller 2, skal stå merket hvilken som er pluss. det er viktig at du kun gir et flash pga når magnetiseringen slår inn gir den ut opp mot 70volt. et annet alternativ er å koble seg på uttaket fra generatoren med en kontakt som du plugger en drill i. hold start knappen inne samtidigt som du snurrer på chocksen for hånd , dette vil skape et felt slik at generatoren kommer i gang. viktig at det ern drill med børster! Redigert 22.Juni.2014 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 har vært borti noe av det samme her ser du. https://baatplassen.no/i/topic/110118-onan-5-kw-generator-har-mistet-magnetiseringen/ Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Kjempegreier. Skal teste dette. Nå er det kaffibesøk i båten. Har ikke direkte kobling for å få på drillen men må se om jeg finner disse rekkeklemmene. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Fant rekkeklemmene: Koblet 12 v direkte på både øverste og nest øverste her. Gnistret bittelitt. Men hjalp ikke noe på strømproduksjon. Men hva er disse to røde isolatorer? Bare en er i bruk? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 bumper denne så de finner den Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Takk Laluna. Savna noe respons nå. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Jeg har villet sjekka gjennomgang i magnetiseringsfeltet på rotor! Hvis du ikke har gjennomgang her så kan det tyde på at det er en feil med børstene! Løsne på kablene på terminal 1 og 2, merket "field" (Vær OBS på kablenes plassering på terminalen slik at du ikke kobler de motsatt tilbake) Bruk en multimeter for å "ohme" gjennomgangen i feltet. (Mål på kablene) Viser multimeter 0-5 ohm så vil jeg anta at kretsen er OK. Om multimeteret derimot viser uendelig/stor motstand så er det brudd/dårlig kontakt i feltkretsen, som igjen kan tyde på børstebrudd eller en børste som henger! Husk å monter tilbake kablene på de respektive terminalklemmene! Lykke til! Bjørn Redigert 23.Juni.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Takk Bjørn. Det skal jeg prøve på . Sånne forklaringer liker jeg meget godt.. ☺ Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Måler på disse to feltviklimgene å der er det meget stor motstand. Nesten1 m ohm. Så her må det være noe galt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Hmm... Kan tyde på at en børste henger. Det enkleste du kan prøve: Koble fra startbatteri slik at motor ikke kan starte !!! Koble på multimeteret på felt kablene fra terminal 1 og 2 og les av motstanden som tidligere. Finn et verktøy som du kan turne motoren med. Jigg motoren litt frem og tilbake samtidig som at du følger med om du får forandringer på multimeterets avlesning. Om en børste henger så kan det hende at den slipper! Her finner du en Onan pdf-manual med feilsøking som kanskje kan hjelpe litt: http://www.cumminsonan.com/www/pdf/manuals/943-0020.pdf Lykke til! Bjørn Redigert 25.Juni.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Fantastisk feiløkingmanual. Et flytskjema av den ekte typen hvor de ikke gir seg før du har gått gjennom hele generatoren Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Kjempebra manual ja. Den tror jeg nok jeg får mye glede av. Planen er nå å sjekke børstene i morgen. Lette på Dele tegningen. Så vet sånn ca hvor de befinner seg. Men må nok demontere mesteparten av skapet før jeg kommer dit. Eller er det en lettvint måte tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Nå kjenner ikke jeg til din generator, men det kan være at den ligner litt på min. Her er noen bilder fra egen feilsøknings tråd på mitt noe mindre Onan aggregat: For å komme til selve generatoren, så måtte jeg fjerne koblingsboksen: Da kom jeg til øvre del av generator: Gummi kabelgjennomføring ble dratt til side. Ved hjelp av Clas Ohlson inspeksjonskamera....... .... lokaliserte jeg børstene til å være i ca. posisjon: Hos meg så var det spenningsregulatoren som hadde tatt kvelden så jeg slapp videre børsteundersøkelse. Men, som nevnt i mitt forrige innlegg, så er det enkleste og minst krevende, å forsøke å jigge motoren/generator frem og tilbake mens man holder oppsyn med motstandsverdien over rotorviklingene på multimeteret. Om en børste henger så kan det være den løsner slik at den får kontakt med sleperingen og avlest motstandsverdi faller til normalverdi. Det kan jo også være andre årsaker til at du måler så høy motstand. F.eks. Kabelbrudd ned til børstene, eller brudd i rotorviklingene Bjørn Redigert 25.Juni.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LALUNA II Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Funnet ut noe mere her Bjørn ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Bare hatt selskapeligheter. Så er ikke kommet noe videre desverre. Har lånt meg ett 2 kw bensinagregat. :). Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Får du mekka i mellom regnbyene .... Bjørn? Redigert 1.Juli.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Er på tur i din bransje. Alta...:) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Såpass blir lite strøm av det da ...hvis du ikke har snoken på en generator der oppe i nord da Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Har forsøkt nå å måle mens jeg rugger på veivakselen. Ingen forskjell. Å ser ikke noe særlig forskjell. Skal prøve å komme til for å se på børstene. Men huttetu for mye ledninger. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har varmen tatt deg helt ut ble så stille her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jeg har rugger å herjet med børstene. Men får ikke kontakt. Så jeg har besluttet å avvente til jeg kommer inn i gjestehavna igjen. . Å kan ligge på land strøm. Aggregat må nok ut. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nor star 290.. Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Fikk du orden på generatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.