Jump to content

Onan 7.5 kw generator sviver men får ikke strøm på anlegg.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Mål om det er spenning på klemme 3 og 4 på spenningsregulator når den sviver, still inn på vekselstrøm på multimeteret. visst det ikke kommer spenning her her , har du nok mistet magnetiseringen. da kan du prøve å gi et flash med 12 v på pluss på rekkeklemme 1 eller 2, skal stå merket hvilken som er pluss. det er viktig at du kun gir et flash pga når magnetiseringen slår inn gir den ut opp mot 70volt. et annet alternativ er å koble seg på uttaket fra generatoren med en kontakt som du plugger en drill i. hold start knappen inne samtidigt som du snurrer på chocksen for hånd , dette vil skape et felt slik at generatoren kommer i gang. viktig at det ern drill med børster!

Redigert av nor star 290.. (see edit history)

Jeg har villet sjekka gjennomgang i magnetiseringsfeltet på rotor! Hvis du ikke har gjennomgang her så kan det tyde på at det er en feil med børstene!

Løsne på kablene på terminal 1 og 2, merket "field" (Vær OBS på kablenes plassering på terminalen slik at du ikke kobler de motsatt tilbake)

Bruk en multimeter for å "ohme" gjennomgangen i feltet. (Mål på kablene) Viser multimeter 0-5 ohm så vil jeg anta at kretsen er OK.

Om multimeteret derimot viser uendelig/stor motstand så er det brudd/dårlig kontakt i feltkretsen, som igjen kan tyde på børstebrudd eller en børste som henger!

Husk å monter tilbake kablene på de respektive terminalklemmene!

Lykke til!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hmm...

Kan tyde på at en børste henger.

Det enkleste du kan prøve:

Koble fra startbatteri slik at motor ikke kan starte !!!

Koble på multimeteret på felt kablene fra terminal 1 og 2 og les av motstanden som tidligere.

Finn et verktøy som du kan turne motoren med. Jigg motoren litt frem og tilbake samtidig som at du følger med om du får forandringer på multimeterets avlesning.

Om en børste henger så kan det hende at den slipper!

Her finner du en Onan pdf-manual med feilsøking som kanskje kan hjelpe litt:

http://www.cumminsonan.com/www/pdf/manuals/943-0020.pdf

Lykke til!

Bjørn

Fantastisk feiløkingmanual. Et flytskjema av den ekte typen hvor de ikke gir seg før du har gått gjennom hele generatoren :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå kjenner ikke jeg til din generator, men det kan være at den ligner litt på min. Her er noen bilder fra egen feilsøknings tråd på mitt noe mindre Onan aggregat:

For å komme til selve generatoren, så måtte jeg fjerne koblingsboksen:

bilde

Da kom jeg til øvre del av generator:

bilde

Gummi kabelgjennomføring ble dratt til side.

Ved hjelp av Clas Ohlson inspeksjonskamera.......

bilde

.... lokaliserte jeg børstene til å være i ca. posisjon:

bilde

Hos meg så var det spenningsregulatoren som hadde tatt kvelden så jeg slapp videre børsteundersøkelse.

Men, som nevnt i mitt forrige innlegg, så er det enkleste og minst krevende, å forsøke å jigge motoren/generator frem og tilbake mens man holder oppsyn med motstandsverdien over rotorviklingene på multimeteret.

Om en børste henger så kan det være den løsner slik at den får kontakt med sleperingen og avlest motstandsverdi faller til normalverdi.

Det kan jo også være andre årsaker til at du måler så høy motstand. F.eks. Kabelbrudd ned til børstene, eller brudd i rotorviklingene

Bjørn

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...