Jump to content

Royal Yacht 49' til salgs i Molde - erfaringer?

trulsoj

Recommended Posts

Hei!

Vi skal til Molde i morgen for å se på denne. Jeg har googlet mye både på internett og her inne, men sliter med å finne noen erfaringer med disse båtene. Det eneste jeg har hørt er at noen på et norsk båtforum hadde kjøpt en hvor lekkasje rundt vinduer hadde betydd at mye innredning måtte skiftes ut. Det er jo nyttig, og vi får være obs på det. Noen som har andre erfaringer/historier om disse båtene?

Vi vurderer å bo i båt i tre år, og er derfor interessert i å ha litt plass. Det blir i såfall mens jeg skal studere møbeldesign/interiørarkitektur, så det er jo midt i blinken med litt slitent/gammeldags interiør vi kan fiffe opp. Utvendig ser den jo velholdt ut på bildene, og ikke så aller værst design til å være en akterkabinbåt fra åttitallet. Det store aberet er vel egentlig at den helt sikkert sluker diesel - det optimale hadde nok vært en tilsvarende stor båt med fortrengerskrog og liten motor. Samtidig har denne kanskje litt små motorer for størrelsen - slik at den kanskje er enda mindre effektiv enn den kunne ha vært med større motorer?

Hva synes folk om prisen? Det lå ute en 1988-modell til 1.300.000 som nettopp ble solgt (men jeg aner jo ikke hva prisen landet på). Endelig pris vil vel avhenge litt av om man finner noen mangler tenker jeg.

-Truls

(Redigert: den til 1.300.000 så jo egentlig ikke penere ut enn denne)

Redigert av trulsoj (see edit history)

Ja, ikke sant! Sikkert en fordel når den blir såpass lang at man kan ha høyt fribord i hele båtens lengde og dermed går akterkabinen i ett. Og akterkabin er et stort pluss når vi ønsker maks plass på minst mulig lengde:) Gleder meg til å se i morgen om den køyelugaren er stor nok til å bli et arbeidsrom for meg.

Det med forbruket er jo ikke hyggelig uansett når det bikker 100 liter i timen. Med dagens pris har da disse motorene brent diesel for 2 millioner så langt!

Jeg drister meg til et nybegynnerspørsmål: Hvordan oppfører en slik båt seg i lav hastighet - type 8 knop? De to båtene jeg har kjørt var en 46 fots halvplaner i Canada, med marsjfart på ca 11 knop. Tror den var helt grei i sjøen, men hadde ikke noe å sammenligne med. I fjor leide vi en 41 fots Linssen (stålskrog - full displacement) i Kroatia med marsjfart 7,5 knop og svært lavt forbruk. Den hadde stabilisatorer - rullet godt uten men var helt herlig å kjøre med stabilisatorene på. Det var som om den ble litt mindre retningsstabil når den brukte stabilisatorene, men jeg hadde på autopilot stort sett hele tida.

En diesel bruker vel rundt 180 gram pr hk. Har vel ikke sett noen bruker så mye. Og diesel er ikke den største utgiften på båt.

Du må nok en smule høyere enn dette. En moderne langslags totakts skipsdieselmaskin som er den mest energiøkonomiske dieselmotoren som fins ligger i dag på et spesifikt forbruk ca. 170 g/kWh

En Caterpillar D353 har til sammenlikning et oppgitt forbruk fra fabrikk på 86,4 l/t ved en effekt på 317 kW, dvs. et spesifikt forbruk på ca 232 g/kWh.

Ved et effektuttak på 70% som er ganske normalt på marsjfart og beregnet ut fra Caterpillars oppgitte spesifikke forbruk (som sannsynligvis er enda høyere på lavere last enn nominell belastning) surpler disse motorene i seg ((850*0,7)/1,36)*0.232/0,85 = 119,4 l/time.

Så dette regnestykket er helt relevant og innledningsvis forankret i egne erfaringer med min 870 hk installasjon som drar ca. 115 l/time på marsjfart.

Diesel er neppe den største utgiften på båt om man snakker om en nyere båt med stort verditap men for en båt i prisklasse rundt en million og mye bruk vil det fort bli den største utgiftsposten i regnskapene. Å bruke opp 8-10 000 liter diesel på en litt lang sommersesong med mye kjøring er fullt mulig. Den omtalte båten ligger nok på et forbruk på ca. 6 l/nm på vanlig marsjfart og da betyr 10 m3 diesel ved marsjfart en utseilt distanse på snaue 1700 NM. Det rekker knapt fra sør-norge til nord-norge og tilbake.

Så regn ikke med en båtferie med en lengre utseilt distanse innenfor et rimelig tidsperspektiv med denne båten uten at det koster betydelige summer i drivstoff.

JA du kan redusere forbruket i l/nm betydelig ved å redusere til 6 knop men det gjør man erfaringsmessig skjelden.

Du må ikke henge deg så mye opp i verdien "markedet" mener er helt rett om dette er den rette båten og dere planlegger å ha den lenge.

La meg tenke at du i verste fall kan finne på å betale 200.000,- for mye, eller for lite. Det spiller ingen rolle om det er en båt som faller i smak og du skal ha den i mange år.

Det som spiller en rolle er at du har sjekket nøye at det ikke er noe som kan komme som en økonomisk overraskelse slik at du må ta en stor påkost i løpet av kort tid.

Dette er en båt med en del år på nakken og da kan du ikke se på den, "sparke litt i dekkene" og si at den ser bra ut. Send gjerne inn en oljeprøve til analyse for å få en idè om motorenes tilstand, det er en stor risiko med en slik båt om en av dem eller begge skulle ha hatt dårlig vedlikehold.

Som et apropos tror jeg den andre som ble solgt for litt siden tilhørte en bekjent av kona om det var den som lå i Kjerringvik.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei igjen,

Takk for gode tips:) Jeg har absolutt ikke tenkt å konkludere på tilstand etter vår besiktigelse og prøvetur - den var kort og vi kan lite om båt. Jeg var i første omgang opptatt av å få et inntrykk av egnethet, historikk og overordnet tilstand. Hvis kjøp blir aktuelt bestiller jeg en tilstandsrapport og tar forbehold i budet om at den ikke må avdekke noe jeg finner vesentlig. Megleren anbefalte http://www.knbf.no/ men ut i fra prisen og det som står om kursing osv så er jeg usikker på om disse takseringene er på det detaljnivå jeg skulle ønske. Bedre å betale noen tusen for god kunnskap på forhånd (og mulighet til å gjøre preventive tiltak) enn å bli overrasket...

Artig å høre at du kanskje har en link til forrige eier av den andre båten! Send gjerne en PM hvis du vet litt mer, all info er et pluss! En eller annen gang blir det båt, så enten det blir denne eller ikke så vil jeg lære så mye som mulig:)

Sender deg PM, sjekket "fjesboka" nå og så at det var samme båt han solgte.

Red.

Ser nå at det han hadde var en Royal Yacht 480, men de er vel ikke så ulike(tenker det er samme modell, men selgerne er uenige om betegnelsen)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47678328

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det ble solgt noen av disse i Skandinavia på slutten av 80-tallet. Benevnelsen er Royal Yacht 480.

Mener å huske det var en eller annen link til Storebro. Mulig noen som tidligere jobbet der som hadde en en finger med i spillet på disse som ble laget i Taiwan.

Stor og gedigen båt, men begynner å dra på årene, så alt må sjekkes meget nøye så man vet hva man går til.

Mvh. SAP

Min far hadde en slik båt i næring (charterturer) tidlig på 90 tallet.

Fantastisk båt komfortmessig i havn, men utfra hva jeg husker og er blitt fortalt var det ikke beste sjøbåten hvis været rusket seg til, mener kapteinen som førte båten sa den ikke likte sjø bakfra, samt den var uoversiktlig i havner hvis man satt på førerposisjon nede.

Ellers hadde de båten i 3-4 år før den ble solgt til Østlandet en plass og var kjempe fornøyd med båten.

De lunket mest rundt på 8-12 knop med den, og var da ikke så veldig gale på diesel.

Jeg har lite kunnskap om båten, da jeg var om bord i den 1 gang og da bare en kort visitt.

Min far har en 1992 modell av en 480.

Gedigent håndtverk i innredning. Ikke så mye som et knirk uansett vær.

Den båten er bygget slik at alt er installert så lavt som mulig. Dette for å få en b/d på nærmere 50% - nesten tilsvarende en seilbåt.

Står to MAN V8 i den. Topper 26 knop - men da gjør det fysisk vondt i lommeboka…. Cruiser ved kryssninger på 20 knop - da er det dyrt men overlevelig.

Vi har krysset skagerrak og nordsjøen mange ganger i mye forskjellig vær. Også rundet stadt i stiv kuling etter storm.

Må si at det er en av de beste båtene jeg har vært ute med i ruskevær. Har selv en Targa 37 - og mener at denne båten med sitt tunge bygge (30 tonn fullbunkret) er bedre i sjøen - også med følgende sjø. Alt er jo subjektivt, men det er en grunn til at båten fremdeles er i familien.

Wow! Det sier noe om hvor nyttig dette forumet er når internett er "tomt" men det dukker opp folk med førstehånds erfaring:) Tusen takk skal dere ha for gode innspill! Enig i det om innredningen, den var svært imponerende til å være fra sent åttitall. Burde vært modernisert litt, men man blir nesten redd for å røre ved det. Visste ikke at den hadde så lavt tyngdepunkt - det var ikke værst!

Denne har litt mindre motorer enn den dere har i familien, Tor arild. Megleren oppga i annonsen toppfart på 23 knop. Vi nådde 21 knop mot tidevannsstrømmen ved molde når den bør ha vært på maks. Har ikke klart å finne en tabell for det, men tenker at 23 knop sikkert ikke er så lang unna sannheten. Var ikke noe nevneverdig vind. Marsjfart hadde eier oppgitt til 17 knop.

Men, jeg har kun kjørt trege båter før og er mer miljøbevisst og opptatt av økonomi enn jeg er fartsglad. Så 8 knop er finfint.

• 8 måneder senere...

Heisann.

Vi kjøpte den som lå i Kjerringvik. Var og så på den i Molde også men valget falt på den i Kjerringvik rett og slett pga. utformingen av akterlugaren.

Vi bor om bord, to voksne og ett barn på 15 og stortrives. Har sydd presenning til akterdekk som vi har isolert nå i vinter og har dermed fått en ekstra stue. Julemiddagen ble inntatt der :)

Gratulerer! Litt på etterskudd, selvfølgelig. Men dette var jo spennende:) Isolert akterdekk høres supert ut! Det var vel ganske mye overheng av flybridge, var det ikke? Har dere gjort eller planlagt noen modifikasjoner av interiøret? Jeg skjønner at akterlugaren på den i Molde kanskje ikke var like egnet til en permanent bobåt. Båten var jo luksuriøst innredet for sin årgang, og det føltes litt trist å skulle endre på interiøret (og vanntank eller batteribank) for f.eks. å få plass til et kontor slik jeg ville hatt behov for.

Planlegger dere å seile noe sted med den nå i sommer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...