Jump to content

T-rør/Y-rør 2x1";25mm + 1/2";12mm

olews

Recommended Posts

Jeg ønsker å kutte en slange som er 1", 25mm og ta ut en ekstra slange på 1/2", 12mm. jeg tenkte at det burde ikke være noe problem å kjøpe et T-stykke med to 25 mm slangekoblinger og en 12 mm slangekobling.

Det har jeg ennå ikke funnet. Jeg har sjekket endel web sider etter et slikt T-stykke, men ikke funnet noe enda. Takknemlig hvis noen har forslag om hvor jeg kan finne noe slikt.

Det er mulig å sette sammen et større byggesett med messingdeler, men det blir jo et lite prosjekt i seg selv. En enkelt T-rør er det enkleste og beste.

Ole
S/Y Algol

Har ikke lyst til å lage en ekstra skroggjennomføring, tilbakeslag burde ikke være noe problem. Det suges bare en vei.

Det var mulig å finne et slikt T-rør på ebay, takk for linken. Frakten er et problem, 30-50 USD for en slik enkel del er litt i overkant. Burde være mulig å finne en slik i nærheten ?

Ole
S/Y Algol

Det er jo flere måter å løse dette på. Hva skal det være til? Det har jo litt å si for materialvalget og løsning.

I utgangspunktet ville jeg vel anbefale deg å like godt kjøpe et T-stykke i messing og skru på slangenipler i ønsket dimensjon. Du må vel ha en T med 1" rørgjenger for å opprettholde flowen, og sette på en reduksjon fra 1" til 1/2" på grenuttaket hvor du skal ha 12mm stuss.

Jeg laget meg to T-stykker med 17mm slangenipler her om dagen. Jeg trengte to slike T-stykker til kjølevannskretsen og da ble jeg overrasket over hvor dårlig utvalg det er på slike ting i båtbutikkene. Jeg endte opp med å sveise på rørstusser på to syrefaste T-stykker. Rørstussene laget jeg riller i for at slangene skulle sitte. Det ble jo litt jobb, men så fikk jeg det som jeg ville ha det :smiley: Det er jo en mulighet for deg også, da kan du sveise på de dimensjonene du ønsker. Har du ikke tilfeldigvis et tig-apparat i garasjen så er det jo andre som har :wink:

Slik gjorde jeg det

bilde

bilde

Med et slikt T-stykke kan du sveise på hva du vil av slangenipler

bilde

Dette er 25 utvendig og 21 innvendig.

Jeg har mer enn en gang stusset på at man kjøper utstyr som skal skrus sammen, og så får man ikke kjøpt slangenipler som passer til de slangene som er å få kjøpt :headbang: Hvor vanskelig kan det være å standardisere dette :confused:

Jeg regnet i utgangspunktet ikke med at du var sveisekyndig selv. Tipset mitt var i forhold til hva som er kurant å få utført hos nærmeste (industri)rørlegger. Men et T-stykke i messing med tre slangeniper og litt gjengetape er jo ingen stor affære heller da :smiley:

Du har ennå ikke fortalt hva dette er til. Hvis det er i en konfigurasjon som gjør at båten kan synke eller motoren kan miste kjølevannet ville jeg gått for en annen løsning enn den du linker til.

Bruken er enkel nok, det var fotpumper til ferskvann før jeg la opp til varmt og kaldt trykkvann. Jeg vil nå koble til sjøvann til fotpumpene. Særlig praktisk å kunne sløse med vannet ved vask etc. Særlig resten av

familien ble ivrige en gang jeg nevnte at det kunne dere vel få.

Vi stenger alltid alle kraner ved skroggjennomføringene når vi forlater båten så jeg er ikke redd for at vi skal synke, men selvsagt har jeg tenkt på at det er enda en mulig kilde til potensiellt farlig lekkasje.

Egentlig burde man ikke ha noen hull i skroget, ref "Yrvin Ten", der er det ingen.

Jeg håpet å slippe messing i mange deler og gjengetape, det er siste utvei. Nå blir det plast i stedet.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...